Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tredje seterad

Startet av Diravi, søndag 19. januar 2020, klokken 20:36

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. januar 2021, klokken 07:59
Sitat fra: daktari på fredag 22. januar 2021, klokken 07:57
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 21. januar 2021, klokken 22:56
7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.
Men de har alle plass til 7 voksne.
Kan ikke huske å ha sett voksne i de bakerste setene i bilene som nevnes :D

Jeg hadde siste type Sharan. Den hadde grei plass til personer på 180 cm i 3 seterader samtidig.

Dieselgubben

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 22. januar 2021, klokken 08:05
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. januar 2021, klokken 07:59
Sitat fra: daktari på fredag 22. januar 2021, klokken 07:57
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 21. januar 2021, klokken 22:56
7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.
Men de har alle plass til 7 voksne.
Kan ikke huske å ha sett voksne i de bakerste setene i bilene som nevnes :D

Jeg hadde siste type Sharan. Den hadde grei plass til personer på 180 cm i 3 seterader samtidig.

Ja, Touran er vel den som har minst plass bak av disse. Det er sikkert andre eksempler på 7-setere med plass til personer under 170 cm hvor man sliter med å få solgt 5-seteren og man må mye ned i pris.

1000kwh

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 22. januar 2021, klokken 08:38
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 22. januar 2021, klokken 08:05
Sitat fra: 1000kwh på fredag 22. januar 2021, klokken 07:59
Sitat fra: daktari på fredag 22. januar 2021, klokken 07:57
Sitat fra: Dieselgubben på torsdag 21. januar 2021, klokken 22:56
7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.
Men de har alle plass til 7 voksne.
Kan ikke huske å ha sett voksne i de bakerste setene i bilene som nevnes :D

Jeg hadde siste type Sharan. Den hadde grei plass til personer på 180 cm i 3 seterader samtidig.

Ja, Touran er vel den som har minst plass bak av disse. Det er sikkert andre eksempler på 7-setere med plass til personer under 170 cm hvor man sliter med å få solgt 5-seteren og man må mye ned i pris.
Men jeg lurer på hvilke situasjoner dere har 7 185cm lange voksne menn i en 7-seter :D Det skjer jo aldri. Da må man ha en minibuss.

kodax

Guttetur til hytta med 7 i TMX-en er jo megakos! (Men de på tredje rad har riktignok vært under 180.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Herrlandslaget i basketball bør vurdere den ;)
De har i allefall en som bør få plass i 3. rad.
https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_herrelandslag_i_basketball
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

nosi1202

Som Touran-eier kan jeg si at det går, men ikke mer enn det, å sitte bakerst. Jeg er 180 og sitter helt greit bak meg selv to ganger i lengden. Skulderbredden er så som så bakerst. Å dra på tur 7 voksne menn i den bilen går sikkert, men komfortabelt er det ikke. Og alle kan maks ha med boxer, sokker, tannbørste og mobillader. Mer er det ikke plass til.

Det denne typen biler derimot er gode på er bredde på midtre rad. Det er det jeg er mest spent på med model Y. På bildene ser det ikke veldig lovende ut. At de bakerste setene er litt trange for voksne kan jeg leve med, der skal det sitte barn. Men hvis det ikke er plass til å sitte ok som voksen mellom to isofixstoler på andre rad er det et større problem.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Dieselgubben

Sitat fra: nosi1202 på fredag 22. januar 2021, klokken 10:31
Som Touran-eier kan jeg si at det går, men ikke mer enn det, å sitte bakerst. Jeg er 180 og sitter helt greit bak meg selv to ganger i lengden. Skulderbredden er så som så bakerst. Å dra på tur 7 voksne menn i den bilen går sikkert, men komfortabelt er det ikke. Og alle kan maks ha med boxer, sokker, tannbørste og mobillader. Mer er det ikke plass til.

Det denne typen biler derimot er gode på er bredde på midtre rad. Det er det jeg er mest spent på med model Y. På bildene ser det ikke veldig lovende ut. At de bakerste setene er litt trange for voksne kan jeg leve med, der skal det sitte barn. Men hvis det ikke er plass til å sitte ok som voksen mellom to isofixstoler på andre rad er det et større problem.

Mener jeg har sett at Y faktisk er smalere i baksetet enn 3...

Øyvind.h

#112
Sitat fra: kodax på fredag 22. januar 2021, klokken 09:54
Guttetur til hytta med 7 i TMX-en er jo megakos! (Men de på tredje rad har riktignok vært under 180.)
Da håper jeg eieren av bilen ofrer seg og setter seg på rad 3, for der sitter man med en bitteliten glugge av et vindu, og all hjulstøyen fra bagasjerommet. Ganske så annerledes følelse enn på rad 1 og 2.
Satt på rad 3 selv på en tur når vi var 6 pers og jeg tok en øl til middagen. Det gikk fint en halvtimes tid, men ikke akkurat en fin plass å sitte på langtur fordi det ikke er noe vindu og det støyer bra.
Ungene derimot bryr seg ikke. Til dels foretrakk de å sitte bakerst. Da sitter de "litt for seg selv" i sin egen hule.
Skulle jeg fraktet 6 pers ofte ville jeg nok gått for 6-seteren. Lettere adkomst og mindre avsperret. Men forutsetter da at det sjeldent er 4 eller færre i bilen. I så fall er 7-seteren et mye bedre valg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Hadde 2.rad kunne legges ned på 6-seteren, så hadde vi kanskje valgt den, men nå er 7-seteren mye mer fleksibel. Og ja, trangt og støyete på 3-rad, så best for de som liker en hule med hodetelefoner. Jeg som eier må desverre passe autopiloten :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. januar 2021, klokken 11:57
Da håper jeg eieren av bilen ofrer seg og setter seg på rad 3, for der sitter man med en bitteliten glugge av et vindu, og all hjulstøyen fra bagasjerommet. Ganske så annerledes følelse enn på rad 1 og 2.
Satt på rad 3 selv på en tur når vi var 6 pers og jeg tok en øl til middagen. Det gikk fint en halvtimes tid, men ikke akkurat en fin plass å sitte på langtur fordi det ikke er noe vindu og det støyer bra.
Ungene derimot bryr seg ikke. Til dels foretrakk de å sitte bakerst. Da sitter de "litt for seg selv" i sin egen hule.
Skulle jeg fraktet 6 pers ofte ville jeg nok gått for 6-seteren. Lettere adkomst og mindre avsperret. Men forutsetter da at det sjeldent er 4 eller færre i bilen. I så fall er 7-seteren et mye bedre valg.

Er det 4 i bilen er jo 6-seter helmaks ;) Fine separate seter med justering for begge baksetepassasjerene og plass til en diger kjøleboks mellom setene. Det er vel først ved 5 personer i bilen ofte jeg ville vurdert 7-seter (men hadde nok da landet på 5-seter). Faktisk er det kun ved behov for å faktisk frakte 7 personer jeg hadde gått for 7-seteren, ellers synes jeg de andre alternativene er bedre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: kodax på fredag 22. januar 2021, klokken 14:47
Hadde 2.rad kunne legges ned på 6-seteren, så hadde vi kanskje valgt den, men nå er 7-seteren mye mer fleksibel. Og ja, trangt og støyete på 3-rad, så best for de som liker en hule med hodetelefoner. Jeg som eier må desverre passe autopiloten :D

2.rad kan kjøres langt frem og vippes da. Jeg har gjort det noen ganger når jeg skal ha med meg store ting inni bilen. Hentet noen 120cm lange solcellepaneler i dag, de gikk fint inni.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. januar 2021, klokken 17:48
Det er vel først ved 5 personer i bilen ofte jeg ville vurdert 7-seter (men hadde nok da landet på 5-seter). Faktisk er det kun ved behov for å faktisk frakte 7 personer jeg hadde gått for 7-seteren, ellers synes jeg de andre alternativene er bedre.
Kunne ikke sagt det bedre selv. 6 seteren er absolutt best for persontransport. Gikk og fint med 5 personer og ski.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

6 seter ville bare vært klønete og tidvis farlig med vår bruk dessverre. Ingen bagasjesikring, og ville medført mer bruk av rad 3. I 7-seteren ble rad 3 nice to have. Sjelden noen måtte sette seg bak der.
Men hadde jo de fine hel-elektriske setene på rad 2 akkurat som 6-seteren :)
Nå er 5 og 7 seter blitt benk. Mye mer praktisk, og hadde nok gått for det nå også da persontransport av voksne i baksetet er svært sjelden kost. Men komforten er ikke helt på høyde med de gamle setene. For de som skal ha taxi etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Interessant om 7-seter. Opp til 11 år er greit nok. Jeg noterer også manglende sidevindu på 3.rad.

Obs forsikringspremie...

https://cleantechnica.com/2021/05/02/tesla-model-y-big-family-test-mostly-good-but-there-might-be-one-death-star-type-weakness/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E_S

Sitat fra: daktari på onsdag 05. mai 2021, klokken 21:45
Interessant om 7-seter. Opp til 11 år er greit nok. Jeg noterer også manglende sidevindu på 3.rad.

Obs forsikringspremie...

https://cleantechnica.com/2021/05/02/tesla-model-y-big-family-test-mostly-good-but-there-might-be-one-death-star-type-weakness/

Har heldigvis ingen ønsker om å ødelegge bilen med å dra hverken dyr, fulle folk eller småunger inn der, så det problemet der blir mest hypotetisk. ;)

Det som er spørsmålet er om det er verdt å bruke penger på 7-seter som tar av bagasjeplassen og for mange er fullstendig ubrukelig, for å kanskje få igjen mer den dagen bilen skal selges til noen som kan ha bruk for det.

Jeg hadde en Chevy Tahoe med 3 seterader (2+3+3) for en del år siden, og med to personer i det bakerste setet var det "greit nok" - hovedproblemet var at med bakerste seterad i bruk har man dårligere bagasjeplass enn en 60-talls Fiat 500, altså lite kompatibelt med "ut på tur" om man ikke driver med tilhenger, skiboks eller lignende.
:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA