Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?

Startet av Roy Aasen, mandag 20. januar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

geear

Jeg håper også, i min lille egoistiske verden, at veiutbyggingen fortsetter. Det må gå an å ha to tanker i hodet, selv om den ene av de er klima/miljø. Ingen tvil hos meg om at Frp (og Solvik-Olsen) skal ha mye av æren for det som pågår når, selv om slikt er langvarige prosesser. E39 fra Lyngdal til Kristiansand har nok kommet såpass langt at det skal mye til å droppe, men E39 Lyngdal til Sandnes, Rogfast/ferjefri E39 på vestlandet og E18 Oslo kan det nok spøke for.

arthur

Sitat fra: gak på mandag 20. januar 2020, klokken 21:25
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)

Jeg tror det var regjeringen med sin støtte i Stortinget. Diverse posisjonspolitikere såvel som opposisjonspolitikere har vel nokså tydelig sagt at nå vil Stortingets makt bli større og mere foregå der av tautrekking og da kanskje også litt på tvers av posisjon/opposisjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

I følge denne artikkelen spøker det spesielt for elbiler og bompenger på disse:

https://www.dagsavisen.no/oslo/mdg-jubler-over-frp-exit-forventer-at-erna-kvitter-seg-med-bompengeavtalen-1.1650370

Det siste utspillet gikk jo på å forfordele statens støtte til reduserte satser for elbil. Samtidig kan et Frp i opposisjon sammen med AP fremme mer bruk av eksosbiler som er Frp sin egentlige politikk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bmw2002

Stor sjanse for at dette blir negativt for vi som er tilhengere av elbil.  Det er svært mange partier som er mot elbil, enten fordi de hater biler generelt (MDG) eller ønsker å tekkes elbilhatere.

Begge deler er vel egentlig like ille.  Å tro at folk skal klare seg uten bil er utopi, da må vi tilrettelegge for at folk velger elbil.

stefse

Tror ikke det skjer så mye før etter valget. FRP må tydeliggjøre sin politikk, men å skulle "ta" elbiler, etter at en ikke uvesentlig del av velgerene deres har anskaffet disse, er neppe noe sjakktrekk. Antagelig vil fokuset settes andre steder.

Problemene kommer først etter valget i 2021. Med MDG som støtteparti vil det bli mye kjepper i hjulene for alt som skal bygges ut av vei og infrastruktur, iallefall for den som ikke er beregnet på sykkel.
At avgiftene vil øke på eksos og elbiler etter valget, er nærmest selvsagt. Drakampen på sikt ligger i hvor "rettferdighetssonen" skal ligge hvor mye en eksosbil skal betale kontra elbil. Hvis det til slutt skal være 100% likt, har elbil tapt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Magnus Hansen

Venstre vil være garantist for at det ikke blir store endringer i rammebetingelser for elbiler fremover. Men alle partier har så vidt jeg vet som politikk at det er en midlertidig ordning at det er så gunstig for elbiler. På sikt vil det bli »normalisert». Uenigheten ligger i hvor fort det skal skje.

xyzzy

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:25
Venstre vil være garantist for at det ikke blir store endringer i rammebetingelser for elbiler fremover. Men alle partier har så vidt jeg vet som politikk at det er en midlertidig ordning at det er så gunstig for elbiler. På sikt vil det bli »normalisert». Uenigheten ligger i hvor fort det skal skje.

Regjeringen har ikke flertall lenger, så "garantist" er vel å overdrive... at Høyre og Venstre sterkt ønsker det er en ting, men FrP har vel ikke noe imot å kjøre på at elbiler også skal betale. Det er ikke akkurat deres velgere som står fremst i køen for å kjøre miljøvennlig - det går nok fort en Listhaug og en Tybring-Gjedde per Solvik-Olsen.

Magnus Hansen

Joda. Venstre er garantist for at regjeringen ikke foreslår store omveltninger. Det er heller ikke flertall i stortinget for å store grep nå.

Magnus Hansen

Interessant nok truer nå FRP med å avvikle Viken. Da er det i så fall tilbake til Akershus med flertall for E18..

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D



2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Daniel_0007

Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D

Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.
Rimelig sikker på 2020 blir siste året med moms fri elbil evt om de gjør som ap sier og setter avgift på biler over 600 000 i første omgang
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: arthur på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?
Du føler at offentlige tjenester er gratis? :D :D

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 22. januar 2020, klokken 16:16
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 22. januar 2020, klokken 14:45
Sitat fra: Rollep på onsdag 22. januar 2020, klokken 11:29
Jeg har tidligere sagt at jeg var helt sikker på at 2020 ville bli det siste året med 100% moms og avgiftsfritak.

Jeg har ikke blitt mindre sikker etter de siste dagenes hendelser, heller tvertimot ;D
Enig er vel kun frp og fnb som ser at folk trenger bil, alle andre ser på det som en melkeku til staten.

Du mener vel en av mange melkekuer for det koster ikke rent lite å drifte skoler, sykehus osv og dette må jo betales for på en eller annen måte siden det er (stort sett) gratis for brukeren. Jeg har til gode å se en eneste politiker som ikke ser at bilen er en nødvendighet for mange og fortsatt, har du? I så fall hvem og når ble det uttalt?

Siden når ble det bilistene som skulle stå for alle Statens inntekter? Alt dette du peker på, inkludert veibygging, er det vi betaler skatt for.

Bompenger er i realiteten ekstrabeskatning, men som i starten ble begrunnet i å enten få akselerert utbygging eller igangsatt prosjekter som ellers ville blitt nedprioritert pga for stor belastning på fellesskapet.

Senere, f.eks. ved videreføring av bompenger av veien etter at den var fullført, så ble det til dekking av kollektivtrafikkutbygging. Et rent løftebrudd for då vidt. Men nå bruker man dette også for å begrense trafikken, fortrinnsvis i rushtrafikk, til tross for at man i mange år har etterspurt omkjøringsmuligheter slik at folk som ikke skal inn til Oslo, slipper å fores gjennom bylokket midt i sentrum.

Når du nå unnskylder bompengebruk fordi det er så dyrt med skoler, helsevesen osv, så føler jeg du går en farlig sti, men som jeg er redd endel politikere allerede drømmer om. Men det er IKKE bilisters jobb alene å dekke alle gode (eller mindre gode) tiltak for fellesskapet.

Får vi for lite penger inn, er det 3 mulige finansieringsmåter.
1) Redusere utgifter på andre områder
2) Øke det generelle skattetrykket
3) Få andre inntektskilder

Men om det er snakk om bompenger som nr 3 for å dekke Statens eller kommunenes generelle kostnader, så skal du få se det vil koke. Da tror jeg vi får mer fransklignende aksjonsformer.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA