Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruksrapporter post H264

Startet av Tellus, søndag 19. januar 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Cava på mandag 18. mai 2020, klokken 10:34
H264v4 ligger som utestående, men ikke H280. Har den "nye" grønne batteriindicatoren i speedometeret. Det betyr kanskje at bilen har fått H280 da?

H280 var en spesialoppdatering for de som fikk en tidlig versjon av H264. Du har tydligvis ikke fått H264 enda og da trenger du ikke H280. Alt som er i H280 er nå inkludert i H264.

Cava

Ok, jeg har forstått det slik at den grønne batteriindikatoren (lagt ved bilde for illustrasjon) kom i H264, og den har jeg i bilen. Kan det være at de har lagt inn H264, men at det ikke er oppdatert i TOPIx?


fantonsen

Sitat fra: Cava på mandag 18. mai 2020, klokken 12:37
Ok, jeg har forstått det slik at den grønne batteriindikatoren (lagt ved bilde for illustrasjon) kom i H264, og den har jeg i bilen.

Den grønne indikatoren har ingen ting med H264 å gjøre. Dette er en egen modul som enkelte fikk oppdatert lenge før H264 kom ut. Mange får nok denne også oppdatert som en del av H264, men du kan nok ikke bruke denne som bevis for om du har H264 eller ikke.

Sitat fra: Cava på mandag 18. mai 2020, klokken 12:37
Kan det være at de har lagt inn H264, men at det ikke er oppdatert i TOPIx?
Ser ofte at ting henger igjen 1 ukes tid i topix etter oppdateringer, så det kan i teorien være rett. Men har du ikke hatt bilen inne for H264 siste uken, så har den neppe det. Eneste som kan svare sikkert på det, er verkstedet. En kjapp telefon, så får du svar på det, og samtidig kan du sette opp time for oppdateringen.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Cava

Der forsvant de utestående fra TOPiX. Bilen er en 2019 modell demobil kjøpt hos forhandler som jeg fikk utlevert i forrige uke, derfor jeg var usikker på om de hadde oppdatert alt. Nå gjenstår det bare å få den på en nyere versjon av InControl (som nå står på 19A og sier "programvare oppdatert") :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: fantonsen på mandag 18. mai 2020, klokken 13:30
Den grønne indikatoren har ingen ting med H264 å gjøre. Dette er en egen modul som enkelte fikk oppdatert lenge før H264 kom ut. Mange får nok denne også oppdatert som en del av H264, men du kan nok ikke bruke denne som bevis for om du har H264 eller ikke.
Dersom du IKKE har den nye batteriindikatoren kan du bruke det som et bevis på at du IKKE har fått H264 korrekt utført, i hvert fall. 
Som en del av den skal alle moduler oppdateres og da vil du også få den nye grønne saken.

Tellus

Har noen positive forbruksrapporter fra en Oslo - Kristiansand t/r reise i går.

Turen ble gjort med følgende etapper.
1: Oslo - Obs Arendal. 271 km, 93 km/t, 22.0 kWh/100km (Ladet 46 minutter  (28-86% SOC))
2: Obs - Arendal - Kristiansand, 61 km, 82 km/t, 21.7 kWh/100 km
3. Kristiansand - Gjennestad Hagesenter (Stokke). 212 km, 92 km/t, 22.2 kWh/100 km (ladet 23 minutter)
4. Gjennestad Hagesenter - Oslo. 121 km, 97 km/t, 22.8 kWh/100 km.

Laderen på Gjennestad Hagesenter skulle være 150 kW i følge Elbilforeningens sin app, men viste seg å kun være 75 kW. Har ikke så mye å si for I-Pace da vi stort kun ser høyere effekt enn 80 kw en kort stund.

Kjørte hele turen i Eco modus og kjørte uten å ta hensyn til å spare strøm. Temperaturen lå på mellom 14 og 18 grader. Ikke all verdens vind. Fine forhold med andre ord. Var spesielt positivt overrasket over forbruket i 110 sonen (som det er ganske mye av). Lå litt over her, men forbruket var slettes ikke avskrekkende. Kunne fint a tatt turen med kun en lading i Kristiansand, men da måtte jeg ha ladet omtrent fullt.

Hadde forøvrig 28% igjen da jeg ankom Arendal. Det gir en stipulert rekkevidde på over 370 km på motorvei.

Selve lading var som vanlig. Starter opp optimistisk de første minutten og faller deretter tilbake til 80 kW/200A.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 22. mai 2020, klokken 15:28

Turen ble gjort med følgende etapper.
1: Oslo - Obs Arendal. 271 km, 93 km/t, 22.0 kWh/100km (Ladet 46 minutter  (28-86% SOC))
2: Obs - Arendal - Kristiansand, 61 km, 82 km/t, 21.7 kWh/100 km
3. Kristiansand - Gjennestad Hagesenter (Stokke). 212 km, 92 km/t, 22.2 kWh/100 km (ladet 23 minutter)
4. Gjennestad Hagesenter - Oslo. 121 km, 97 km/t, 22.8 kWh/100 km.

Er dette reell snittfart (distanse/tid) eller oppgitt snittfart fra bilen (som lyver)?


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Det er selvfølgelig fra bilen. Ca 4-5 % 'feil'. Forøvrig er distansene også fra bil og litt kortere enn det andre biler rapporterer av en eller annen grunn.

Maxwell_400

#53
Nå er det endelig blitt 10+ i Trøndelag, tørre veier og med 18" sommerhjul gir det fine forbrukstall.

Trondheim - Storli, 16 mil, mye kø og veiarbeid, snittfart 60km/t, 20kWh/100km Soc 95%->60%
Storli - Trondheim, 16 mil, lite trafikk,  snittfart 70 km/t, 15.5kWh/100km SoC 60%->30%
Ville hatt bedre tall hvis jeg har latt være å la bilen få strekke ut litt på motorveien inn mot Trondheim.

Storli er en plass inne i Trollheimen, ca. 620moh. Jeg bor ca. 150moh.

Veldig happy med det, gir jo 45 mil rekkevidde på tønderske veier med mye 60,70,80 soner

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 22. mai 2020, klokken 17:27
Det er selvfølgelig fra bilen. Ca 4-5 % 'feil'.
Ja, det gjør jo at tallene ser litt bedre ut enn de egentlig er. Prøver å gjøre meg opp en mening om forbruket sammenlignet med vår X, da er det kjedelig å hele tiden måtte korrigere farten.

Sånn som vi typisk kjører ser forbruket ut til å være nogenlunde likt Xen, gitt vi holder motorvei unna. Kjører man veldig rolig (dvs uten forbikjøringer og dermed lavere fart) ser det ut til at I-Pace har lavere forbruk. Omtrent som forventet egentlig.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Turen fra Oslo til utenfor Arendal er 273 km lang i følge Google Maps. Kjøreturen tok 3 timer og 4 minutter. Det gir en snitthastighet på 89 km/t. 4 km/t overrapportering er som ventet.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 24. mai 2020, klokken 20:39
Turen fra Oslo til utenfor Arendal er 273 km lang i følge Google Maps.

Hvilke hjul har du?
Under 1% underestimering av kjørelengde er mindre enn jeg er vant med.
Om du har 20" så stemmer det. De har mindre diameter enn 18" og 22"(Samt 255/50 vinterdekk)

Tellus

Har 20 tommers standard HSE sommerhjul. Har også hørt at forskjellen er større med 18 tommer.

Contango

Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

#59
Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 20:10
Med 235/65R18, 245/50R20, og 255/40R22 har 18 og 22 helt lik omkrets mens 20 har 1,3% mindre omkrets.

Det kan sikkert forklare hvorfor avviket er større med 18 tommer. Egentlig burde vel bilen kunne korrigere for slikt ved litt smart bruk av GPS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA