Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TWC i "2,5-fase" kobling - bytte faseleder på N

Startet av Muffinman, søndag 19. januar 2020, klokken 13:14

« forrige - neste »

Muffinman

Har 3x50A IT i huset, og etter å ha fått inn en Pulse med sanntidsmåling av last på hovedsikringen viser det seg at anlegget på langt nær er jevnt fordelt over fasene. Samme hva man skrur på av samtidige laster får L3 særdeles høy strøm spesielt i forhold til L2 som i veldig mange tilfeller ligger nær 0. I praksis skaper ikke dette noen problemer bortsett fra når vi lader 2 biler samtidig. Den andre veggboksen er enfase over L1-L3.  Dermed kunne det vært ønskelig å flytte noe fra L3 til L2. TWC`en ser ut til å ha L3 koblet til N i TWC. Nå vet jeg at TWC ikke fungerer i denne koblingen uansett hvor man kobler til faselederene, men vil det fungere på noen måte ved å koble L2 til N i boksen og L1+L3 fra huset mot L1 og L2 i TWC?

mthoring

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. januar 2020, klokken 13:14
Har 3x50A IT i huset, og etter å ha fått inn en Pulse med sanntidsmåling av last på hovedsikringen viser det seg at anlegget på langt nær er jevnt fordelt over fasene. Samme hva man skrur på av samtidige laster får L3 særdeles høy strøm spesielt i forhold til L2 som i veldig mange tilfeller ligger nær 0. I praksis skaper ikke dette noen problemer bortsett fra når vi lader 2 biler samtidig. Den andre veggboksen er enfase over L1-L3.  Dermed kunne det vært ønskelig å flytte noe fra L3 til L2. TWC`en ser ut til å ha L3 koblet til N i TWC. Nå vet jeg at TWC ikke fungerer i denne koblingen uansett hvor man kobler til faselederene, men vil det fungere på noen måte ved å koble L2 til N i boksen og L1+L3 fra huset mot L1 og L2 i TWC?

Mulig jeg misforstår spørsmålet, men det spiller i hvertfall ingen rolle hvilken av L1, L2 og L3 du velger å koble til L1, L2 og N i TWC.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

#2
Høres bra ut, men ikke 100% sikker på at det stemmer. Begge gangene en slik skulle installeres her virket det ikke på første forsøk, men ble ok etter å ha byttet om 2 ledere. Husker dessverre ikke hvilke.

EDIT: Å bruke L2 mot N i boksen vil redusere lasten på L3 med ca 10,5A og øke L2 med tilsvarende. Det vil fordele lasten på faselederene mye bedre siden L3 i utgangspunktet får "nesten" alt, mens L2 får svært lite.

EDIT 2: Koblet om, og får nå perfekt fordeling med 2x varmegulv, tørketrommel, vaskemaskin, oppvaskmaskin og begge biler på lading. Plutselig 4-5kW mer til rådighet før hovedsikringen ryker, og det betyr faktisk at behov for smart ladeboks bortfaller. Nå vil vi aldri risikere at det går i sort om natta igjen :)

Bonus: Fikk ryddet opp i en dårlig kobling i samme slengen. Herremannen som installerte hadde sannsynligvis bommet på innstikk og fire av de 7 kordelene hadde havnet utenfor...

stefse

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. januar 2020, klokken 13:14
Har 3x50A IT i huset, og etter å ha fått inn en Pulse med sanntidsmåling av last på hovedsikringen viser det seg at(...)
Hva slags apparat er dette? Link?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt


jlan

Sitat fra: Muffinman på søndag 19. januar 2020, klokken 22:27
https://tibber.com/no/store/produkt/pulse
Tips. hvis Pulse bestilles,  bestill  "åpning" av HAN porten på måleren fra nettleverandør samtidig  Begge deler kan ta litt tid.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på tirsdag 21. januar 2020, klokken 15:26
Sitat fra: Muffinman på søndag 19. januar 2020, klokken 22:27
https://tibber.com/no/store/produkt/pulse
Tips. hvis Pulse bestilles,  bestill  "åpning" av HAN porten på måleren fra nettleverandør samtidig  Begge deler kan ta litt tid.
Istemmes! Hafslund brukte en evighet hos oss, selv om Puls tok lang tid og åpning ble bestilt samtidig, hang Pulse i skapet en måned og ventet på Hafslund

Muffinman

Her var det omvendt. Til tross for at NEAS har vært ekstremt sidrumpa i forhold til solcelleanlegg og alt rundt det var de raske å åpne porten. Jeg hadde minst 5 uker til Pulse`n ble levert og sendte derfor en mail siden det ikke hastet. Så ble jeg oppringt dagen etter hvor de ønsket å forsikre seg om at de var på rett måler, og det ble åpnet for trafikk mens vi pratet.

Pulse`n er allerede verdt pengene siden  den bidro til å optimalisere anlegget i huset vårt med bare ett enkelt grep. Men kunne virkelig ønsket at man kunne velge bort autoskaleringen i appen. Diver og hopper frem og tilbake, og eneste måten å få skikkelig oversikt er å studere de mikroskopiske tallene helt til høyre. Skulle også vært mulig å få ut profiler på døgn, uke, måned og år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA