Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruktmarked kollaps etter model Y?

Startet av Vaduz, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

Vaduz

Litt ulike tråder har diskutert dette, men tenker at model Y kommer til ramme model s mest så tar det her også.
Hvem vil kjøpe en model s pre-raven brukt foran en model Y? Hittil har model s vært mellomtingen for de som trengte mer plass en 3 men ikke trengte/ønsket en x. Så hva blir <2018 modeller sin nisje nå? Model Y vil være en ideell bil for de fleste, og hvem vil betale mer enn 350k for en S når du får Y for 450k-ish? Model s vil nok fremdeles være den peneste bilen i lineupen da:) er det noe jeg glemmer?

1000kwh

Ja du glemmer at folk ikke gir bort bilene sine.

BMW selger både 5-serie og X5, 3-serie og X3 Og det går helt fint å selge begge brukt.

3 og Y er enklere biler, støyer mer og mangler skjerm bak rattet osv..

Men hvis jeg kan få en fullastet 100D for 350000,- så driter i alle fall jeg i Y :D

Klykken

#2
3eren og Y er bygd på samme lest. 3 er trang foran og bak. S er en god del større i kupeen. Jeg holder meg til S pga det. Skal prøve en Y også, for å sammenligne, men tror nok konklusjon blir samme som ved 3eren. S-en er jo massiv!

På lik linje med (X)5- og 7-serie BMW mot 3-serie. Mener det er sammenlignbare modeller. Er rom for alle, og er behovsorientert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Men forskjellen er at X5 er større enn X3, model Y vil muligens være større innvendig. Dessuten er det vanlig at de dyreste/største modellene har mer utstyr, mer motor, mer tech. Men i elbil verden er vi inne i den bratte eksponensielle delen av utviklingskurven, og en 2020 model Y vil være bedre enn en 2018 model S på nærmest alle punkter: rekkevidde, ladefart, pris, tech, plass, tilhengerfeste, inn/utlasting særlig fra bakdørene og 3-delt baksete. Hvilke reelle fordeler har model s? Ytelse? Instrumentpanel? Jeg har model s 75D som jeg er ekstremt fornøyd med, bare så det er sagt.
Model 3 er nok ikke like truet, den er rekkevidde-kongen, litt mindre og ellers lik. Model X kannibaliseres nok litt mer.

Det at folk ikke selger for hva som helst er sant, også har du P100D bilene som har litt mer rekkevidde og en del mer ytelse, men ville du kjøpt en 2-3 år gammel P100D eller en ny Long range Y for samme pris? Personlig skulle jeg nok gått ganske langt ned i pris før jeg gadd å kjøpe bruksmessig ganske lik men underlegen bil for samme pris.

1000kwh

#4
Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. januar 2020, klokken 21:04
Men forskjellen er at X5 er større enn X3, model Y vil muligens være større innvendig. Dessuten er det vanlig at de dyreste/største modellene har mer utstyr, mer motor, mer tech. Men i elbil verden er vi inne i den bratte eksponensielle delen av utviklingskurven, og en 2020 model Y vil være bedre enn en 2018 model S på nærmest alle punkter: rekkevidde, ladefart, pris, tech, plass, tilhengerfeste, inn/utlasting særlig fra bakdørene og 3-delt baksete. Hvilke reelle fordeler har model s? Ytelse? Instrumentpanel? Jeg har model s 75D som jeg er ekstremt fornøyd med, bare så det er sagt.
Model 3 er nok ikke like truet, den er rekkevidde-kongen, litt mindre og ellers lik. Model X kannibaliseres nok litt mer.

Det at folk ikke selger for hva som helst er sant, også har du P100D bilene som har litt mer rekkevidde og en del mer ytelse, men ville du kjøpt en 2-3 år gammel P100D eller en ny Long range Y for samme pris? Personlig skulle jeg nok gått ganske langt ned i pris før jeg gadd å kjøpe bruksmessig ganske lik men underlegen bil for samme pris.
Det blir for merkelig sammenligning. En full størrelse sedan mot en kompakt 7-seter. De vil beholde sine posisjoner, men S vil helt sikkert miste noen nye kjøpere. Det gjorde de allerede da 75 modellene forsvant. Kanskje kommer de tilbake.

Uansett, totalopplevelsen i en S og X vil være bedre. Det er mer enn rent familiepraktiske årsaker til bilkjøp. Bare utseende spiller jo en stor faktor.

Det vil være bedre plass i en S enn Y, det er jeg rimelig sikker på ut fra bilder.

Edit: må legge til at det er premisset ditt om «kollaps» som er feil.. det skjer aldri kollaps. De største smellene er ved kjøp av dyre biler (gjerne med «alt» utstyr) og når forhandler kutter voldsomt i nybilprisen. Y koster 500k. Ingen er så desperate etter Y at de legger Sen (eller Xen) ut for mindre penger enn en brukt Hyundai Kona bare for å komme seg i en Y.

tornaldo

Det som skjer er at bilene faller til det prisnivået de burde være på som bruktbil. For Model S sin del skjedde det i stor grad når Model 3 kom. Selv om det ikke var en kollaps, var det en kraftig prisjustering som gjorde at Model S, spesielt pre facelift, falt titusener i verdi på kort tid. En 2015 model 85D som kostet 630-700000 som ny, skal egentlig ikke koste mer enn +-350000 kr i 2020, som 5 år gammel og uten garanti. Ennå er man ikke helt der. Tipper Model Y justerer prisen til rett nivå når den tid kommer.

Model X, i alle fall 75D, lever fortsatt i en slags boble, der bruktbilprisen ikke står i stil med forventet verdifall. Her er jeg hellig overbevist om at man ser noe lignende det som skjedde Model S, når Model Y kommer.

Og selv om nyere S og X på et vis vil være bedre, samt at Model Y ikke vil dekke alle sitt behov, fungerer markedet slik at hvis den dekker mange fler sitt behov, vil det naturligvis legges ut flere Model S og X for salg, der man skal bytte til Model Y. Samtidig som etterspørselen vil være lik eller lavere, nettopp fordi Model Y dekker flere sitt behov, og har langt lavere innstegspris. Det virker som en del her inne  ikke forstår dette, da det stadig argumenters med hvorfor S og X har ditt og datt som ikke Model Y vil ha. Men det vil ikke bety så mye, når 50% for det de trenger i Y.

Ikke rakettforskning dette, men gjenstår å se hvor stor påvirkning det har. Og da har man utelatt i vurderingen at det kommer flere aktuelle alternative biler på markedet på omtrent samme tid.

Det som er bombesikkert er at bruktprisene vil justere seg enda nærmere det som anses som normalt verdifall på bil, dvs ca halvering av nybilpris etter 5 år.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

JorEl

Husker det var mange som sa de hadde kjøpt modelS på tross av størrelsen, når TM3 var på vei. Med det samme resonementet så tror jeg mange X-eiere kunne levd med en model-Y.

Selv om jeg digger "TM3-minimalismen" og da sikkert "Y-minimalismen" når den kommer, så er det et steg ned fra storebrødrene, men jeg er veldig enig med MR.tornaldo. ( :'( )

Min trøst om model-Y skulle gi min S75D litt juling på bruktmarkedet, er at jeg kjøpte bilen mtp å ha den. Det er den beste bilen jeg har kjørt, og vil ikke ha noe annet. (tror jeg :o :P )

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Jorel: Jeg er bare glad for at Tesla går så bra. Da er servicesentrene åpne, Tesla har cash til å utføre garantiarbeid og nye og bedre deler lages!

Da får vi ta noe kroner i tap på nye modeller. Men kollaps, nei det skjer ikke. En 85D som eksempel er fortsatt uten konkurrenter i samme prisklasse. Og Teslakillerne kommer nok aldri..  :D

JorEl

Tesla - top of the foodchain  :+1:

Tesla-killer var jo et konsept i gamledager. Nå handler det mer om å nærme seg Tesla, kopiere eller ta avstand for å skille seg ut..

Vi i Tesla-trådene må snart ta frem nestekjærligheten, og trøste våre brødre og søstre, som har mistet fremtidshåp og glede ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Dieselgubben

#9
I tillegg sitter man høyere i en TMY sammenlignet med TMS. Trenden har i mange år vært at høyere biler etterspørres mer enn lavere biler.

Det som går igjen i posten er at enkelte TMS eiere fullstendig glemmer kjøpersiden. Du kan gjerne mene bilen din er verdt mye penger, men hva hjelper det når ingen vil betale?

For min del er valget enkelt. Jeg betaler ikke 500' eller mer for en brukt TMS når jeg får en TMY til 500'. 

Fordelen til TMS er bredde og luftfjærer slik jeg ser det. Men dette er samtidig dens største svakheter - det å farte rundt i det daglige på trange kjøpesentere med en svær S er lite attraktivt. Kjekt å ha plassen i ferier, men i det daglige- nei takk. Luftfjærer er kjekt, men mange er skeptiske til reparasjoner når bilene får gått noen km.
Så TMY fremstår som det klart beste kjøpet. Enklere likevel mer avansert (!). Høyere sittestilling og man setter seg inn og ikke ned. Mer kompakt men like vel stor nok til å dekke folks behov. Både krok og takstativ. Ny og fresh men samtidig bygget på mye av det samme som TM3, det vil si at man har fått bukt med mesteparten av barnesykdommene. Velger TMY over TMS hver dag i uken. Når tillegg Musk estimere at TMY kommer til å selge mer enn alle de andre Teslaene til sammen, så sier det litt både om et voksende marked men også at TMY er en attraktiv bil for flere.

nie

Jepp, prisen på brukte Tesla kommer til å synke, i likhet med alle andre biler som kjøpes for å brukes og ikke være samlerobjekt.

Det er helt normalt men slapp av, det blir ingen kollaps. Risikoen ved å kjøpe Tesla var mye større for endel år tilbake når Tesla  var i etableringsfase og konkursspøkelset føltes nokså reelt.

Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?

Marius76

#11
For min del har gratis superlading (spesielt med ca. tre utenlandsturer i året), plassen, design, free premium connectivity og suspension mye å si for at jeg ønsker å beholde min S85 fra desember 2014. Jeg kjøpte den nylig for 350k, og tenker at den skal falle i pris. Likevel tenker jeg den er et godt kjøp i dag med 2.5 år utv. garanti og AP1.
Når Model Y kommer vil kanskje en del gå over, men pr. i dag så er det ikke noe som frister for min del. Om tilsvarende min selges for 280k om et år så er jo det heller ingen krise..

Dieselgubben

#12
Sitat fra: nie på søndag 19. januar 2020, klokken 10:06
Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?

Mitt inntrykk er at en del S eiere har strukket budsjettet sitt. Folk som normalt sett ville kjøpt en familiebil til rundt 500' har regnet hjem en S til 700-800' på bakgrunn av besparelser. Disse utregningene har slik jeg har oppfattet det mest tatt utgangspunkt i månedlige kostnader, mens den store ukjente faktoren verditap, er neglisjert. Hva disse gjør er et godt spørsmål. Det blir sikkert ikke noe ras, men man må nok regne med et normalt verditap. Og sannsynligvis et ganske stort tap i kroner for de som har nesten nye long range S. Ser nå at 100 modeller med lav kjørelengde fra 2019 (under året) kan fåes for under 800' edit: 700' dersom man forutsetter litt pruting.

jkirkebo

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. januar 2020, klokken 12:27
Mitt inntrykk er at en del S eiere har strukket budsjettet sitt. Folk som normalt sett ville kjøpt en familiebil til rundt 500' har regnet hjem en S til 700-800' på bakgrunn av besparelser. Disse utregningene har slik jeg har oppfattet det mest tatt utgangspunkt i månedlige kostnader, mens den store ukjente faktoren verditap, er neglisjert. Hva disse gjør er et godt spørsmål. Det blir sikkert ikke noe ras, men man må nok regne med et normalt verditap. Og sannsynligvis et ganske stort tap i kroner for de som har nesten nye long range S. Ser nå at 100 modeller med lav kjørelengde fra 2019 (under året) kan fåes for under 800' dersom man forutsetter litt pruting.

Verditap er kun relevant om man skal selge. Har man kjøpt ny S eller X og beholder den i 8-10 år spiller verditapet mindre rolle. Det er ikke forskjellen mellom 100k og 150k i salgspris som tipper regnskapet.

Jeg regner med et verditap på ca. 75.000,- pr. år for vår Model X. Vår Model 3 SR+ regner jeg med ender på ca. 35.000,- pr. år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

1000kwh

Sitat fra: Dieselgubben på søndag 19. januar 2020, klokken 12:27
Sitat fra: nie på søndag 19. januar 2020, klokken 10:06
Så slapp av, pust med magen og hvis dere har kjøpt så dyr Tesla at det økonomiske korthuset faller ved en evt dipp i prisen på X/S , er det vel best å selge umiddelbart og kjøpe en bil man har råd til å eie?

Mitt inntrykk er at en del S eiere har strukket budsjettet sitt. Folk som normalt sett ville kjøpt en familiebil til rundt 500' har regnet hjem en S til 700-800' på bakgrunn av besparelser. Disse utregningene har slik jeg har oppfattet det mest tatt utgangspunkt i månedlige kostnader, mens den store ukjente faktoren verditap, er neglisjert. Hva disse gjør er et godt spørsmål. Det blir sikkert ikke noe ras, men man må nok regne med et normalt verditap. Og sannsynligvis et ganske stort tap i kroner for de som har nesten nye long range S. Ser nå at 100 modeller med lav kjørelengde fra 2019 (under året) kan fåes for under 800' edit: 700' dersom man forutsetter litt pruting.
De som har strukket strikken har jo (forhåpentligvis) betalt mer enn halvparten før vi i det hele tatt ser første Y i Norge. Da tenker jeg alle 75 kjøperne

Da kan man like gjerne beholde denne hvis den funker. Det er jo mye mer økonomisk enn å kjøpe enda en ny bil med verditap.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA