Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OCPP - noe å bry seg om?

Startet av mkaut, lørdag 18. januar 2020, klokken 19:02

« forrige - neste »

mkaut

Jeg vurderer å kjøpe en smart hjemmelader og ser at flere kommer med støtte for OCPP.
Så vidt jeg kan se er OCPP et åpen protokoll for å snakke med ladere, noe som høres interessant hvis det kunne brukes for å styre ladestasjonen fra et smarthjem-system.
Men jeg klarer ikke å finne noe info om hvordan dette skulle gjøres i praksis, for eks. fra OpenHAB som jeg bruker hjemme. Er det kanskje slikt at OCPP er ment for "industriell bruk" og ikke for sluttbrukere?

Derfor lurer jeg på om OCPP egentlig er noe å bry seg om, når jeg leser spesifikasjoner til ladestasjoner?
VW e-Golf 2017

RJK

Mulig jeg missforstår, men ser ikke ut som denne er ment for "lader til bil"-kommunikasjon, men for "lader til leverandører/operatører", slik at man kan bestille ladesystem for fellesgarasjen, men så skal det være lettere å bytte leverandør i ettertid, uten å måtte bytte eksisterende infrastruktur.

Altså absolutt unødvendig i en privat installasjon, som ikke er i et borettslag. Derimot for borettslag burde det være interessant å kreve støtte for dette i begynnelsen der man lar enkelte få bestille oppsett selv, slik at de kan inkorporeres når man eventuelt går over til et fellesanlegg etterhvert. Og spesielt viktig o man får installert et anlegg i borettslaget nå, så man ikke fullstendig låser seg til en enkelt leverandør.

"The Open Charge Point Protocol (OCPP) is an application protocol for communication between Electric vehicle (EV) charging stations and a central management system, also known as a charging station network, similar to cell phones and cell phone networks."

https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Charge_Point_Protocol
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Erik Ola Ulvestad

Ladestasjonar med OCPP er typisk i segmentet over s.k. 'smart ladere', ikkje minst i pris. Populære system som Zaptec og Easee(?) har kun OCPP som opsjon ute frå si skyløysing. Andre med OCPP er typisk meint å gå i mot en ekstern forretningsaktør. Feks KEBA har en OCPP 'master' som kan ha 15 slaveboksar bak seg og fronte dette mot en ekstern aktør.
I praksis er OCPP i dag for public/semipublic bruk. Men dette kan sjølvsagt bli meir utbredt framover. Feks som GEWISS sine nye dobbeltuttak boksar/søyle. Vi leverar feks OCPP basert laststyring for bussladeanlegg som ABSOLUTT ikkje skal vere i cloud-løsning. Controller er då plassert i lokal eltavle med avlesning mot trafo, feks 200kW.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA