Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann med elbil i Oslo

Startet av Wibla, mandag 20. januar 2020, klokken 01:23

« forrige - neste »

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Ser nesten ut som om noe har ligget i bagasjerommet som startet brannen. Hadde Teslaen stått til lading hadde jo laderen vært en mulighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

I alle fall klarte de å slukke brannen - kred til brannvesenet :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Viser jo og at brann i elbiler normalt sett ikke er en større utfordring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. januar 2020, klokken 06:45
I alle fall klarte de å slukke brannen - kred til brannvesenet :+1:
Sitat:
Sigurd Folgerø Dalen, fungerende infosjef i Brann og redningsetaten i Oslo kommune, opplyser til Aftenposten at brann i elbiler i utgangspunktet ikke er vanskeligere å slukke enn andre branner.

– Det er først når batteripakken i elbilen tar fyr, at utfordringen blir større.
Sitat slutt.
Fra:
https://www.aftenposten.no/osloby/i/opzKWV/to-biler-i-brann-i-oslo-i-natt
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: avisartikkelen
- Teslaen blir tauet bort for ytterligere undersøkelser, som vi håper at skal kunne kartlegge årsaken til brannen.
Det er ingenting som tyder på at den er påsatt, sier Skott.
Det tror jeg det jeg vil om.  Personlig så syns jeg det ser ut som noen har tent bål under trunken :o
"Time vil sjåv" som Blodstupsmoen sa
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

RJK

Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:52
Sitat fra: avisartikkelen
- Teslaen blir tauet bort for ytterligere undersøkelser, som vi håper at skal kunne kartlegge årsaken til brannen.
Det er ingenting som tyder på at den er påsatt, sier Skott.
Det tror jeg det jeg vil om.  Personlig så syns jeg det ser ut som noen har tent bål under trunken :o
"Time vil sjåv" som Blodstupsmoen sa

Det er selvsagt en mulighet. Men jeg ser også at dette er der motoren står, så mulig salt(lake), vann og el har hatt en reaksjon, og det er motoren eller materialer i nærheten som har tatt fyr. Med en flamme som står bakover, så kan det ha antent den andre bilen.

Men selvsagt er det en god fare for at dette er påtent av noen av en eller annen grunn...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

#7
Området den var parkert i er der det er flest påtente biler i hele Oslo området.

Men det blir spennende å se konklusjonen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hodetelefoner

Sitat fra: RJK på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:03
Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:52
Sitat fra: avisartikkelen
- Teslaen blir tauet bort for ytterligere undersøkelser, som vi håper at skal kunne kartlegge årsaken til brannen.
Det er ingenting som tyder på at den er påsatt, sier Skott.
Det tror jeg det jeg vil om.  Personlig så syns jeg det ser ut som noen har tent bål under trunken :o
"Time vil sjåv" som Blodstupsmoen sa

Det er selvsagt en mulighet. Men jeg ser også at dette er der motoren står, så mulig salt(lake), vann og el har hatt en reaksjon, og det er motoren eller materialer i nærheten som har tatt fyr. Med en flamme som står bakover, så kan det ha antent den andre bilen.

Men selvsagt er det en god fare for at dette er påtent av noen av en eller annen grunn...


En elmotor kan ta fyr, selvfølgelig. Men..   
Dette var en parkert bil, jeg tviler på at hjulene stod å spant.
400v koblet ifra.. 



RJK

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:52
Sitat fra: RJK på onsdag 22. januar 2020, klokken 19:03
Sitat fra: Elmo på onsdag 22. januar 2020, klokken 18:52
Sitat fra: avisartikkelen
- Teslaen blir tauet bort for ytterligere undersøkelser, som vi håper at skal kunne kartlegge årsaken til brannen.
Det er ingenting som tyder på at den er påsatt, sier Skott.
Det tror jeg det jeg vil om.  Personlig så syns jeg det ser ut som noen har tent bål under trunken :o
"Time vil sjåv" som Blodstupsmoen sa

Det er selvsagt en mulighet. Men jeg ser også at dette er der motoren står, så mulig salt(lake), vann og el har hatt en reaksjon, og det er motoren eller materialer i nærheten som har tatt fyr. Med en flamme som står bakover, så kan det ha antent den andre bilen.

Men selvsagt er det en god fare for at dette er påtent av noen av en eller annen grunn...


En elmotor kan ta fyr, selvfølgelig. Men..   
Dette var en parkert bil, jeg tviler på at hjulene stod å spant.
400v koblet ifra..

Skal ikke alltids være så mye volt, om forholdene blir perfekt for en vedvarende gnist.

https://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/how-to/a22344/how-to-convert-an-arc-lighter-into-a-plasma-pen/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Det ser ut som om denne debatten er utdødd, så tillater meg å "stjele" tråden til en annen ny episode som passer direkte inn under denne overskriften:

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=27002
Sitat
Elbilbrann i Oslo:

Det brant i en elbil på Ulven i Oslo, opplyser operasjonsleder Gjermund Stokkli i oslopolitiet.

Det er for tidlig å si om det er folk i bilen, sa han til Dagbladet rett etter klokka 11.

Det var en person i bilen, og han er uskadd, melder politiet.

Hele ring 3 vestgående var helt sperret, men det er nå åpnet for trafikk forbi i ett felt.

Klokka 11.21 melder brannvesenet på Twitter at brannen er slukket.
Model S 85D

Espen Hugaas Andersen

Er vel en Renault Zoe. Ser ikke ut til å involvere batteripakken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Electric cars in Norway

#12
Nå er det en episode med en Leaf i Bergen som er i media :-1:

Ut fra bildet så må det har brent veldig mye.....veldig trist....

Kopi fra BT nyhet som kom for tre dager siden og med bilde og lenke under:

Polititeori: Brannen kan ha startet under lading av elbil
– Lading av elbil er tema i etterforskningen, sier politioverbetjent Svein Føllesdal.

Publisert
13. februar

STORE SKADER: Flere av bilene har store skader etter brannen onsdag kveld. Foto: Bård Bøe
Per Lindberg

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/g7Gw7A/polititeori-brannen-kan-ha-startet-under-lading-av-elbil

eivhelle

Oppdatering av saken i BT. Ser ut som at lading av batteriet i motorsykkelen var kilden til brannen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elmo

Sitat fra: eivhelle på mandag 17. februar 2020, klokken 11:15
Oppdatering av saken i BT. Ser ut som at lading av batteriet i motorsykkelen var kilden til brannen.

Elektrisk motorsykkel, eller 12V batteriet på en fossil-motorsykkel ? ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA