Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sammenligning 2012 vs 2020

Startet av automat, lørdag 18. januar 2020, klokken 20:19

« forrige - neste »

automat

Kom over denne videoen som sammenligner 2012 og 2020-modellen.

https://www.youtube.com/embed/7-XMnUrFp5U

Der sies det at bilen koster det samme nå som i 2012, nemlig $80k. Det høres for utrolig ut til å være sant. For det er definitivt ikke tillfelle her til lands. Er utviklingen i dollarkurs hele forklaringen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

sjokomelk

Sitat fra: automat på lørdag 18. januar 2020, klokken 20:19
Der sies det at bilen koster det samme nå som i 2012, nemlig $80k. Det høres for utrolig ut til å være sant. For det er definitivt ikke tillfelle her til lands. Er utviklingen i dollarkurs hele forklaringen?
Ja. Dollaren var rundt 6 kroner i 2012-2013, og i dag er den over 9. Det er 50% høyere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

kamuflars86

Har eid 2013 mod p85+ og 2018 s100d, begge fullutstyrt.

Mindblowing i 2013 og 5år seinere med AP, mer effektiv, bedre seter og lydisolering så er det artig å delta i evolusjonen. Vil nesten gå så langt å kalle en model S fra 2018 V2, mulig raven modellene er det med MCU2 og bedre understell :)

Contango

Den videoen sier dessverre nesten ikke noe om de faktiske endringene som har vært gjort løpende. Det er svært vanskelig å vite hva alle endringene er, for Tesla sier lite om hva som er gjort under skallet. Og det er gjort veldig mye. En bruktbilkjøper har derfor små forutsetninger for å vite hva han/hun faktisk kjøper. Vi mangler en ordentlig oversikt over hvilke endringer som er gjort og fra hvilket serienummer. Dette er noe som egentlig medlemsorganisasjonene burde presset Tesla på å offentliggjøre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sense

Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.

jkirkebo

Sitat fra: Sense på søndag 19. januar 2020, klokken 17:35
Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.

Det har vel heller blitt standard tenker jeg? Det går ikke an å levere biler uten oppvarmede sidespeil lengre i Norge...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Davs

Sitat fra: Sense på søndag 19. januar 2020, klokken 17:35
Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.

Den er inkludert på alle TMS. Fra bestillingssiden:
Kaldt værpakke inkluderer varme i for- og baksetene, oppvarmet ratt, vindusviskere med avrimingsfunksjon og oppvarmede vindusspylerdyser
Audi Etron 55 exclusive 2020

1000kwh

Sitat fra: Sense på søndag 19. januar 2020, klokken 17:35
Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.
Problemet er jo at ALT er inkludert i dag ;) Jeg ønsket hverken premium eller vinterpakke og har ikke angret på at jeg valgte det bort.

Noe av årsaken til at S og X er blitt så dyr, i tillegg til ingen standard range lengre.

geear

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. januar 2020, klokken 17:40
Sitat fra: Sense på søndag 19. januar 2020, klokken 17:35
Jeg synes det er rart at vinterpakken er forsvunnet på Raven. Tenker da på oppvarming av utvendige speil og oppvarming av vindusspylerfunksjonen. Det har ikke all verdens betydning, men det er merkelig at de ikke engang finnes som tilvalg, for oss som bor i et land med lang vinter.
Tror alt forsvant på båten, sammen med premium lydanlegg og diverse annet, da Tesla bestemte seg for å forenkle produksjonen og spare penger.

Det har vel heller blitt standard tenker jeg? Det går ikke an å levere biler uten oppvarmede sidespeil lengre i Norge...
Oppvarmede sidespeil har vel vært standard lenge, men oppvarmede dyser/viskere har vel vært i vinter/premiumpakke de siste årene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA