Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstid på Model 3 om dagen?

Startet av perjohans, mandag 20. januar 2020, klokken 13:12

« forrige - neste »

hELgenen

Hvorfor noen vil kjøpe noe en ikke får lov til å bruke er jo litt snodig. Men kanskje man tror at det kommer fort....Foreløpig har vel FSD vært som å gi bort pengene uten å få noe av vesentlig verdi tilbake foruten et håp om at det en gang vil virke..

alagerqv

Jeg hadde FSD på den forrige Tesla´en min, og det var mange funksjoner som «kommer senere i år» som aldri dukket opp ila de nesten tre årene jeg hadde den. De som kjøper FSD nå gir i praksis en donasjon til Tesla, så får man håpe de reserverer disse pengene til utvikling av systemet og ikke bare bonus til Elon.


Sent from my iPad using Tapatalk

DagfinnN

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 09:12
Jeg hadde FSD på den forrige Tesla´en min, og det var mange funksjoner som «kommer senere i år» som aldri dukket opp ila de nesten tre årene jeg hadde den. De som kjøper FSD nå gir i praksis en donasjon til Tesla, så får man håpe de reserverer disse pengene til utvikling av systemet og ikke bare bonus til Elon.
Man kan si mye om FSD, men den siste setninga her var ikke særlig voksen.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

Snakk om å ta ting personlig. Ingenting som FSD diskusjoner for å få følelsene i gang. Elon Musks aksjeopsjoner er forøvrig betydelige.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

DagfinnN

Jeg har ikke FSD på noen av mine biler. Jeg har fulgt med i timen de siste årene - derfor.
Men skal ha på Y, når jeg kjøper den om et år eller to. Har tenkt å ha den bilen i 10 år.
Så for vi se hvem som ler sist. Det er det ingen her som vet.
Elon sine opsjoner er betydelige. Men ingen trodde aksjekursen skulle bli så høy så raskt da avtalen ble forhandlet fram.
Men å slenge ut slik usaklighet bringer FSD diskusjonen på et spor som ikke bringer fram noe konstruktivt. Slik argumentasjon blir som regel brukt når man ikke har noe vettugt å si. Og når man sier sin mening om det, kommer hersketeknikkene fram - som personlig m.m.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

alagerqv

Usakelig? Det er vel mest usakelig å love en ting som ikke innfris enn å påpeke det?

hELgenen

Egen tråd om FSD og hva det er og ikke er  :

https://elbilforum.no/index.php?topic=53631.0

Når det er sagt - FSD er vel kanskje det temaet som oftest dukker opp i alle mulige tråder.

Så langt har det i praksis vært en donasjon til Tesla. Men folk gir jo penger til så mye i håp om at det skal rette opp i ett eller annet. Så ikke noe nytt der.

Handyman

For å prøve å bringe inn litt saklighet i diskusjonen om FSD og inntekter. Tesla kan i forbindelse med salget kun inntektsføre mindre deler av beløpene kundene har betalt for FSD. Resten settes av som "Utsatt inntekt" som de kun kan forsyne seg av etterhvert som funksjonene faktisk rulles ut. "FSD-pengene står på sperret konto".
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-autopilot-full-self-driving-fsd-revenue
Tipper at kostnadene til HW3 oppgradering er tatt fra disse midlene, og Tesla skal ha inntektsført $48 mill. ved utrulling av trafikklys- og stoppskiltfunksjonen.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-autopilot-full-self-driving-fsd-revenue
Det betyr at Tesla har et betydelig økonomisk incentiv til å fortsette å utvikle FSD til det de har lovet kundene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Veldig bra og saklig innlegg. Slik skal elbilforum være.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

emmern

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 08:52
Jo, fortsatt ikke tillatt brukt her på berget. Misforstå meg ikke, fint at førerassistentsystemene blir bedre og bedre, men FSD er ikke tillatt, og i praksis funker det ikke ennå heller.
Elon musk har flere ganger sagt at Norge og Canada er neste etter USA, så det kan være nærmere enn du tror. Vi har egne regler her som kan gi disp for selvkjøring. om individer må søke eller om tesla kan søke på vegne av alle gjenstår å se.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

emurof

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 08:52Jo, fortsatt ikke tillatt brukt her på berget. Misforstå meg ikke, fint at førerassistentsystemene blir bedre og bedre, men FSD er ikke tillatt, og i praksis funker det ikke ennå heller.

Jo, som du ser så fungerer det meget bra. At det ikke er tillatt her er noe annet. Faktum er at det fungerer veldig bra nå (men selvsagt ikke perfekt), og dermed betaler man for noe konkret som faktisk eksisterer i dag, og som man vil få bruke om ikke så altfor lenge.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 03. januar 2021, klokken 09:07Hvorfor noen vil kjøpe noe en ikke får lov til å bruke er jo litt snodig. Men kanskje man tror at det kommer fort....Foreløpig har vel FSD vært som å gi bort pengene uten å få noe av vesentlig verdi tilbake foruten et håp om at det en gang vil virke..

Ja, de som kjøpte FSD tidlig har fått dårlig valuta for pengene. De burde kanskje kompenseres på en eller annen måte. Men slik det er nå så er det faktisk noe reelt, noe som eksisterer, og som kan brukes "ute i verden".

Frem til nå har det vært uaktuelt for meg å betale for FSD. Nå vurderer jeg det faktisk når jeg ser hvor bra det er så langt.

emurof

Sitat fra: alagerqv på søndag 03. januar 2021, klokken 09:12Jeg hadde FSD på den forrige Tesla´en min, og det var mange funksjoner som «kommer senere i år» som aldri dukket opp ila de nesten tre årene jeg hadde den. De som kjøper FSD nå gir i praksis en donasjon til Tesla, så får man håpe de reserverer disse pengene til utvikling av systemet og ikke bare bonus til Elon.

Dette stemmer ikke. De som kjøper FSD nå vil kunne bruke betaen om ikke altfor lenge.

emurof

Sitat fra: Contango på søndag 03. januar 2021, klokken 10:29Snakk om å ta ting personlig. Ingenting som FSD diskusjoner for å få følelsene i gang. Elon Musks aksjeopsjoner er forøvrig betydelige.

Fint det da. Så da bør folk være å komme med tåpelig usakligheter. Elon Musks aksjeopsjoner er irrelevante her (særlig siden FSD ikke engang er priset inn i aksjen).

alagerqv

Jeg kjørte min FSD aktiverte bil i dag. Den klarer ikke engang å holde riktig fart i forhold til fartsgrenser eller forholde seg til veiarbeid. Strekningen Holmestrand-Sandefjord på E18. Det er selvsagt lov å like tanken om FSD, men per nå er vi langt unna, både reguleringsmessig og teknisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA