Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: 1000kwh på søndag 19. januar 2020, klokken 13:43
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. januar 2020, klokken 12:27
Sitat fra: nie på søndag 19. januar 2020, klokken 10:06
Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?

Mitt inntrykk er at en del S eiere har strukket budsjettet sitt. Folk som normalt sett ville kjøpt en familiebil til rundt 500' har regnet hjem en S til 700-800' på bakgrunn av besparelser. Disse utregningene har slik jeg har oppfattet det mest tatt utgangspunkt i månedlige kostnader, mens den store ukjente faktoren verditap, er neglisjert. Hva disse gjør er et godt spørsmål. Det blir sikkert ikke noe ras, men man må nok regne med et normalt verditap. Og sannsynligvis et ganske stort tap i kroner for de som har nesten nye long range S. Ser nå at 100 modeller med lav kjørelengde fra 2019 (under året) kan fåes for under 800' edit: 700' dersom man forutsetter litt pruting.
De som har strukket strikken har jo (forhåpentligvis) betalt mer enn halvparten før vi i det hele tatt ser første Y i Norge. Da tenker jeg alle 75 kjøperne

Da kan man like gjerne beholde denne hvis den funker. Det er jo mye mer økonomisk enn å kjøpe enda en ny bil med verditap.
Jo, men har man strukket strikken så er man muligens også redd for å eie en Tesla utenfor garantitiden....

alda

Tänk oxå på att det är stor risk för att MVA fasas in för bilar från 600' från och med 2021, kan ju göra andrahandsvärdet på TMS håller sig ganska bra (när billigaste ny TMS kostar 1 mill+)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

tornaldo

Et eksempel på justering av pris, som jeg har personlig erfaring med, er kjøp av en brukt 2015 TMS 70D før årsskiftet 2018/19. Da lå de for 490000 og oppover. Årsskiftet 2019/20 ligger de for 370000 og oppover, altså 100000+ ned på et år. Normalt verditap på en slik bil ville vært ca 50000 på et år.

Kjøpte man TMS  høsten 2018, og solgte høsten 2019, tok man en for laget for å si det slik. Eller rettere sagt både for forrige eier og deg selv.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tornaldo

Sitat fra: alda på søndag 19. januar 2020, klokken 15:08
Tänk oxå på att det är stor risk för att MVA fasas in för bilar från 600' från och med 2021, kan ju göra andrahandsvärdet på TMS håller sig ganska bra (när billigaste ny TMS kostar 1 mill+)

Billigste TMS koster 800k. Men ja, MVA vil spille en rolle.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

1000kwh

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. januar 2020, klokken 14:38
Sitat fra: 1000kwh på søndag 19. januar 2020, klokken 13:43
Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. januar 2020, klokken 12:27
Sitat fra: nie på søndag 19. januar 2020, klokken 10:06
Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?

Mitt inntrykk er at en del S eiere har strukket budsjettet sitt. Folk som normalt sett ville kjøpt en familiebil til rundt 500' har regnet hjem en S til 700-800' på bakgrunn av besparelser. Disse utregningene har slik jeg har oppfattet det mest tatt utgangspunkt i månedlige kostnader, mens den store ukjente faktoren verditap, er neglisjert. Hva disse gjør er et godt spørsmål. Det blir sikkert ikke noe ras, men man må nok regne med et normalt verditap. Og sannsynligvis et ganske stort tap i kroner for de som har nesten nye long range S. Ser nå at 100 modeller med lav kjørelengde fra 2019 (under året) kan fåes for under 800' edit: 700' dersom man forutsetter litt pruting.
De som har strukket strikken har jo (forhåpentligvis) betalt mer enn halvparten før vi i det hele tatt ser første Y i Norge. Da tenker jeg alle 75 kjøperne

Da kan man like gjerne beholde denne hvis den funker. Det er jo mye mer økonomisk enn å kjøpe enda en ny bil med verditap.
Jo, men har man strukket strikken så er man muligens også redd for å eie en Tesla utenfor garantitiden....
Har man klart å betale ned en 600-800k bil så tenker jeg at man videre takler litt utgifter (jeg tenker at maks 5 år betaling bør være alle bileiers mål).. :D

Har forresten ikke inntrykk av at det er noe dyrere å eie brukt Tesla i forhold til alt annet..

Vaduz

Kollaps var å sette det litt på spissen selvfølgelig, og hardest rammet vil alle ikke-tesla biler være med dyr hurtiglading og lav effektivitet, men jeg tenkte at flere har kjøpt s for plassen og hovedargumentet mot å kjøpe s vil være borte med Y. Føler at den er mest utsatt.

Forstår ikke helt argumentet med at det er folk som har «strukket budsjettet» som skulle bry seg så mye om bruktpris. De har kjøpt bil med god kampanjerente og sikkert gratis superlading, så om de selger den bilen for å kjøpe en annen før det er gått 5-6 år minst vil jeg si de ikke har strukket strikken, men heller har det ganske romslig!

Gleder meg til å teste ut Y, ville vært perfekt bil nummer 2 (før CT selvfølgelig)

nie

Model Y kommer til å bli en fin bil.
Jeg har prøvd Model 3 og det er også en fin bil.
Model Y blir en Model 3 på stylter med samme plass og løsninger innvendig som 3.

Men den blir SUV og SUV er populært i dagens bilmarked.
Y kommer derfor til å legge litt press på bruktprisene på Model 3 siden mange av de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.

S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.
Bruktprisene på disse kommer til å sige videre nedover akkurat som de har gjort  de siste årene.

JorEl

Når Plaid kommer, vil den vel bli dyrere enn 1mill(?) og kanskje få et nytt fett interiør.
3 og Y står da i fare for for å miste glorien sin der alt er så nytt og fresh. :-X :D

Likte veldi godt siste resonement:
...de som har kjøpt 3 vil finne ut at Y er bilen de EGENTLIG ville ha.
...S og X kommer ikke til å merke noe særlig til dette.

Vi med S og X, får ta frem popcorn og følge med hvordan stemningen blir hos middelklassen når leveringskjøret starter. :D ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Newbee

#23
Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58
Litt ulike tråder har diskutert dette, men tenker at model Y kommer til ramme model s mest så tar det her også.
Hvem vil kjøpe en model s pre-raven brukt foran en model Y? Hittil har model s vært mellomtingen for de som trengte mer plass en 3 men ikke trengte/ønsket en x. Så hva blir <2018 modeller sin nisje nå? Model Y vil være en ideell bil for de fleste, og hvem vil betale mer enn 350k for en S når du får Y for 450k-ish? Model s vil nok fremdeles være den peneste bilen i lineupen da:) er det noe jeg glemmer?

Smaken er som baken. Etter å ha prøvekjørt Mod 3 ville jeg ikke vurdert å bytte ut mod S med mod Y. Da er det heller ingen grunn til å tro at jeg vil bytte for mod Y heller. Prisene på brukte model S fikk seg en knekk da leveransene av mod 3 kom for fullt. Når mod Y kommer er det ingen grunn til å tro at mod S rammes hardere enn mod 3 og evt mod X.

Mange er opptatt av å sammenligne mod S og mod 3, hvor mod 3 blir fremhevet som så fantastisk. Personlig synes jeg mod 3 ga følelsen av å kjøre en «budsjettbil». Synes ikke de kan sammenlignes, på samme måte som jeg ikke setter Audi A3 opp mot A6
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

Muffinman

Litt der jeg også. Tesla har en eneste bil som er interessant for min del, og det er Model S. Om den bare kunne leveres uten glasstak  :-\

alda

Sitat fra: tornaldo på søndag 19. januar 2020, klokken 15:28
Sitat fra: alda på søndag 19. januar 2020, klokken 15:08
Tänk oxå på att det är stor risk för att MVA fasas in för bilar från 600' från och med 2021, kan ju göra andrahandsvärdet på TMS håller sig ganska bra (när billigaste ny TMS kostar 1 mill+)

Billigste TMS koster 800k. Men ja, MVA vil spille en rolle.
Om det blir moms så blir den 25 % dyrare - det var det jag menade. Så blir väl möjligen precis under 1M för en "barebone"-utgåva...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Thomas Parsli

Sitat fra: Newbee på mandag 20. januar 2020, klokken 07:57
Mange er opptatt av å sammenligne mod S og mod 3, hvor mod 3 blir fremhevet som så fantastisk. Personlig synes jeg mod 3 ga følelsen av å kjøre en «budsjettbil». Synes ikke de kan sammenlignes, på samme måte som jeg ikke setter Audi A3 opp mot A6

Jeg er helt enig -dette er to helt forskjellige biler i to helt forskjellige prisklasser.
De som sammenligner kan umulig ha sittet i begge bilene?

Jeg ser mye bra med Model 3, men jeg prøvesatt den når jeg leverte tilbake en Model S lånebil og hentet vår Model X. Det første jeg tenkte var at dette var en bil Ikea kunne produsert: enkel, funksjonabel og helt uten tegn til luksus.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: alda på mandag 20. januar 2020, klokken 08:47
Sitat fra: tornaldo på søndag 19. januar 2020, klokken 15:28
Sitat fra: alda på søndag 19. januar 2020, klokken 15:08
Tänk oxå på att det är stor risk för att MVA fasas in för bilar från 600' från och med 2021, kan ju göra andrahandsvärdet på TMS håller sig ganska bra (när billigaste ny TMS kostar 1 mill+)

Billigste TMS koster 800k. Men ja, MVA vil spille en rolle.
Om det blir moms så blir den 25 % dyrare - det var det jag menade. Så blir väl möjligen precis under 1M för en "barebone"-utgåva...

Hvis forslaget til AP vinner frem (25% over 600.000,-) vil Models S øke fra 800.000,- til 850.000,-
Det tror jeg faktisk ikke har så mye å si for salget...

Det kan skje i 2022, men det virker ikke å være politisk enighet nå.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

alda

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. januar 2020, klokken 08:56
Sitat fra: alda på mandag 20. januar 2020, klokken 08:47
Sitat fra: tornaldo på søndag 19. januar 2020, klokken 15:28
Sitat fra: alda på søndag 19. januar 2020, klokken 15:08
Tänk oxå på att det är stor risk för att MVA fasas in för bilar från 600' från och med 2021, kan ju göra andrahandsvärdet på TMS håller sig ganska bra (när billigaste ny TMS kostar 1 mill+)

Billigste TMS koster 800k. Men ja, MVA vil spille en rolle.
Om det blir moms så blir den 25 % dyrare - det var det jag menade. Så blir väl möjligen precis under 1M för en "barebone"-utgåva...

Hvis forslaget til AP vinner frem (25% over 600.000,-) vil Models S øke fra 800.000,- til 850.000,-
Det tror jeg faktisk ikke har så mye å si for salget...

Det kan skje i 2022, men det virker ikke å være politisk enighet nå.
Aha, bara moms för belopp över 600'? Då betyder det ju inte lika mycket...  :+1:
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorEl

Det blir sikkert mange Yer i Norge. Tenk hvor kjipt det må være å ha en bil som ikke er Tesla :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA