Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai og Ionity

Startet av ID4, mandag 20. januar 2020, klokken 13:17

« forrige - neste »

ID4

Kontaktet Hyundai for å høre om de har egen pris å tilby nå som Ionity prisene går helt til himmelen.

Her er svaret:
Hei,

Hyundai Motor Group har kjøpt seg inn som jevnbyrdig partner i IONITY, men det er foreløpig ikke avklart når samarbeidet starter opp for fullt.

Det er naturlig å tro at det vil komme på plass fordelaktige løsninger for Hyundaikunder, men i hvilken form og hva dette vil innebære er for tidlig å si.
Hilsen Hyundai Norge.

RJK

Dette var et noe passivt svar.

I en god periode nå, så vil altså Ionity bli totalt unyttig for alle de kundene som har Hyundai, og var noen av de første som faktisk hadde nytte av disse, sammen med modellene fra konsernbror KIA.

Svakt av Hyundai, som nå er med på å "skremme folk over" til Tesla.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ID4

#2
Og i frustrasjonen sendte jeg en melding til Ionity der jeg gav høflig uttrykk at de nå priser seg alt for høyt.

Her er svaret fra de:

"Til info. har vi dyre effektavgifter som må betales ved lynlading (i tilegg til strøm) samt det faktum at kratige ladere (350 kW) er svært kostbart å etablere, gjør at det koster å spare tid på lading.

Hvis du lader 85% hjemme blir kostander ca kr 5 pr mil, ikke så verst det da.

Regnestykket er basert på et år med årlig kjørelengde på 16.000 km og gir et årlig snitt pr mil. Hvis du ser på en ferietur alene vil det naturligvis bli høyere kostnad pr mil. Tesla har lavere kostnad for effekt siden de kjører deling av effekt, kommer du inn og er nr 2 på delingen får du ca 36 kW..."

Oppfordrer flere til å både ta kontakt me Hyundai og Ionity og gi uttrykk for skuffelsen av at det nå priser seg ut av makedet. Synd, nå som nettverket til Ionity har blitt ok i Sør Norge store deler av Europa.

Øyvind.h

Aha. Så om man skal lade en Ioniq med 70kW må man betale effektledd for 350kW? Høres ut som Ionity ikke har tenkt helt igjennom hvordan de bygger opp stasjonene sine.

Sitat fra: HelEl på mandag 20. januar 2020, klokken 19:47
Tesla har lavere kostnad for effekt siden de kjører deling av effekt, kommer du inn og er nr 2 på delingen får du ca 36 kW..."
Nå har jeg ikke delt lader noen av gangene jeg har ladet siste året, men mener det er endret nå slik at man får minimum 60-70kW (150kW på deling)?
Virker som det fornuftige av Ionity ville vært å dele 350kW på i hvert fall 2 ladere. Da hadde de sluppet unna med mindre utstyr, ingen merkbar endring i ladehastighet for noen de nærmeste årene og mye lavere effektavgift per ladestolpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

e-curious

Er enig at dette ville vært et godt alternativ.  Man da senere evt. bare ta bort ett uttak for å få garantert 350 kW dersom det skulle være ønskelig.   For tiden er det vel bare Porsche som kan ta slike effekter.  Det er vel også noe med at batteri må ha optimal temperatur for å kunne ta i mot så høye effekter.  I en video med sjefen for Ionity Nordic ble det vel anbefalt miniumum 1 time på motorvei før lading.  Jeg regner med at dette kan gjelde også andre biler enn Kona, selv om Kona har dette som en akilleshæl.

Min erfaring med kjøring på normal kjøring på  god norsk stamvei er at jeg er skuffet over ladehastigheten jeg får etter 1 time.  Tiden jeg vil spare på å bruke en lynlader vil normalt ikke være mye.  Også etter kjøring på motorvei i Danmark er jeg ikke veldig imponert over ladehastigheten med Kona.

RJK

Sitat fra: e-curious på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:41
Er enig at dette ville vært et godt alternativ.  Man da senere evt. bare ta bort ett uttak for å få garantert 350 kW dersom det skulle være ønskelig.   For tiden er det vel bare Porsche som kan ta slike effekter.  Det er vel også noe med at batteri må ha optimal temperatur for å kunne ta i mot så høye effekter.  I en video med sjefen for Ionity Nordic ble det vel anbefalt miniumum 1 time på motorvei før lading.  Jeg regner med at dette kan gjelde også andre biler enn Kona, selv om Kona har dette som en akilleshæl.

Min erfaring med kjøring på normal kjøring på  god norsk stamvei er at jeg er skuffet over ladehastigheten jeg får etter 1 time.  Tiden jeg vil spare på å bruke en lynlader vil normalt ikke være mye.  Også etter kjøring på motorvei i Danmark er jeg ikke veldig imponert over ladehastigheten med Kona.

At temperatur har mye å si, er helt klart. Hadde en ladesesjon i Danmark, der jeg hadde ligget i 130-140 km/t på motorvei, og fikk en kort avsving fra motorvei til lader, og fikk opp til 75-76 kW selv fra mellom 10-15 % SoC, mens min siste lading i Norge, etter å ha kjørt fra Nannestadområdet til laderen på Dal (kjørte den "lange" omveien via E6), men rakk knapt over 60 kW på en kort stund. For det meste vaket det mellom 50-60 kW og som oftest 54-55 kW der jeg burde fått 70-75 kW, fordi ladingen burde varmet batteriet nok i starten.

Men jeg lurer jammen på om ikke laderne har endel å si også. I Norge så sliter jeg ofte med å komme noe særlig over 70 % selv på sommer. Er derfor mer imponert over ladingen i Danmark. Dette var forresten i høstferien, og ikke på varme sommeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

e-curious

@RJK:  Ikke så kjent i området.  Hvor langt/hastighet?

RJK

Den lange veien er ca 21 km, og tar ca 16 minutter, mens den korte veien er 15,6, og tar 17 minutter. Den store forskjellen er dog at den korte går i 50-70 km/t, mens den lengre veien har mest 70-sone på første 25-30% av distansen, resten er 110-sone, der jeg gjerne legger meg i 130 km/t.

Det bør varme batteriene noe mer, men selvsagt ikke skikkelig varme for optimal ladehastighet. Temperaturmessig var det nok noen få varmegrader da.

Det var forøvrig min siste lading på Ionity på en veldig god stund. Kommer ikke på tale å betale 8,40 eller reelt så blir det 9,24 med plugsurfing ifølge appen. Da stiller jeg meg heller i kø på tregere ladere, eller velger lynlader fra andre operatører.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA