Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

nilsen33


Counterpointer

Sitat fra: offpist på torsdag 13. februar 2020, klokken 09:19
Total kost 17 500 kr.

Men det skal sies.. Det er på ingen måte lett å finne et batteri til den prisen, det er rift om de 40 KWH batteriene.
Og det blir vel ikke noe mindre nå med denne tråden ;)
Du har sikkert rett i at dette blir populært for det er jo en røverpris

Blir jo en ny rekkeviddeklasse for småpenger. Synd at 62 kWh omtrent ikke vil bli tilgjengelig pga lavt salg av E+

leafnor

 :angel:, ligg unna, da jakten på 40kWh batteri har startet for min del. Jeg vil ikke ha konkurranse :laugh:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

henrikv

Av ren nysgjerrighet (og ikke ønske om å delta i konkurransen!), hvor får man tak i 40kwh batterier? Huggere?

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jsa061

Hei, hvordan er ladeprofilen på hurtiglader nå? Har du peiling på hvilken boks det er som er ansvarlig for å komme med ønsket ladeprofil?

Sjalabais

Har huggere anledning til å teste om et batteri har tatt skade i en kollisjon, eller vil du måtte teste dette selv?
2012 Leaf Tekna

offpist

jsa061: Rimelig sikker på at det er batteriet sin BMS som styrer ladekurven også ved hurtiglading.
Så i teorien skal bilen nå lade som en 40KWH Leaf gjør. Vi får se i praksis, har ikke fått testet hurtiglading enda.

Sjalabais: Nei ingen huggere har så vidt jeg veit utstyr til å lese av dette, de har ikke en gang OBD og Leafspy.
Ofte så blir batteriet solgt før det er tatt ut av bilen, og har du OBD og Leafspy er det fullt mulig å dra dit først og lese det ut før de tar ut batteriet. Så fremst bilen ikke er så hardt skadet at den ikke lar seg slå på, men det skal litt til.  Når det er sagt, hvis du kjøper et 2018 modell batteri eller nyere er det lite trolig det er noe problem med det, så fremst det ikke har noen fysisk skade som er synlig fra utsiden.

Det finnes flere som har laget verktøy du kan koble direkte i et løst batteri og lese av SOC og SOH osv.. men ser ikke helt verdien av det med mindre man ser på eldre pakker med høy km stand.

Pass forøvrig på å få med den "HV Service disconnect" saken som sitter på toppen av batteriet. (mange tror dette er en sikring, men det stemmer ikke. Sikringen sitter inne i selve batteriet).
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jman76

De gamle Leafene er greit dimensjonert for den ekstra vekten?

kaiat

Så lenge du er innenfor totalvekten på bilen, burde det jo gå bra. Bilen skal jo tåle å lastes til tillatt totalvekt. Det blir muligens noe mindre nyttelast kanskje.

offpist

Sitat fra: jman76 på fredag 14. februar 2020, klokken 14:18
De gamle Leafene er greit dimensjonert for den ekstra vekten?

Hvilken vekt forskjell snakker du om?
Det er minimalt vektforskjell mellom 24KWH, 30 KWH og 40 KWH.
Det er rett og slett bare høyere energi tetthet pr kg pakket inn i samme forpakning.

62kwh pakken dermot er nok noe tyngre, men neppe noe problem. Tillatt nyttelast for bilen er det som gjelder.
Innfestningene er helt identiske.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Kjell Leaf

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:53
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:37
vil jeg gjerne se det forsikringsselskapet som er enig med deg når du har brent ned et helt parkeringshus
Tenker du på Gjensidige?
Det er foresten ikke brent ned noe parkeringshus, det nyligste ble brent ned av en diesel (Sola).
Jada, vet det. Poenget er om man kan bli sittende med milliongjeld Man bør i et minste tenke over det helst spørre forskringselskapet skriftlig.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

offpist

Det vil neppe bli noen parkeringshus-brann av å bytte til en batteri pakke fra en nyere bil.  Det er ikke noe jeg ofrer en tanke en gang.

Men ser vi tilbake til hva denne tråden egentlig startet med så monterer man i tillegg en ekstra batteri pakke i bagasjerommet og det vil jeg overhode ikke anbefale.  Der endrer man vekt balansen og tilfører celler som ikke bilens BMS har kontroll over. I tillegg så ville jeg vært bekymret for at den skal komme flyvende fremover ved en kollisjon. Det ser ut som han bruker VW celler fra Panasonic.

Det er kult at noen gjør det på sin egen bil, men å rulle det ut som en oppgradering er jeg skeptisk til.

Parallelt med dette prosjektet har jeg også oppgradert en Buddy med batteri moduler fra 2019 model E-Golf så den har fått 150 km rekkevidde og blitt 300 kg lettere.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Hansi

Fantastisk, dette krysser jeg fingrene for at blir mye mer vanlig fremover :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

leafnor

#59
Ladingen av batteriet er styrt av BMS. Det en kan "risikere" er å komme ut med et 40 kWh batteri fra bilene som ble produsert før juli 2018, og som senere ikke er blitt oppdatert med fiksen for rapidgate.
Så en kan komme ut for å få Rapidgate. Det gjør de med fiksen også, men de er dog noe bedre.
Det sagt, mer enn en dobling av kjørelengde fra dagens i f.eks min 2012, vil veie opp for rapidgate. Det er ikke så ofte den blir brukt på langtur. Med større batteri kan det dog hende jeg fristes, men likefullt, da får jeg glede meg over den økte kjørelengden fremfor tiden jeg sitter med rapidgate i fanget.
Time will show, må jo evt sette i et batteri først.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA