Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde synker ikke, tar heller ikke lading

Startet av otrooyen, mandag 20. januar 2020, klokken 10:25

« forrige - neste »

otrooyen

Mine besteforeldre har en 2019 X100D som i jula hadde noen problemer.

Bilen ble kjørt over lengre strekker (Trondheim - Bærum og tilbake).
På denne kjøreturen endret rekkevidde indikatoren seg minimalt/ingenting.
Når de stoppet for å lade, ville ikke bilen lade da lader mente bilen var full.

Bilen døde helt ved Alvdal, kom fra Elverum. Bilen viste nærmest 100% batteri.

Bilen ble forsøkt restartet med knapper og brems uten at dette hjalp. (Både dager før og da stans skjedde)

Så da lurer jeg på om noen har opplevd lignende? Tesla Tr.heim finner ikke feil på bilen etter 14 dager, så dette kan fort ha vært en bug som kom og gikk.
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

Thomas Parsli

Sitat fra: otrooyen på mandag 20. januar 2020, klokken 10:25
Bilen døde helt ved Alvdal, kom fra Elverum. Bilen viste nærmest 100% batteri.

Da ringer man Tesla Roadside Assistance, som både leser av systemene og ordner hjelp :)
Det sikrer at Tesla både ser det bilen viser -og får ut relevante data fra systemene.

Jeg har ikke hørt om denne feilen, men for noen oppdateringer siden var det tull med visningen av forbruk på vår bil. Men da kun på "Trips"...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

otrooyen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. januar 2020, klokken 10:47
Sitat fra: otrooyen på mandag 20. januar 2020, klokken 10:25
Bilen døde helt ved Alvdal, kom fra Elverum. Bilen viste nærmest 100% batteri.

Da ringer man Tesla Roadside Assistance, som både leser av systemene og ordner hjelp :)
Det sikrer at Tesla både ser det bilen viser -og får ut relevante data fra systemene.

Jeg har ikke hørt om denne feilen, men for noen oppdateringer siden var det tull med visningen av forbruk på vår bil. Men da kun på "Trips"...

Ah, flott!
De hadde ringt Tesla og fikk en kar i Belgia eller noe til å hjelpe. Men han stod fast på at han ikke kunne hjelpe og at de ikke hadde ladet bilen på turen... noe som var forsøkt flere ganger

Men da Tesla har hatt bilen inne over tid og ikke sett feilen, velger jeg å stole på de.
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

geear

Så du selv at bilen faktisk var fulladet og ikke ville lade, eller kan det ha vært feil på lader, eller misforståelse fra brukere? Det er ganske ufattelig hva slags "brukerfeil" en kan komme borti innen data og maskinkontroll... uten at jeg skal påstå dette var tilfelle her.

Ellemelle

Er enig i at dette kan høres ut som misforståelser.
Det skurrer ihvertfall litt hos meg når jeg hører "lader mente bilen var full". Ingen av Teslas ladere (SuC, TWC eller UMC) gir beskjed om at bilen er full eller hvor mye som er ladet.

Kan de ha prøvd å lade på en annen (tilfeldig) lader, og denne laderen har gitt en merkelig feilmelding?

Kim-

Sitat fra: Ellemelle på mandag 20. januar 2020, klokken 18:50
Er enig i at dette kan høres ut som misforståelser.
Det skurrer ihvertfall litt hos meg når jeg hører "lader mente bilen var full". Ingen av Teslas ladere (SuC, TWC eller UMC) gir beskjed om at bilen er full eller hvor mye som er ladet.

Kan de ha prøvd å lade på en annen (tilfeldig) lader, og denne laderen har gitt en merkelig feilmelding?

Bilen bestemmer ladehastigheten og hvis bms tror den er fulladet vil den ikke ta så mye lading til seg kanskje. Har aldri hørt eller opplevd noe sånt før.

Men noe annet er at Tesla sier de ikke har prøvd å lade etter å ha sett i loggen. Et bilde i et sånt senario som dette hadde jo oppklart saken.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Men om det er tilfelle er det uansett ikke laderen som gir beskjed om at bilen er full, det er bilen selv som står for infoen når det gjelder Superchargere. På andre CCS er det noe annet, så spørs hvor de forsøkte å lade - og er de rutinerte på DC-lading eller ferskinger? Men høres uansett helt vilt ut å legge ut på en slik tur med en bil som i flere dager ikke har villet ta lading, og hvorfor er den plutselig helt i orden hos Tesla? Plugget de den i og så ladet den?

nie

Merkelig historie.
De har altså kjørt Trondheim-Bærum-Elverum-Alvdal en strekning på ca 850km uten å lade?
...og så stopper bilen plutselig nær Alvdal.
Da må de iallfall ha fått innpå en god del strøm et eller annet sted underveis ellers hadde bilen stoppet lenge før.
Høres ut som brukerfeil for meg.

otrooyen

Sitat fra: nie på mandag 20. januar 2020, klokken 21:42
Merkelig historie.
De har altså kjørt Trondheim-Bærum-Elverum-Alvdal en strekning på ca 850km uten å lade?
...og så stopper bilen plutselig nær Alvdal.
Da må de iallfall ha fått innpå en god del strøm et eller annet sted underveis ellers hadde bilen stoppet lenge før.
Høres ut som brukerfeil for meg.

Brukerfeil er ikke utelukket.
De stoppet flere ganger for å lade på turen, men da vet jeg at dette ikke er noe kjent problem og tar heller en "opplæring".

Takk folkens!
Polestar 2 reservasjon - 5280xx (kansellert)
Tesla Model Y Performance - Levering nov2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA