Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: Tiger123 på mandag 27. januar 2020, klokken 21:10
78 stk Model 3 på Finn, og over 15 000 solgte, må vel bety at en ekstremt stor andel av eierne er fornøyd med bilen sin?

Eller har de ikke noe alternativer å gå til, ennå?

Greit å sette det i perspektiv, selve antallet sier ingenting hvis man ikke sammenligner med andre.

Totalt 361 stk 2019 privatsolgte biler til salgs på Finn.
Av disse er 39 Tesla Model 3.

Dvs over 10% av ALLE privatsolgte 2019 modeller er Tesla Model 3. Det samsvarer godt med at Model 3 sto for drøye 10% av alle nye biler i 2019.

Tallet viser at ligger akkurat like mange Tesla Model 3 til salgs som nybilsalget skulle tilsi. Tar man med forhandlersalg er tallet annerledes, men forhandlersalg av andre merker og Tesla på Finn er totalt ulikt, naturlig nok.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kvalvag

Fra "informerte" kilder: Polakker har begynt å kjøpe eldre Model S - de er billigere i Norge - og det er mulig gratis Superlading lokker mer der enn her. Jeg har observert en stagnasjon i prisnedgangen i det siste.  Alle nye biler som kan sammelignes med Model S er mye dyrere - så jeg tror ikke det kommer et ras selv om jeg tror den kommer til å bli solgt ekstremt mange Y i løpet av dette året. 

tornaldo

Sitat fra: Kvalvag på fredag 31. januar 2020, klokken 14:23
Fra "informerte" kilder: Polakker har begynt å kjøpe eldre Model S - de er billigere i Norge - og det er mulig gratis Superlading lokker mer der enn her. Jeg har observert en stagnasjon i prisnedgangen i det siste.  Alle nye biler som kan sammelignes med Model S er mye dyrere - så jeg tror ikke det kommer et ras selv om jeg tror den kommer til å bli solgt ekstremt mange Y i løpet av dette året.

Hva baserer du observasjonene dine på når det gjelder stagnasjon av prisene? Hvis du mener at prisene ikke faller like raskt som de gjorde våren/sommeren 2019, så er jo det korrekt. Dog var det prisfallet ganske eksepsjonelt, så at man nå ser en mer normal kurve, er ikke så merkelig.

Enkelte 2015 modeller 70D går nå for nesten helt ned i 350000 kr, der bilene fortsatt er innenfor garanti på år og km, så det er ganske betydelig lavere pris enn for bare noen få mnd siden. Man begynner å nærme seg 50-55% av nybilpris etter 5 år for enkelte modeller, som er helt i tråd med normalen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kvalvag

Det jeg baserer meg på er biler under 300.000 - de billigste - som også er det polakker er ute etter. Det gikk en for ca. 240 ser det ut som basic S85 - men ellers er det 275 lavest - 20 stk under 300.

Contango

Bruktpriser på nyere S75D er i hvert fall ikke fallende. Observasjoner innimellom på Finn indikerer at de holder seg svært godt i pris nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ChristR

#80
Sitat fra: Contango på søndag 02. februar 2020, klokken 09:53
Bruktpriser på nyere S75D er i hvert fall ikke fallende. Observasjoner innimellom på Finn indikerer at de holder seg svært godt i pris nå.
Støtter denne observasjonen. Jeg har vært på utkikk etter S 75D i noen måneder, men måtte slå det fra meg da det var akkurat utenfor budsjett, og prisene rikket seg ikke nevneverdig.
Jeg har også håpet på at bilene med MCU1 får en prisreduksjon, men den gang ei.

Forøvrig tviler jeg på at det det kommer til å bli noen kollaps blant brukte Teslaer pga at Model Y lanseres. Det er jo tross alt mange som fortsatt kjøper nye, utgående elbiler (eks. e-Golf og Leaf). Hvis det kommer en kollaps, kommer den der først.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

Newbee

Sitat fra: ChristR på søndag 02. februar 2020, klokken 10:43
Sitat fra: Contango på søndag 02. februar 2020, klokken 09:53
Bruktpriser på nyere S75D er i hvert fall ikke fallende. Observasjoner innimellom på Finn indikerer at de holder seg svært godt i pris nå.
Støtter denne observasjonen. Jeg har vært på utkikk etter S 75D i noen måneder, men måtte slå det fra meg da det var akkurat utenfor budsjett, og prisene rikket seg ikke nevneverdig.
Jeg har også håpet på at bilene med MCU1 får en prisreduksjon, men den gang ei.

Forøvrig tviler jeg på at det det kommer til å bli noen kollaps blant brukte Teslaer pga at Model Y lanseres. Det er jo tross alt mange som fortsatt kjøper nye, utgående elbiler (eks. e-Golf og Leaf). Hvis det kommer en kollaps, kommer den der først.

Prisene på Finn.no er ikke reelle. Vet om 2 nylige eksempler hvor mod S gikk 50k under prisantydning, en av min egen. Prisantydningen var da på linje med de som ligger på Finn.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Contango

#82
Men sånn er det «alltid».

Edit: i hvert fall nesten et år. Jeg solgte min etter sommeren i fjor og måtte også kraftig ned i pris men tviler på den har falt veldig mye mer siden den gang.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tornaldo

Sitat fra: Contango på søndag 02. februar 2020, klokken 09:53
Bruktpriser på nyere S75D er i hvert fall ikke fallende. Observasjoner innimellom på Finn indikerer at de holder seg svært godt i pris nå.

Er ikke bruktbilprisene på nyere 75D fallende? Jeg registrerer at 2018 modell med AP går ned i 520000, kanskje mindre. Det er vel fort bil som kostet 650-700 ny. Ikke grensesprengende fall i pris, men 130-150000 ned på under to år er jo litt, selv om det er over normalen.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

TeddyT

Min oppfatning er at S75D taper seg normalt. For ett år siden gikk topputstyrte 2017-mod AP 2.5 FSD-biler til 630000. Nå nylig ble det solgt et par til rundt 570000. Er veldig mange biler med lang liggetid. En av favorittene mine fra i fjor er fremdeles til salgs, skrudd ned over 80000kr, men ligger fremdeles 30 000kr for høyt. :D
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Contango

Det kommer an på tidspunktet man starter fra. Jeg hadde topputstyrt 2018 75D som kunne blitt omsatt for 625 i mai i fjor. Ikke mer. Markedet var tungt gjennom sommeren og ut på høsten da jeg solgte. En konsekvens av M3 salg og dumpingen av biler fra Tesla for å få solgt inventory før Raven. Det gikk ut noen svært billige både 75 og 100. Så snudde det, og min gamle bil har holdt seg svært godt siden da.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kvalvag på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:03
Det jeg baserer meg på er biler under 300.000 - de billigste - som også er det polakker er ute etter. Det gikk en for ca. 240 ser det ut som basic S85 - men ellers er det 275 lavest - 20 stk under 300.

Jeg solgte en 2014 Model S 85 kjørt 70.000 med stoffseter, uten hifi for 395.000 for 16 måneder siden. Nypris i 2014 med vinterhjul var 607.000. Kan virke som jeg var heldig med timingen...dyktig mener jeg...
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Sitat fra: Contango på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:41
Det kommer an på tidspunktet man starter fra. Jeg hadde topputstyrt 2018 75D som kunne blitt omsatt for 625 i mai i fjor. Ikke mer. Markedet var tungt gjennom sommeren og ut på høsten da jeg solgte. En konsekvens av M3 salg og dumpingen av biler fra Tesla for å få solgt inventory før Raven. Det gikk ut noen svært billige både 75 og 100. Så snudde det, og min gamle bil har holdt seg svært godt siden da.

Hva solgte du din for til slutt på høsten i fjor da? Siden du mener bilen etter det har holdt seg bra i pris.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Joachim@sancon.no

#88
Sitat fra: Contango på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:41
Det kommer an på tidspunktet man starter fra. Jeg hadde topputstyrt 2018 75D som kunne blitt omsatt for 625 i mai i fjor. Ikke mer. Markedet var tungt gjennom sommeren og ut på høsten da jeg solgte. En konsekvens av M3 salg og dumpingen av biler fra Tesla for å få solgt inventory før Raven. Det gikk ut noen svært billige både 75 og 100. Så snudde det, og min gamle bil har holdt seg svært godt siden da.

Tesla solgte inventory TMS 75d med premium pakke for 592.000 i juni 2019. Ser at enkelte av de bilene nå forsøkes solgt for høyere priser. Jeg søker ofte i min Mail på VIN som står på Finn annonsene og finner av og til de gamle bilene.

Contango

Beklager - dette ble en dum diskusjon. Jeg solgte for 610 og tapte en formue. Poenget mitt er at verdifallet har vært svært ujevnt og at vi er inne i en periode hvor verdiene holder seg ganske bra. Vi har antagelig rett alle sammen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA