Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruksrapporter post H264

Startet av Tellus, søndag 19. januar 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

RayBomb

Nja, det vil også kreve litt smart programmering... ikke akkurat Jaguars sterke side.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

turfsurf

Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.
Hvordan er det med 255/50R20, hvis jeg regner rett har de 0,3mm større diameter en 18". Vurderer å bytte til dette for å få litt mindre misvisning på speedometeret.

Alternativt gå opp til 245/55R20 som blir litt større igjen, men ikke bredere. Da får man nesten korrekt speedometer men mere avvik i distanse. Bonus begge deler i mine øyne, kortere kjørelengde er jo bare bra.

235/55R20 er vel og en mulighet, men blir kanskje for smalt for standard 20" felger?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.
Hvordan er det med 255/50R20, hvis jeg regner rett har de 0,3mm større diameter en 18". Vurderer å bytte til dette for å få litt mindre misvisning på speedometeret.

Alternativt gå opp til 245/55R20 som blir litt større igjen, men ikke bredere. Da får man nesten korrekt speedometer men mere avvik i distanse. Bonus begge deler i mine øyne, kortere kjørelengde er jo bare bra.

235/55R20 er vel og en mulighet, men blir kanskje for smalt for standard 20" felger?

Høres ut som et dyrt prosjekt  :), og så må du ha nye dekk når de er slitt ned 1 mm...

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 06:24
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.

235/55R20 er vel og en mulighet, men blir kanskje for smalt for standard 20" felger?

235 går fint på 8" brede felger. 215 også for den del.
Ideelle 20" for forbruk er 235/50. Flere merker har denne dimensjonen med rullemotstand A. Disse vil også være lettere med de fordelene det har. 55-profil vil gi betydelig mer vekt og redusert dynamikk.
Hadde 235/55r19 vinterdekk. De gav lavt forbruk, men dvaske kjøreegenskaper.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:42
Ideelle 20" for forbruk er 235/50. Flere merker har denne dimensjonen med rullemotstand A. Disse vil også være lettere med de fordelene det har. 55-profil vil gi betydelig mer vekt og redusert dynamikk.
Hadde 235/55r19 vinterdekk. De gav lavt forbruk, men dvaske kjøreegenskaper.
235/50 da vil vel speedometeret ha en missvisning på 10%. Nevnte jeg at jeg hater misvisning på speedometeret?

Vinterdekk har vel dvaske kjøreegenskaper uansett, tipper 235/55R20 vil ha helt greie kjøreegenskaper. Er vel 7mm høyere sidevegger enn 245/50R20.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:25
Høres ut som et dyrt prosjekt  :), og så må du ha nye dekk når de er slitt ned 1 mm...
Har da ikke tenkt å bytte før dagens er slitt ut. De vil jo uansett være bedre i snitt. Vil heller ha ett speedometer som viser 2-4% feil enn 5-7%. F.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:57
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:42
Ideelle 20" for forbruk er 235/50. Flere merker har denne dimensjonen med rullemotstand A. Disse vil også være lettere med de fordelene det har. 55-profil vil gi betydelig mer vekt og redusert dynamikk.
Hadde 235/55r19 vinterdekk. De gav lavt forbruk, men dvaske kjøreegenskaper.
235/50 da vil vel speedometeret ha en missvisning på 10%. Nevnte jeg at jeg hater misvisning på speedometeret?

Men da vil triptelleren være korrekt...

Tellus

Har 255/50R20 på vinterhjulene. Disse blel levert standard fra forhandler. Unødvendige brede for mitt bruk. Skal bytte til 235 bredde når de er utslitt. Regner med å få både lavere forbruk og bedre vinteregenskaper. Nå har det gått overraskende bra på vinteren med mine 255/50R20 så langt, men det anter jeg neppe skyldes dekkene.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:59
Skal bytte til 235 bredde når de er utslitt. Regner med å få både lavere forbruk og bedre vinteregenskaper. Nå har det gått overraskende bra på vinteren med mine 255/50R20 så langt, men det anter jeg neppe skyldes dekkene.
Hvilken profil tenkte du å sette på da?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Det har jeg ikke tenkt på enda. Blir en avveing mellom avlesningsfeil speedo, forbruk, komfort og utseende.
Dessverre drar disse faktorene i motstatt retning  :D

Er ikke så veldig opptatt av å redusere avlesingseil på hastighet. Viktigere at de blir mest mulig lik sommerhjulene.
Dvs ca 4-5% feil.

Maxwell_400

Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 27. mai 2020, klokken 15:04
Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
Burde rulle omtrent like lett, men litt stivere. Kommer nok til å bytte til det hvis vi beholder bilen til dekkene er slitt ut
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

#72
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 22:49
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 27. mai 2020, klokken 15:04
Jeg har standard 235/65-18, lurer på om ikke 235/55-20 ville vært bedre, omtrent samme omkretsen.
Burde rulle omtrent like lett, men litt stivere. Kommer nok til å bytte til det hvis vi beholder bilen til dekkene er slitt ut
Ville vært interessant å prøve, 18" ser ikke så bra ut men behaglig å kjøre med. Tips til Jaguar, ha inne forskjellige dekk og felger så kunder kan teste.

Til mitt bruk så er det ingen elbiler pr. idag eller som er planlagt som vil være bedre enn Jaguaren så jeg satser på å slite ut dekkene. Utseendemessig så holder tradisjonelt Jaguar seg bra.


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

Gode kjøreforhold, +20 grader
18" Michelin Latitude, Trollheimen(600moh) - Trondheim(150moh), 15kWh/100km, snitt 71 km/t. Distanse 110km.

Vinterforhold, samme strekning, snø i lufta og i veien, -5 grader
18" Hakka SUV 3, 25kWh/100km, snitt 67km/t.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA