Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bygget ladestajson selv - med software og app

Startet av elbilertilalle, torsdag 01. april 2021, klokken 16:49

« forrige - neste »

elbilertilalle

Jeg har laget min egen ladestasjon fra bunn av (bygget 2 stykk). Alt er open source for de som ønsker å gjøre det samme: https://dehnes.com/electronics/2021/03/31/dehneevse_charging_station.html

Det fine er at man kan skrive koden som styrer alt selv: a) om den skal lade, b) når den skal lade og c) hvor fort den skal lade til en hver tid. F.eks lade kun når strømmen er billigst eller bestem ladehastigheten fra softwaren. Har også skrevet kode for last deling slik at flere stasjoner som deler samme kurset kan lade uten å overbelaste kuset.

Nå kan bilen alltid står plugget i.

https://www.youtube.com/watch?v=G5hRH6UQRbQ

RJK

Godt arbeid!

:+1:

Men dessverre så ser jeg at dette kan jo føre til problemer med forsikringen, om noe skulle skje. Så vidt jeg vet, skal el-artikler være CE-merket, så hvordan vil dette slå ut når du bruker hjemmelaget lader? Eller kobler du den til godkjent CEE-stikk, og det blir å anse som en litt avansert ladekabel?

Siden jeg ikke er så godt kjent hvordan dette vil bli tolket, så anse dette som et spørsmål, og ikke som kritikk.

På forhånd takk for svar.  :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

#2
Sitat fra: RJK på fredag 02. april 2021, klokken 21:03
Så vidt jeg vet, skal el-artikler være CE-merket

Gjelder ikke det bare el-artikler som selges? Deler av stereo-anlegget mitt hjemme er hjemmebygd og aldeles ikke CE-merket, og så langt jeg har forstått, er det greit. Men jeg skal innrømme at dette er gamle greier, helt sikkert fra før CE-merket ble oppfunnet.

En slik ladestasjon kan neppe kobles fast til strømnettet. Om den derimot står plugget i et industristikk på en kurs med riktig type jordfeilvern, så er det kan hende ikke noe problem. Men her må nok noen med peiling på gjeldende lover og forskrifter uttale seg.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elbilertilalle

Ja jeg har den på en CEE stikk, og da er den ikke en del av det faste anlegget.? Ellers føler jeg at sikkerheten er godt ivaretatt siden det er brukt standard komponenter (kontaktoren og jordfeilbryter) der hvor selve ladestrømmen går.  :+1:

RJK

Sitat fra: hanche på fredag 02. april 2021, klokken 22:47
Sitat fra: RJK på fredag 02. april 2021, klokken 21:03
Så vidt jeg vet, skal el-artikler være CE-merket

Gjelder ikke det bare el-artikler som selges? Deler av stereo-anlegget mitt hjemme er hjemmebygd og aldeles ikke CE-merket, og så langt jeg har forstått, er det greit. Men jeg skal innrømme at dette er gamle greier, helt sikkert fra før CE-merket ble oppfunnet.

En slik ladestasjon kan neppe kobles fast til strømnettet. Om den derimot står plugget i et industristikk på en kurs med riktig type jordfeilvern, så er det kan hende ikke noe problem. Men her må nok noen med peiling på gjeldende lover og forskrifter uttale seg.

Regner med du bruker en CE-godkjent strømforsyning, eller har du bygd den og selv? Ser jo at du har et poeng der, men usikker på hvor grensen går. Og det er jo store begrensninger i hva man får lov å gjøre selv.

Du får lov å koble til en hjemmelaget lampe med egen stikkontakt. Og du får lov å koble til flere stikkontakter så lenge det kobles via en plugg der den kobles til det øvrige strømanlegget, med mindre det kan minne om fast montering.

Mekket selv en kabel til en taklampe, som pga at jeg brukte en veggmontert dimmer og stiftepistol for ledningsstifter muligens gjorde det ulovlig (mest pga dimmebryteren). Men det var fremdeles et topolet støpsel man måtte koble i stikkontakt.

Har selv bygd egne høyttalere, men de får jo all strømmen sin fra forsterkeren, og strømmen er så liten at det knapt telles.

Sitat fra: elbilertilalle på fredag 02. april 2021, klokken 23:00
Ja jeg har den på en CEE stikk, og da er den ikke en del av det faste anlegget.? Ellers føler jeg at sikkerheten er godt ivaretatt siden det er brukt standard komponenter (kontaktoren og jordfeilbryter) der hvor selve ladestrømmen går.  :+1:

Ja, mulig det er lovlig og bare anses som en avansert kabel. Dog med de strenge reglene for bruk, gjør at det i tilfelle er i gråsonen. Og uten at jeg vet hva du jobber med, så kan det jo hende du kvalifiserer for å kunne fikse på eget anlegg, selv om du ikke er godkjent svakstrømselektriker.

Er flere yrker som gjør at man kan montere opp en kurs for spesifikk bruk (f.eks. heismontører og telemontører) i jobb-sammenheng, og derfor har lov å montere opp kurser i eget hjem.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Får du gjort noe annet enn å måle strøm og spenning i boksen samt sende styresignal? Altså noen sikkerhetsmekanismer?

Angående el-regelverket i Norge så er det jo litt snodige greier. Man får ikke lov til å sette opp lampe i takboks, som sannsynligvis er LED. Derimot er det greit å sette på 25 A støpsel på komfyren selv siden det er utenfor den faste installasjonen. Forstår at man måtte sette grensa en plass, men for oss med kompetanse, men uten fagbrev virker det "litt" meningsløst.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA