Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tredje seterad

Startet av Diravi, søndag 19. januar 2020, klokken 20:36

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 15. januar 2021, klokken 15:21
Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:38
Denne kan vel bli populær som vanlig taxi også.

Det kan jeg skrive under på, om de vil spørre sjåførene i hvert fall. Nå skal de jo og installere superladere i byene, så dermed kan de toppe opp litt i "lunsjen". Blir jo ofte litt venting som taxi-sjåfør, og når de kan ha varme uten å ha motoren i gang, se på youtube osv, samt veldig god bagasjeplass og/eller 7 seter...og kilometerprisen er lav...må jo være genialt som taxi...

Nå har vel Tesla retningslinjer på at taxi ikke skal bruke supercharger, uten at jeg vet om det respekteres eller ikke.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

DeepFu

Nå når man betaler for superlading må det vel være ett fett for Tesla?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

tornaldo

Ikke hvis superladerne, som i hovedsak er ment for folk på reise, okkuperes av taxier. Ala Lier okkuperes av "hjemmeladere". Da blir det mye sure miner.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Veldig off topic, men renner det ikke på med kostnader hvis du står for lenge på SC? (Utover strømmen selvsagt)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på fredag 15. januar 2021, klokken 21:52
Veldig off topic, men renner det ikke på med kostnader hvis du står for lenge på SC? (Utover strømmen selvsagt)
Jepp, idle fee.



kodax

Sitat fra: tornaldo på fredag 15. januar 2021, klokken 18:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 15. januar 2021, klokken 15:21
Sitat fra: kodax på fredag 15. januar 2021, klokken 11:38
Denne kan vel bli populær som vanlig taxi også.

Det kan jeg skrive under på, om de vil spørre sjåførene i hvert fall. Nå skal de jo og installere superladere i byene, så dermed kan de toppe opp litt i "lunsjen". Blir jo ofte litt venting som taxi-sjåfør, og når de kan ha varme uten å ha motoren i gang, se på youtube osv, samt veldig god bagasjeplass og/eller 7 seter...og kilometerprisen er lav...må jo være genialt som taxi...

Nå har vel Tesla retningslinjer på at taxi ikke skal bruke supercharger, uten at jeg vet om det respekteres eller ikke.
Jeg kan skjønne at det gjelder de som har gratis lading, men gjelder det også for de som må betale for ladingen?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

#67
Tror ikke den 7-seteren blir pop blant drosjer. Bildene her https://driveteslacanada.ca/model-y/up-close-look-tesla-model-y-third-row-photos/ viser jo at en 6 ft (182) fyr ikke får plass. (Han vil bla. knuse knollen i chassiset ved en bråbrems og knuse bakrute ved en påkjørsel bakfra.) Du kan ikke kjøre drosje med "7 seter kun for 165 cm og mindre" klistret på døra. En Prius+ 7-seter hadde god plass til vanlig voksne folk på 180+, og det gav mening. Men for småbarnsforeldre som skal kjøre unger til trening kan jo dette funke.

At vanlig Y uansett kan bli bra drosje tror jeg på, men for 5. Man får lavere driftsutgifter.  De fleste priusene og rav4 jeg har kjørt med har ligget på 0,5-0,6 l bensin/mil over tid. Men ventetid på deler og verksted har vært turnoff for drosjeeiere med Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway


Radial

Sitat fra: daktari på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:44
Men ventetid på deler og verksted har vært turnoff for drosjeeiere med Tesla.

Det er helt krise for en taxi ja.
Ekspress service, stort delelager og "standby" tekniker er nøkkelen til en taxi suksess.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Har aldri fått raskere hjelp med noe merke enn av Tesla, problemet har vært et stort antall småfeil.

Angrer litt på at jeg reserverte/bestilte Y uten 7s, tanken da var at vi uansett hadde det i X, og Y evt vil bli bil 2, men det hadde gitt litt mer fleksibilitet. Legger jeg det til nå øker vel prisen med 80 lapper eller noe..

z4rd

Er det riktig forstått at Performance-varianten av TMY ikke kommer til å bli levert som 7-seter?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Teggedurien


Slowpokes

Tror dere det vil bli mulig å ettermontere 7 seter på en 5 seter senere eller konfigurere til en 7 seter uten at prisen hopper i været?

trykkertor

Sitat fra: Slowpokes på lørdag 16. januar 2021, klokken 19:08
Tror dere det vil bli mulig å ettermontere 7 seter på en 5 seter senere eller konfigurere til en 7 seter uten at prisen hopper i været?
Nei, og kanskje.
Tesla kommer aldri til å la det bli ettermontert seter. Så den er død.
Prisen i været trenger det ikke bli. Har stor tro på at Model Y trenger en priskorrigering nedover i konfiguratoren på et tidspunkt. Men til dags dato vil re-konfigurering av bilen gjøre at det blir beregnet ut i fra de gjeldende nye priser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA