Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalt for bytte av kjøleveske på el-motor.

Startet av Pneg, lørdag 18. januar 2020, klokken 17:40

« forrige - neste »

Pneg

Er det mange som har vært inne for bytte av kjøleveske? Min bil levert i mars står på verksted. De skulle i utgangspunktet bytte kjøleveske og tette vannlekkasje i  bakluke. Fikk dag 2 beskjed om at deg var komplikasjoner fordi de hadde funnet olje i kjølevesken... siste beskjed var at bilen ble stående fordi de velger og bytte bakre el- motor..
Litt interessant og vite om dette er ett utbredt problem.
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

daktari

Ikke hørt om, men har mistanke om at den bakre gearboksen er litt overkomplisert.  Finnes endel videoer av den.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

evtronDK

Der er et par stykker i US det har haft problemet, og den ene oplevede at bilen gik helt i stå, og efterfølgende skulle have skiftet motor.

https://www.audiworld.com/forums/audi-e-tron-232/2019-e-tron-died-freeway-2985892/
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Carkub

Min har fått ny bakre motor/«drive unit» etter svak ulyd - etter undersøkelser ble det funnet metallspon i giroljen.
Tror ikke dette er utbredt, men om jeg ikke hadde kjørt en annen e-tron der jeg merket en svak lydforskjell hadde det ikke blitt oppdaget (på lenge?).
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Ble lyden borte da? Kan du si noe mer om den lyden, type når den kom og gikk, karakter? Og hadde du vibrasjon i 70 km/t?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carkub

Lyden ble helt borte! (Fortsatt summing fra fremre motor, men det er jo «by design».)

Ikke lagt merke til vibrasjoner. Lyden var mest fremtredende i 20-25 km ved svakt pådrag (rundkjøringer og kryss), men hørtes også spesielt i baksetet i høyere hastigheter (40-80).
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Sitat fra: Carkub på lørdag 18. januar 2020, klokken 23:24
Lyden ble helt borte! (Fortsatt summing fra fremre motor, men det er jo «by design».)

Ikke lagt merke til vibrasjoner. Lyden var mest fremtredende i 20-25 km ved svakt pådrag (rundkjøringer og kryss), men hørtes også spesielt i baksetet i høyere hastigheter (40-80).
Ok, takk for info. min har gradvis utviklet om solid uling i 15-25 med lavt pådrag. Får ta det opp med verkstedet igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Hmm, slike feil skal jo egentlig ikke skje på en "enkel" elmotor.

Lurer på hva for summing lyder e50 får. Den har vel 2 x front motoren fra e55 og bør da ikke få samme problem som vi prater om her?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Biler som er innom verksted nå får automatisk plombert kjølevæsketanken som en del av kampanje 57H3. Så de er i alle fall sensitive for at noen fyller på mer enn godkjent.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carkub

Sitat fra: tromsø på søndag 19. januar 2020, klokken 00:13
Hmm, slike feil skal jo egentlig ikke skje på en "enkel" elmotor.

Lurer på hva for summing lyder e50 får. Den har vel 2 x front motoren fra e55 og bør da ikke få samme problem som vi prater om her?
Motoren er kanskje enkel, men giret ser ikke helt enkelt ut: https://youtu.be/qTf-_rHQjkU

E50 har vel samme frontmotor (men den brukes mindre) og «ny» bakre motor? (Korriger meg om jeg husker feil).
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

Orbit

e50 og e55 har samme girsystem på respektive aksler. e50 har samme motorkjerne på begge aksler, dvs den minste varianten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

VAG

Noen som vet hva som gjøres på kampanje 57h3 og TE20?
Jeg har selv time i februar.

Orbit

Her er i alle fall 57H3:
Sitat57H3
   
   Technical background
   
   A service package has been prepared for Audi e-tron vehicles manufactured within a specific period. It is our intention to ensure the highest standard of product quality. The service campaign includes the following points:
   
   
   
   Criterion 01 Software updates for door control electronics.
   
   There is a delay before the doors are opened from the inside and the interior door handle sometimes has to be operated twice.
   
   Criterion 02 Software update for parking aid.
   
   The response of the front parking aid, e.g. near the kerb, is too sensitive.
   
   Criterion 03 updating the universal charging cable.
   
   The charging cable does not store the customers last setting (the charging power is reset to 50% when the vehicle is next charged)
   
   Criterion 04 Sealing coolant expansion tank.
   
   The purpose is to prevent the customer from topping up coolant. Adding more fluid can cause coolant to be transported to the high voltage battery.
   
   Criterion 06 Servicing Dc charging connection.
   
   Unwanted moisture being absorbed by the material on the DC charging cover can cause jamming.
   
   Criterion 09 Servicing high voltage traction cable.
   
   The high voltage harness to the electric drive motor on the rear axle may chafe against the subframe and/or power unit support.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55


Ingeniøren

Hm, begynner i likne litt på en serie Model S som måtte bytte driveunit opptil flere ganger.

Ikke si de til Tesla gjengen... :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA