Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75, går lading fra 0% raskere nå?

Startet av mthoring, lørdag 18. januar 2020, klokken 14:44

« forrige - neste »

Motorwatt

Samme her. Max 117kw etter 1:30 på E18 i snitthastighet på 108. Ringdalskogen SuC. Men det betyr ingen ting så lenge det bare varer noen sekunder. Snitthastigheten er jo betydelig lavere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. januar 2020, klokken 09:33
Samme her. Max 117kw etter 1:30 på E18 i snitthastighet på 108. Ringdalskogen SuC. Men det betyr ingen ting så lenge det bare varer noen sekunder. Snitthastigheten er jo betydelig lavere.

Jeg sjekket min siste lengre SuC-ladeøkt og da toppet min X75D ut på 127kW. Den startet på 51kW ved 10%, steg raskt til 105kW ved 11%, 115kW ved 14% og videre rolig stigning til 127kW ved 27-30%. Sakte nedgang derfra, 107kW ved 41% og 83kW ved 52% der vi stoppe lading.

Til sammen ladet vi 31,08kW på 18 minutter, det er 103,6kW i snitt. Vi hadde kjørt drøye to timer på motorvei før lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 25. januar 2020, klokken 09:33
Samme her. Max 117kw etter 1:30 på E18 i snitthastighet på 108. Ringdalskogen SuC. Men det betyr ingen ting så lenge det bare varer noen sekunder. Snitthastigheten er jo betydelig lavere.
Ladet fra 6 til 39 % i går, på tross av at det tok tre minutter før den passerte 100 kW (ved 10 %), så fikk jeg 113 kW i snitt. Kan ikke si at det er betydelig lavere enn 117 akkurat (og snittet fra 10 - 39 % var 119 kW). Det ga Model X-en vår ti mil ekstra rekkevidde på 13 minutter!

For dere med S så snakker vi vel fort en mil per minutt. Kan ikke klage på det. Av biler på markedet i dag, så er det vel kun Model 3 som er noe særlig raskere enn det.

Motorwatt

Nå lader jeg fra 10-15% til 70% de gangene jeg superlader. Fra 50% og oppover er det betydelig, og snittet blir selvsagt da også dårligere enn for eksempel å lade fra 30% til 50%.

Som eksempel er Audis ladekurve nærmest konstant, og lader ca 150 kW fra 10% til 80%. Da snakker vi ...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Forutsetningene for et utsang er greie å ha med, og selvfølgelig, skal du helt til 70 % så går det tregt. Ene ladingen vi hadde var fra 11 til 63 %, det ga snitt på 93 kW.

Du sammenligner ellers med 30 til 50 %, det var raskest før, nå er det raskeste området 20 - 30 %, og du har god fart fra 10 - 40 %. Før peaket vår på 101 på 42 %, nå peaker den på 30 %, på 130 kW. På 42 % har den 102 - 103, altså omtrent som før, men det lønner seg nå å kjøre den enda lenger ned enn før.

geear

Sitat fra: Motorwatt på mandag 27. januar 2020, klokken 11:22
Som eksempel er Audis ladekurve nærmest konstant, og lader ca 150 kW fra 10% til 80%. Da snakker vi ...
Det høres iallfall flott ut, men for de fleste formål er det mye mer interessant å regne rekkevidde per ladetid enn strøm og prosent, og der er nok selv e-Niro i nærheten av e-tron, iallfall 50-en. Halve forbruket og ladefart på 70-tallet et godt stykke opp.

Apache

Et lite sidespor men det handler om 75d batteri pakken. Hvordan er forskjellen med hurtiglading uten om CS med CCS adapter? på en 50kw lader så kommer jeg kanskje opp i 40Kw men den ligger som regel rundet 35-36Kw i snitt nå med Chademo adapter.

Motorwatt

Ladet i dag med 0 grader i luften. Start med varmt batteri, og deretter 48 km på E18. Ladet fra 20% til 60% på 10A-stolpen og var helt alene. Ringdalskogen.

Ved 20% fikk jeg 58 kW
Ved 27% fikk jeg 92 kW (max)
for deretter å gå jevnt nedover til 59 kW ved 60%.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Àpache på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:51
Et lite sidespor men det handler om 75d batteri pakken. Hvordan er forskjellen med hurtiglading uten om CS med CCS adapter? på en 50kw lader så kommer jeg kanskje opp i 40Kw men den ligger som regel rundet 35-36Kw i snitt nå med Chademo adapter.
Det er omtrent det samme som med CCS-adapter, chademo er maks 120 A, mens CCS-laderne (50 kW) er 125 A. Det er det som begrenser 75-pakken, spesielt ved lav SoC (lav spenning). Noen få prosent raskere med CCS altså.. men fordelen er at du kan få noe i nærheten av SuC-fart på 150/175 kW-ladere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA