Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Omveltninger i regjeringen...hvordan går det med elbilsatsingen?

Startet av Roy Aasen, mandag 20. januar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

Roy Aasen

FrP i opposisjon..de er jo ikke de hissigste elbil forkjempere. Vil de nå kjempe for billigere bensin/diesel? Og for reduksjon eller fjerning  av elbilfordelene?
Hva tror dere hva venter "oss"? Eller blir det ved det gamle.


geear

Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.

Magnus Hansen

Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer

Magnus Hansen

Aftenposten oppsummerer saker som kan komme i spill (abonnmentsak). Og nevner spesielt:

Sitat

I Granavolden-plattformen ble de fire borgerlige partiene enige om ikke å øke veibruksavgiften på bensin og diesel.

Dette var en Frp-seier. Innbakt i plattformen sies det at andre endringer som medfører økt avgifter på drivstoff som f.eks. økt CO2-avgift, « i sin helhet» skal motsvares med reduserte avgiftssatser på drivstoff. Denne garantien mot økte drivstoffavgifter kan også bli satt i spill når Frp forlater regjeringen.

Bompengeforliket kan ryke

Frp og de andre regjeringspartiene brukte mange uker fra rundt 1. juni til utgangen av august i fjor med å bli enige om en ny bompengepolitikk. Dette skjedde utenfor Granavold-enigheten og de ordinære budsjettprosessene. Frp var partiet som mest iherdig kjempet mot økte bompenger. Forliket kan nå komme i spill.


JorgenM

Miljømessig er det nok en fordel at de er uttafor.

Personlig håper jeg vegutbyggingen vil holde samme takten som med FRP i regjering.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

gak

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer.
Hvem tror du har bestemt tidligere:)
Polo 2.5

xyzzy

Sitat fra: gr på mandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.

Ulempen er at det er derfra budsjettstøtten må komme... og resten av opposisjonen er jo heller ikke elbilvennlige, akkurat. Mye populisme derfra.

xyzzy

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer

SP er vel uten tvil landets mest miljøfiendtlige parti. Det er ikke mange partier som mobber FrP for å være for miljøvennlige akkurat, men der er SP. De eneste miljøtiltakene de vel er for, er om det kan plage byene... for å sitere parlamentarisk nestleder: "Fuck Oslo".

Når det gjelder E18, så er jo gamle Akershus for - og kommunene som E18 faktisk skal bygges i er svært for. Denne veien burde ha vært bygget for tiår siden, og det er stort behov for å få gjort noe med det. Betalt for den i årevis med ekstra bompenger har de gjort også.

Magnus Hansen

Hjelper ikke at et fylke som ikke finnes lenger er for.. den politiske makten ligger i Viken. Det er ikke noe tvil om at spesielt høyre er sterkt tilhenger av veien både lokalt og sentralt. Spørsmålet er om de faktisk ønsker å presse gjennom dette mot det politiske flertallet lokalt.

Eller enig i at SP er elendig på miljø. Dessuten har de utviklet seg til å bli innmari populistiske

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 20. januar 2020, klokken 21:02
Ja, det kommer i større grad til å bli Stortingsflertallet som faktisk bestemmer. Og FrP er bremsekloss på miljø. Kanskje sammen med SP. Så det blir nok ikke noe mindre offensiv miljøpolitikk av dette. Bompenger er et annet interessant tema hvor FRP fikk gjennom en brems mot flertallet på Stortingets vilje. Et tredje tema er Oslo-området og E18 utbygging mm. Det har vært FrP som har vært i bresjen for å presse gjennom dette mot de lokale myndighetene i Viken og Oslo. Her kan det muligens komme forandringer

AP har jo tidligere felt en borgelig regjering pga for store avgiftsøkninger på drivstoff, for så å sette avgiften enda høyere når de selv fikk regjeringsmakten. Stoler derfor ikke på at det er sak som er avgjørende, men mer om de kan få regjeringsmakt.

Men det er rimelig klart for min del at FrP har bremset bilavgiftene og fremmet veibygging, og det vil de sikkert stemme for ennå.

Men med KRF og spesielt Venstre med enda større innflytelse på regjeringen, så blir det en kraftig dreining mot flere og større bilavgifter. Drivstoffprisene vil nok få mere/høyere avgiftsatser, og vi vil kanskje få enda flere bilrelaterte avgifter, inkludert større bompengebelastning.

Og spesielt for elbilister som kun ser på de større elbilene, så vil det nok fort bli dyrere. Vi vil helt klart bevege oss mot at disse bilene blir fort enda dyrere. Og veiutbyggingen vil nok oppleve en brems.

For all del, dette kommer nok ikke umiddelbart, men uten et parti som er stort nok til å presse avgiftstilhengerne, så vil dreiningen komme.

Er ikke FrP-tilhenger, men jeg mener de fikk mye mere til i regjering enn det de noen gang har fått til utenfor.

Og litt flaut for FrP at deres ikke-kompromiss-vilje faktisk gir en seier til IS-kvinner. Nå kan de rope i glede for å ha felt FrP som regjeringspartner. Enda flauere blir det nok for de om denne kvinnen havner i fengsel og så mister statsborgerskapet, og blir sendt ut etter endt soning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

eivhelle

Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15

Og litt flaut for FrP at deres ikke-kompromiss-vilje faktisk gir en seier til IS-kvinner. Nå kan de rope i glede for å ha felt FrP som regjeringspartner. Enda flauere blir det nok for de om denne kvinnen havner i fengsel og så mister statsborgerskapet, og blir sendt ut etter endt soning.
Hvor sender man egentlig Norske statsborgere som mister statsborgerskapet? Finnes det et eget land for statsløse der man kan kvitte seg med de man ikke vil ha?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Sitat fra: xyzzy på mandag 20. januar 2020, klokken 21:32
Sitat fra: gr på mandag 20. januar 2020, klokken 20:50
Fordelen er at så lenge FRP sitter i opposisjon så har de fryktelig lite innvirkning på miljøspørsmål, ettersom regjeringen ikke lenger er avhengige av å spille på lag med de. I miljøspørsmål vil det være større sjanse for å hente støtte fra andre opposisjonspartier.

Ulempen er at det er derfra budsjettstøtten må komme... og resten av opposisjonen er jo heller ikke elbilvennlige, akkurat. Mye populisme derfra.
Jeg tror ikke FrP er spesielt ute for å ta elbilene. Og jeg tror de glatt gjør innrømmelser her, hvis de kan få igjen noe til fossilbilene.

Problemet er at det som tidligere var en drakamp på kammerset, nå blir et åpent spill, der alt kan skje. Statsbudsjettet for 2021 blir spennende.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: eivhelle på mandag 20. januar 2020, klokken 22:29
Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15

Og litt flaut for FrP at deres ikke-kompromiss-vilje faktisk gir en seier til IS-kvinner. Nå kan de rope i glede for å ha felt FrP som regjeringspartner. Enda flauere blir det nok for de om denne kvinnen havner i fengsel og så mister statsborgerskapet, og blir sendt ut etter endt soning.
Hvor sender man egentlig Norske statsborgere som mister statsborgerskapet? Finnes det et eget land for statsløse der man kan kvitte seg med de man ikke vil ha?

Nå er det selvsagt et spørsmål om vedkommende blir statsløs, for det er klart at det er problematisk å sende ut noen som da blir statsløs, eller om de risikerer dødsstraff i eget hjemland.

Jeg tar som utgangspunkt at vedkommendes opprinnelige hjemland er bekreftet. I så tilfelle er vel "moderlandet" forpliktet til å påta seg borgerskapet etter internasjonale regler. Men om det er tvil om hvilket land hun opprinnelig kommer fra, så har vi vel lite valg på å faktisk få returnert denne kvinnen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jambo

Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15
AP har jo tidligere felt en borgelig regjering pga for store avgiftsøkninger på drivstoff, for så å sette avgiften enda høyere når de selv fikk regjeringsmakten. Stoler derfor ikke på at det er sak som er avgjørende, men mer om de kan få regjeringsmakt.
Snakker du nå om Kåre Willochs regjering som gikk av i mai 1986? Det er for det første så lenge siden at partiprogrammet til Ap er ganske annerledes, for ikke å snakke om partiets ledelse og representanter på Stortinget som er noen helt andre.

For det andre var det ikke fordi de mente avgiftsøkningen var for stor, den var de egentlig enige i. Men de satte som krav for å gå med på dette punktet i innstrammingsplanen til de borgerlige, at de også økte toppskatten. Det ville ikke Willoch, så da måtte han søke støtte til planen hos Frp i stedet, men de hadde gått til valg på å avskaffe alle avgifter og ville ikke stemme for. Willoch visste dette før han stilte kabinettspørsmål og ble stemt nedenom og hjem i Stortinget. Han sa da at han ikke regnet med støtte på de andre punktene i innstrammingsplanen og søkte avskjed. Man kan altså like gjerne si at Frp felte den borgerlige regjeringen.

RJK

Sitat fra: Jambo på mandag 20. januar 2020, klokken 23:26
Sitat fra: RJK på mandag 20. januar 2020, klokken 22:15
AP har jo tidligere felt en borgelig regjering pga for store avgiftsøkninger på drivstoff, for så å sette avgiften enda høyere når de selv fikk regjeringsmakten. Stoler derfor ikke på at det er sak som er avgjørende, men mer om de kan få regjeringsmakt.
Snakker du nå om Kåre Willochs regjering som gikk av i mai 1986? Det er for det første så lenge siden at partiprogrammet til Ap er ganske annerledes, for ikke å snakke om partiets ledelse og representanter på Stortinget som er noen helt andre.

For det andre var det ikke fordi de mente avgiftsøkningen var for stor, den var de egentlig enige i. Men de satte som krav for å gå med på dette punktet i innstrammingsplanen til de borgerlige, at de også økte toppskatten. Det ville ikke Willoch, så da måtte han søke støtte til planen hos Frp i stedet, men de hadde gått til valg på å avskaffe alle avgifter og ville ikke stemme for. Willoch visste dette før han stilte kabinettspørsmål og ble stemt nedenom og hjem i Stortinget. Han sa da at han ikke regnet med støtte på de andre punktene i innstrammingsplanen og søkte avskjed. Man kan altså like gjerne si at Frp felte den borgerlige regjeringen.

Jeg mener helt klart at det var et strategisk valg, der AP stemte mot noe de egentlig var for, fordi de så de kunne vinne regjeringsposisjon. Nettopp det at de i ettertid valgt å sette avgiften høyere, tar jeg og veldig mange andre som et bevis på dette. FrP sin mening var velkjent, og de valgte å ikke vike.

Men, akkurat den diskusjonen skal jeg avslutte for egen del. Jeg ville bare ha frem at hva man egentlig mener trenger ikke nødvendigvis vises i avstemning. Rimelig sikker på at det finnes tilfeller der man kan peke på at Høyre har gjort tilsvarende.

Det kalles å stemme taktisk. Man kan like det eller ikke. Jeg liker det ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA