Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruksrapporter post H264

Startet av Tellus, søndag 19. januar 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

snoemann

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Dette var interessant, please tell more 😊
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Stikkkontakt

F.eks at bufferen under 0%SOC var 4,5% fordi bileiere tradisjonelt sett var vant til at det var litt bensin igjen etter at tanken var "tom"
Denne bufferen ble redusert med H264 fordi man hadde sett at folk adapterte dette med batterilading og rekkevidde på en god måte, og at få måtte ha hjelp for tomt batteri.
Men de har også sagt at i-pace eiere er mye mer kunnskapsrik om elbil enn man trodde. Og da spesielt i Norge der veldig mange har hatt andre elbiler.

Tellus

#17
Sitat fra: snoemann på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Dette var interessant, please tell more 😊

Hvis det er snakk det eventet med sjefsingeniøren fra JLR så utrykte han seg på en langt mer positiv måte.
Han sa at JLR var blitt svært overrasket over at så mange kunnskapsrike mennesker hadde kjøpt I-Pace. De hadde forvente en mer typisk kundegruppe for Jaguar.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 24. januar 2020, klokken 23:16
På en Performance Tesla (AWD), så øker temperaturen på batteripakken ca 1° pr forbikjøring.
Hvis det er tilsvarende på I-Pace burde ikke lav batteritemperatur være noe problem med min kjørestil.   ;)

Uansett - en visning av verdier som batteritemperatur og ladeeffekt ved hurtiglading, og samtidig en måte å aktivere batterivarme før man ankommer hurtigladestasjon vinterstid burde være høyt oppe på 'fikslista' hos JLR.

Eon

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:56
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 24. januar 2020, klokken 23:16
På en Performance Tesla (AWD), så øker temperaturen på batteripakken ca 1° pr forbikjøring.
Hvis det er tilsvarende på I-Pace burde ikke lav batteritemperatur være noe problem med min kjørestil.   ;)

Uansett - en visning av verdier som batteritemperatur og ladeeffekt ved hurtiglading, og samtidig en måte å aktivere batterivarme før man ankommer hurtigladestasjon vinterstid burde være høyt oppe på 'fikslista' hos JLR.

Dette støttes helt og fullt!
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:39
Sitat fra: snoemann på lørdag 25. januar 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Litt av problemet som kom frem under en event hos Sandven var at JLR har utrolig liten tiltro til oss I-Pace eiere som oppegående folk på teknologi. De trodde kundene skulle være oldschool JLR-kunder som ikke hadde kunnskap om elbil. Så feil kan man ta. Og jeg tror de jobber for å imøtekomme den nye typen kunder.

Dette var interessant, please tell more 😊

Hvis det er snakk det eventet med sjefsingeniøren fra JLR så utrykte han seg på en langt mer positiv måte.
Han sa at JLR var blitt svært overrasket over at så mange kunnskapsrike mennesker hadde kjøpt I-Pace. De hadde forvente en mer typisk kundegruppe for Jaguar.

Ja, poenget var at dette var en overraskelse og at tilpasningene de gjør skjer delvis pga dette.
De hadde i utgangspunktet liten tiltro til kundene, men kundene var annerledes enn de trodde.

YM


Stikkkontakt

Sitat fra: YM på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:14
Blir spennende å se om denne testen var med oppdatert programvare eller ikke.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/

Trenger ikke bety så mye.
Noen får en kjempeøkning i rekkevidde mens andre (som meg) får høyere forbruk. Total inkonsistens dessverre selv om bilene er like og de får samme oppdatering.

Vannkraft

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 24. januar 2020, klokken 22:46
Flere I-Pace eiere hevder at DC ladehastighet blir bedre av å ta noen kjappe "drag" før lading siden dette vil øke batteritemperaturen. Dette er nok inntil videre en subjektiv observasjon, men helt klart ikke usannsynlig.

Min er faring er at det er helt klart en sammenheng. De eneste gangene jeg har sett ladehastigheter i område >70Kw i vinter er når jeg har trukket henger en time før lading og har hatt et forbruk i område 3,5-4,0Kwh/mil

Maxwell_400

Det virker ikke som bilen prioriterer å varme batteriene og det er helt greit for min del men den burde ha en funksjon hvor en kan aktivt varme opp batteriet før lading. Kjedelig å stå første kvarteret på en hurtiglader med kun 20kW lading.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 03. februar 2020, klokken 08:49
Det virker ikke som bilen prioriterer å varme batteriene og det er helt greit for min del men den burde ha en funksjon hvor en kan aktivt varme opp batteriet før lading. Kjedelig å stå første kvarteret på en hurtiglader med kun 20kW lading.

Det mest vanvittige er at ladingen ikke justeres opp etterhvert som temperaturen stiger.
Om du plugger i en DC-lader med 0 grader i batteriet vil hele ladeseansen være låst til den temperaturen og ladefarten være deretter. Dette er jo helt hinsides primitivt. Men burde samtidig være en smal sak å fikse.

knutmy

Har aldri hørt om noen annen som har fått høyere forbruk etter h264, vet du om noen andre?

Hvis man er eneste er det vel noe feil med egen bil?


Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:28
Sitat fra: YM på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:14
Blir spennende å se om denne testen var med oppdatert programvare eller ikke.

https://www.motor.no/artikler/elbil-rekkeviddetest-minutt-for-minutt/

Trenger ikke bety så mye.
Noen får en kjempeøkning i rekkevidde mens andre (som meg) får høyere forbruk. Total inkonsistens dessverre selv om bilene er like og de får samme oppdatering.

RayBomb

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 01. februar 2020, klokken 10:28
Trenger ikke bety så mye.
Noen får en kjempeøkning i rekkevidde mens andre (som meg) får høyere forbruk. Total inkonsistens dessverre selv om bilene er like og de får samme oppdatering.
Jeg tror problemet ligger i at bilene ikke har like versjoner på alle de forskjellige modulene som bilen har. Jeg har mange ganger gitt forespørsel til verksted om å få ALLE modulene opp til siste versjon, noe de sier de har gjort, men som de ikke faktisk gjør. Skuffende, og dette gjelder moduler som jeg selv kan lese av versjonen på i bilen. De gidder ikke å oppdatere dem, men sier til meg at de har gjort det.. tror jeg at de da har oppdater de modulene som bilen har som jeg ikke kan lese av versjon-nummer selv på i bilen?.. NEI.
Verkstedene skuffer meg meget...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

YM

Fikk H264 i går og umiddelbart synes det som det er større forskjell i indikert rekkevidde mellom Eco og Comfort/Dynamic. Ellers virker bilen lik som før.

afm

Hei! Muligens et dumt spørsmål, men jeg er fersk el-bilist (hentet min IPace på torsdag) så håper det tilgis :) - hvor sjekker jeg hvilken firmware jeg har? Eneste jeg finner info om i innstillinger er InControl Touch Pro programvarenummeret

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA