Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

Myrvang

https://www.youtube.com/watch?v=uPBjcr1gq-U

Ser på Youtube der en kar setter inn større batteri i gamle Leafer. En 24 kWh får byttet ut det gamle med 40 kWh pluss 17,7 kWh i bagasjen og en rekkevidde på 450 km. Har flere alternativer, beholde det gamle og legge til 8,8 eller 17,7 kWh i bagasjen, montereer hengerfeste mm.

Koster 4000 euro og oppover.

Kanalen på Youtube med masse videoer: https://www.youtube.com/channel/UC6s6hzKdt0KnxyECKV0TiCw
Hjemmeside: www.muxsan.com

Holder til i Nederland. Ikke aktuelt for min del men spennende opplegg han driver med.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Sjalabais

Noen andre på forumet her har anbefalt den før - fantastisk type! Men...det store spørsmålet er jo hvem som investerer 4000€ i en bil som er like mye verdt. Da skal du være litt entusiast. Resten av bilen er jo fortsatt en Nissan, dvs. rusten kommer og det meste er skrudd sammen med en blanding av kundeforakt og uoppmerksomhet.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Ja, spennende opplegg. Typegodkjent løsnig i Nederland. Vet ikke hvordan det står seg her i Norge.
Men har større tro på han i Canada som har fiks  for å sette 40 kWh og 62kWh originale batterier i gamle Leaf.
https://www.youtube.com/watch?v=h47rnjsD0Ys

Men det spørs hvor aktuelt det er i Norge. Vet ikke hvor mye jeg ville legge i en 8 år gml bil med 160.000 km som min nå er gått. Å få et 40kWh batteri inn i min 2012 vil nok med den Canada løsningen (Om det går å få fatt på det hit til lands) , komme seg på 70-90.000,-.

Men spennende, for nå begynner løsninger å dukke opp for mange av de spørsmålene som var oppe da bilene var ny i 2011/-12 og man lurte på om det gikk å kjøpe nye batterier.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Jeg er i dialog med "Véhicules Électriques Simon André" og det virker lovende.
Det er altså snakk om en gateway boks som man setter inn mellom bil og batteri.

Og om man setter inn et 40KWH batteri nå, så kan man faktisk sette inn et 62KWH batteri senere.
Gateway boksen blir "linket" opp mot bilen, ikke mot batteriet.

Fungerer på både Gen1 og Gen2 leaf.. men for 62KWH batteriet så anbefaler de ikke Gen1 biler selv omd et vistnok er mulig.

Det er også verdt å nevne at det nå er nye skatteregler som sier at så lenge man kan dokumentere at batteriet skal inn i en ny bil så kan det selges uten MVA. Veit flere huggere har begynt å praktisere dette nå.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

@offpist. Gen1 med elektrisk vannvarme krever overgang mellom kabler og batteri da det mangler utgang til varmen. Skal et 40kWh batteri (Eller 24/30kWh fra Gen2) inn i f.eks min 2012 må det slik overgang til. Har du kontroll på hvor dette kan skaffes fra, og til hvilken pris (Nissanverksted selger kanskje?)

Det første 40 kWh batteriet til salgs fra hugger var priset til 65' fra en kondemnert bil. Det er vell der omkring slike batteri ligger.
Men det var med mva, og er det nå så at en kan kjøpes uten mva, og hugger ikke er fristet til å ta mer margin så snakker vi kanskje 55.000 for batteri. Og så 12.000 for den boksen. I tillegg kanskje 5.000 for disse kablene som må til på Gen1. Da blir det 75.000,-
Så kan en kanskje få solgt det gamle batteriet for 10.000 til en "hobbysolcellemann". Totalt under 70.000 for å få bilen til "bedre enn ny" Gen1.
Lever bilen 10 år til og det ikke er mer plunder med den enn det har vært, da er det egentlig ikke så veldig dyrt. Tvert om, det er svært billig. 


Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Mener jeg har lest at man kan få kjøpt overgang på Nissan ja.  Når det gjelder den ekstra utgangen for varme elementet så jeg jeg forstått at det er nok å blokkere det av med et blindlokk. Eventuelt bruke pluggen fra donor bilen og fjerne de to hoved-lederne slik at det blir en tom plugg som man fyller opp med isolerende lim eller lignende. Men det er viktig det gjøres ordentlig for det er spenning på denne kontakten når bilen er i gang, naturlig nok.

Alternativ 2 er å åpne 40kwh batteriet, og koble fra kontaktene på innsiden, men litt mer tidkrevende.

Min bil er Gen 2 så jeg har ikke lagt så mye innsats i det.

Jeg betalte en god det mindre enn 55K for 40kwh batteriet, og regner med på få 25K for 24Kwh batteriet, siden det er Gen2. Så mitt regnestykke er en god del mer gunstig vil jeg si.. ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Myrvang

Sitat fra: leafnor på tirsdag 21. januar 2020, klokken 16:43


Men det spørs hvor aktuelt det er i Norge. Vet ikke hvor mye jeg ville legge i en 8 år gml bil med 160.000 km som min nå er gått. Å få et 40kWh batteri inn i min 2012 vil nok med den Canada løsningen (Om det går å få fatt på det hit til lands) , komme seg på 70-90.000,-.

Men spennende, for nå begynner løsninger å dukke opp for mange av de spørsmålene som var oppe da bilene var ny i 2011/-12 og man lurte på om det gikk å kjøpe nye batterier.

Spennende at det skjer ting, og det kommer sikkert flere og rimeligere løsninger på sikt. Synes USD 1.000,- var dyrt for den styreboksen, men den vil sikkert også gå ned i pris på sikt.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

offpist

Ja man betaler jo mer for utvikling og support enn det man gjør for den fysiske elektronikken boksen.
At de faktisk har utviklet dette og selger boksen løst er kult i seg selv.

Han Muxan som holder til i Nederland selger deg kun komplett løsning med batteri og montering.
Sendte han en mail for en mnd siden om kjøp av kun gateway boks og fikk aldri noe svar.

At man senere om 2-3 år kan oppgradere til 62KWH om muligheten byr seg er et pluss syns jeg.
Vi har Model 3 som bil nr 1 nå, men kona bruker Leaf`n daglig, at den kan få økt nytteverdi syns jeg er morsomt.

Skal oppdatere etter hvert..
Hvis ting går som planlagt er det ikke utenkelig at dette blir satt inn i begynnelsen av februar.
Det var 135 dollar i frakt, så jeg forventer nesten at det skal gå på 3-4 dager fra Canada og hit.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

Sitat fra: offpist på tirsdag 21. januar 2020, klokken 21:54

Jeg betalte en god det mindre enn 55K for 40kwh batteriet, og regner med på få 25K for 24Kwh batteriet, siden det er Gen2. Så mitt regnestykke er en god del mer gunstig vil jeg si.. ;)

Forstår jeg det slik at du har eller skal sette 40kWh batteri i din 24kwh? Og mangler bare å få den der boksen?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Jossemosse

Dette er jo veldig tøft! Håper du oppdaterer oss på fremgangen her! Hadde vært spennende å fått litt mer kilometer på 24-leafen..
Forstår jeg det riktig at 24-batteriet blot byttet ut med 40, eller er det i tillegg til eksisterende batteri?
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Daruu

Dette er veldig interessant!
Håper du fortsetter å oppdatere her offpist, evt lager egen tråd.
Hvor mye veier ei sånn batteripakke btw?
2020 VW Eup range

offpist

Ja kanskje jeg lager en egen tråd.
Fra det jeg kan se på bildene så følger det ikke med en Han-Hun plugg man kobler i mellom bil og batteri.
I stedet for så er det løse ledninger.. og det betyr man må trolig lodde/skjøte på bilens ledningsnett.
Skulle ikke være noe problem så lenge de har laget en god manual.

Tipper man trenger jord, og 12V. samt 4 ledninger for CAN.
2 stk for CAN High og Low mot bilen og 2 stik som går til CAN Low og High mot batteriet.

Vekten er underkant av 300 kg.
Vi har gaffeltuck på jobben, så det skulle gjøre jobben relativt enkel.

Jossemosse: Ja man bytter ut 24KWH med et 40kwh eller 62kwh batteri.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sjalabais

Utrolig spennende, men foreløpig er det en god del mekking som skal til her i Norge? Skulle tro at elbillandet Norge var litt lengre fremme her.
2012 Leaf Tekna

offpist

Sitat fra: Sjalabais på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:44
Utrolig spennende, men foreløpig er det en god del mekking som skal til her i Norge? Skulle tro at elbillandet Norge var litt lengre fremme her.

Forstår ikke helt hva du forsøker å si her.
Nissan støtter ikke retrofit av 40KWH batterier, så da er man avhengig av hardware mellom batteri og bil som lurer det til. Heldigvis så er CAN bus kommunikasjonen tydeligvis ikke så veldig vanskelig å dekode og trikse med.
Hvis man sammenligner mot VW som har gjort mye innsats for å gjøre slikt nærmest umulig å ettermontere en 30kwh pakke i en 24kwh E-Golf.

Hvis man har løftebukk og riktig utstyr så er et slikt batteri bytte fint gjort unna på under 1 time.
Det vil bli sikkert bli noe fikling med gateway boksen men regner med alt er gjort på en ettermiddag. Det er litt enten virker det, eller ikke.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA