Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noen her inne?

Startet av BE, mandag 12. mars 2012, klokken 15:49

« forrige - neste »

BE

Er det en av brukerne her inn som har vært uheldig kanskje?

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/politilogg/article5963970.ece

Dersom det er noen her sin bil, ville det vært interessant å høre hvor lang tid reparasjonen kan ta. Skaden ser ikke ut til å være all verden på dette bildet, men med noe av skremselpropagandaen vi har lest kan det virke som om det er livsfarlig å røre en el-bil...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Griffel

#1
Sitat fra: BE på mandag 12. mars 2012, klokken 15:49
Er det en av brukerne her inn som har vært uheldig kanskje?

http://www.rogalandsavis.no/nyheter/politilogg/article5963970.ece
Artig begrunnelse av årsak:
"Årsaken var sannsynligvis overholdelse av vikeplikt idet en av partene kjørte inn i siden på den ene bilen"

Spesielle trafikkregler i Rogaland som gjester bør være oppmerksom på?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Den styggeste bilen har forkjørsrett.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

El-vis

Trist syn, men likevel interessant at journalisten ikke har gjort poeng av at den ene er elbil, slik vi tidligere har vært vant til.
Viser vel kanskje at leafene våre ligner for mye på fossilbiler til å bli oppdaget?
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

Griffel

Sitat fra: El-vis på mandag 12. mars 2012, klokken 19:29
Trist syn, men likevel interessant at journalisten ikke har gjort poeng av at den ene er elbil, slik vi tidligere har vært vant til.
Kanskje fordi:
Sitat fra: BE på mandag 12. mars 2012, klokken 17:04
Den styggeste bilen har forkjørsrett.
og det var Leafen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Mulig han mente at stygge gamle biler pleier å bryte vikeplikten med den vissheten at de med den nye fine bilen uansett vil bremse av frykt for å få en bulk.

Har ihvertfall erfart det (og hørt folk i vrak uttale det).
Nissan Leaf

elektrolux

#6
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2012, klokken 16:20
Spesielle trafikkregler i Rogaland som gjester bør være oppmerksom på?

Ja faktisk:

I Rogaland praktiseres vikeplikt fra venstre i rundkjøringer dersom de ikke er spesielt store.

Det gir en raskere avvikling av trafikken en fletting ville gjort, men medfører at biler fra venstre gjerne kommer i svimlende hastigheter, og fra lang avstand for å kommer gjennom rundkjøringen, mens trafikken fra høyre står stille.

Dersom noen forsøker å bruke fletteregelen, eller først inn i rundkjøring regelen kan det smelle skikkelig slik at biler snurrer.

Tror Rogalandsmodellen har utviklet seg etter diverse småuhell når rundkjøringene gjorde sin entre. Da fikk alltid bilen fra høyre skylden, da det nærmest er umulig å si hvem som egenlig var først inn i rundkjøring og dermed hadde forkjørsvei.

Er rundkjøringen stor nok slik som f.eks ved nye Tjensvoll krysset regulerer trafikken seg selv, og rundkjøringen fungerer slik vegdirektoratet ønsker de skal fungere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Smiling when sailing

Det ser jo ut som om dere har de samme rundkjøringsreglene som i Tromsø. Her er det gjerne 1 km kø mens folk bare suser gjennom fra venstre. Nå med Leafen kan jeg ikke skremme de andre heller til å gå ned i farten... den gamle T4 var da mye bedre også i vanlige gatekryss der man selv  kommer fra høyre men ingen bryr seg (bortsett fra da en gammel rød Caravelle stakk nesen ut ;-) ). Caravellen var/er vel ganske så skremmende særlig til de nye Mercedesene og SUVene og jeg måtte aldri stoppe... men nå med den snill-blåe Leafen og nybil-utseenden er det desverre ingen respekt lengre.  >:(
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. mars 2012, klokken 08:38
Tror Rogalandsmodellen har utviklet seg etter diverse småuhell når rundkjøringene gjorde sin entre. Da fikk alltid bilen fra høyre skylden, da det nærmest er umulig å si hvem som egenlig var først inn i rundkjøring og dermed hadde forkjørsvei.

Trodde skylddeling var det vanlige, siden det er gunstigst for forsikringsselskapene?? Uansett; dette løses lett med et såkalt dash-cam.

Kanskje er denne "fra venstre" saken prisen vi betaler for at folk har blitt flinkere til å bruke blinklys i rundkjøringene?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Dette er en interessant diskusjon, da jeg nylig hadde en liten ordveksling med en dame i rundkjøringen ved avskjøring fra E18 ved Asker;

Jeg kom lenge før henne til rundkjøringen (ventet pent) og kjørte ut i rundkjøringen et sekund eller to før henne -men hun la seg på hornet siden hun måtte bremse (jeg tror ikke hun bremset før rundkjøringen).  Jeg stoppet og prøvde å forklare trafikkreglene, men hun insisterte på "sedvane" ved å si noe slikt som "følg med på trafikken her i en halvtime, så vil du se at bilene fra broen har forskjørsrett".

Det er relativt sjelden dette skjer, men en del mennesker tror åpenbart at høy fart medfører forkjørsrett.
Blir jeg påkjørt i en slik situasjon skal jeg sikre meg flere vitner.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#10
Tror forsikringselskapene ønsker å unngå nettop slike diskusjoner.

Dersom du kommer inn mot rundkjøringen, og trafikken fra venstre går i stri strøm vil du ved å kjøre over sperrelinjen kunne påberope deg å ha vært først inn i rundkjøringen. Etter det er det egentlig bare å kjøre ut framfor en valgfri bil som kommer fra venstre. Greit om venstresiden på bilen trenger nye paneler eller lakk.

Har selv opplevt å kjøre omtrent samtidig ( I alle fall etter mitt syn ) inn i rundkjøring, der bilen fra høyre ble stående rett framfor meg. Ut fra denne beskrivelsen er det lett å regne ut at jeg hadde størst fart. I den situasjonen måtte jeg velge å risikere skade på høyre siden av min italienske sportsbil, eller styre fronten min mot venstre siden hans.

Et vanskelig valg, med liten tid til refleksjon. Bilen min hadde amerikanske støtfanger som tåler 8 km/t uten øvrig skade på bilen, så jeg valgte å bruke den til å fange støtet. Dermed unngikk bilen min skader, men karen i den andre bilen ble mildt sagt forbannet.

Endte opp med at han fikk skader på hølyre dør og høyre siden sin og hele skylden, da det var mest sannsynlig at jeg var først inn i rundkjøringen siden jeg var lengst inne i den.

I omtrent alle rundkjøringsuhell vil bilen fra venstre være lengst inne i rundkjøringen, og dermed blir det bilen fra høyre som får skylden.

Funker i grunnen helt greit, så lenge alle følger samme regel. ;) Ikke kjør inn i rundkjøringen dersom du vil bli til hinder for bilen fra venstre. ( Enten han har kommet inn i runkjøringen eller ikke )
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. mars 2012, klokken 12:18

Endte opp med at han fikk skader på hølyre dør og høyre siden sin og hele skylden, da det var mest sannsynlig at jeg var først inn i rundkjøringen siden jeg var lengst inne i den.

I omtrent alle rundkjøringsuhell vil bilen fra venstre være lengst inne i rundkjøringen, og dermed blir det bilen fra høyre som får skylden.

Funker i grunnen helt greit, så lenge alle følger samme regel. ;) Ikke kjør inn i rundkjøringen dersom du vil bli til hinder for bilen fra venstre. ( Enten han har kommet inn i runkjøringen eller ikke )
De var dette som skjedde da jeg kolliderte "Dorsken". Jeg kjørte inn i rundkjøringen, men måtte stoppe pga. trafikken ut stoppet opp, og så kom det en fyr fra venstre og braste inn i meg. Her ble det skylddeling og hver part dekket sine skader.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Det største problemet med slik "størst fart = størst forkjørsrett"-kjøring er at det blir dårlig trafikkavvikling av det, spesielt hvis det ikke er lik belastning på alle armene i rundkjøringa. Spesielt i Bergensområdet synes jeg folk virker å være dårlige på rundkjøringer, da de fungerer nærmest som ubalanserte lyskryss. Spesielt de store rundt Åsane er slik (i alle fall sist jeg var der; det er vel noe bygging på gang ifbm. ny IKEA der nå?)

I den mest belastede rundkjøringa jeg kjører i til vanlig glir det ganske greit når alle er "litt frekke". Hastigheten er ganske lav, men man har i alle fall et jevnt sig. Det er mulig det bare er psykologisk, men det er mye mer irriterende, og det synes å ta lenger tid når man kjører fort/står stille enn når man siger jevnt avgårde. Personlig tar jeg heller en lengre omvei i sakte kø enn å stå bom stille for stengt vei ved ulykke e.l.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. mars 2012, klokken 12:18
Dersom du kommer inn mot rundkjøringen, og trafikken fra venstre går i stri strøm vil du ved å kjøre over sperrelinjen kunne påberope deg å ha vært først inn i rundkjøringen. Etter det er det egentlig bare å kjøre ut framfor en valgfri bil som kommer fra venstre. Greit om venstresiden på bilen trenger nye paneler eller lakk.

Ja, men det er i alle fall fair å passe på at den som kommer fra venstre faktisk IKKE var inne før deg. Tar du høyde for det så er "saken klar". ;)

Kanskje det nå er betimelig å nok en gang nevne at Think'en har plastkarosseri?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Å kjøre i en rundkjøring er enkelt:

- Du har vikeplikt når du kjører inn.
- Du har vikeplikt når du bytter felt inni en rundkjøring med flere felt.

Enkelt og greit. ;-)

At man noen steder i landet tror reglene er annerledes får stå på deres egen kappe.

Ta en pille (beroligende) og kom til Oslo for en titt, midt i rushtrafikken. Fungerer bra der helt til en med skilter på siste halvdel av alfabetet kommer brasende. ;)

Joachim

Ja dette var en merkelig diskusjon. Rett som sistemann sier. Det er vikeplikt for kryssende trafikk når en kjører inn i en rundkjøring. Altså ingen sær-regler for rundkjøringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA