Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan fungerer lading av 12V batteriet i e-tron?

Startet av Carkub, søndag 19. januar 2020, klokken 00:41

« forrige - neste »

Carkub

Flere elbiler sliter med startproblemer på grunn av flatt 12-volts batteri. Jeg har ikke hørt at dette er et utbredt problem med e-tron, men jeg ønsket likevel å undersøke litt hvordan lading av batteriet skjer.

Spesielt siden det står i instruksjonsboka at «..bilbatteriet (12v) skal ikke under noen omstendigheter lades. Kontakt autorisert verksted». Dette står kanskje på alle nye biler (?), men skremmer nok meg fra å dra frem kabler eller lader om 12v skulle bli flatt.
Er det noen som har, eller ville tatt, sjansen på å lade 12 volts batteriet om det blir tomt? Det er vel det bergingsbil gjør, eller blir bilen tauet i et slikt tilfelle?

Det jeg har funnet ut så langt:
Jeg kjøpte et usb-uttak til sigarett-tenneren med spenningsmåler og gjorde følgende observasjoner:

• START/STOPP uten foten på bremsen:
Først ca 12 Volt, etter noen minutter 13 Volt

• START/STOPP med foten på bremsen:
14,8 Volt (Lading av batteriet aktivt som forventet)

Det samme skjer om bilen står til lading eller parkeringsklimatiseringen er aktiv (altså at spenningen er ca 12 Volt inntil noen minutter etter jeg trykker START/STOPP).

Det virker som det er to «ladenivåer»? Ett når bilen er på, men «motoren» ikke er på (ca 13 Volt) og ett høyere nivå når motoren er på (rett under 15 Volt).

Jeg stusser også litt over at lading tilsynelatende ikke starter hverken ved lading eller parkeringsklimatisering?
Men jeg håper bilen uavhengig overvåker spenningen på 12 volt og igangsetter lading om spenningen kommer under en viss grense (jeg har ikke prøvd å «tømme» 12 v for å se om lading starter).

Noen som vet mer?

Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

evtronDK

Sitat fra: Carkub på søndag 19. januar 2020, klokken 00:41

Jeg stusser også litt over at lading tilsynelatende ikke starter hverken ved lading eller parkeringsklimatisering?
Men jeg håper bilen uavhengig overvåker spenningen på 12 volt og igangsetter lading om spenningen kommer under en viss grense (jeg har ikke prøvd å «tømme» 12 v for å se om lading starter).

Noen som vet mer?

Jeg har oplevet at den starter ladning under opvarmning med parkeringsklima, men der er ikke rigtig noget mønster i det. Den ene gang var det frostvejr.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

opheim

Har vært undersøkt av en e-tron eier tidligere, her er svaret han fikk fra Møller:

Sitat fra: Møller / Audi NorgeSå lenge AC lading er tilkoblet lades 12V batteriet. Det lades også så lenge bilen er i drift, og overvåkes etter bilen er parkert. Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Carkub

Sitat fra: opheim på mandag 20. januar 2020, klokken 09:14
Har vært undersøkt av en e-tron eier tidligere, her er svaret han fikk fra Møller:

Sitat fra: Møller / Audi NorgeSå lenge AC lading er tilkoblet lades 12V batteriet. Det lades også så lenge bilen er i drift, og overvåkes etter bilen er parkert. Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet.

Flott! Høres ut som god design fra Audi på dette området da.

Jeg synes det er direkte flaut på produsentenes vegne med elbiler som må ha veihjelp pga flatt 12V batteri. Det burde ikke være mulig å få til med mindre 12V batteriet blir defekt eller man også kjører høyvoltsbatteriet flatt.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Sitat fra: Carkub på mandag 20. januar 2020, klokken 09:53
Sitat fra: opheim på mandag 20. januar 2020, klokken 09:14
Har vært undersøkt av en e-tron eier tidligere, her er svaret han fikk fra Møller:

Sitat fra: Møller / Audi NorgeSå lenge AC lading er tilkoblet lades 12V batteriet. Det lades også så lenge bilen er i drift, og overvåkes etter bilen er parkert. Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet.

Flott! Høres ut som god design fra Audi på dette området da.

Jeg synes det er direkte flaut på produsentenes vegne med elbiler som må ha veihjelp pga flatt 12V batteri. Det burde ikke være mulig å få til med mindre 12V batteriet blir defekt eller man også kjører høyvoltsbatteriet flatt.
Inntil 8 ganger bare. Så hvis Audien blir atåemd2 i -20 i 6 uker uten lading, så er kanskje de 8 gangene brukt opp?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jambo

Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 10:20
Sitat fra: Carkub på mandag 20. januar 2020, klokken 09:53
Sitat fra: opheim på mandag 20. januar 2020, klokken 09:14
Har vært undersøkt av en e-tron eier tidligere, her er svaret han fikk fra Møller:

Sitat fra: Møller / Audi NorgeSå lenge AC lading er tilkoblet lades 12V batteriet. Det lades også så lenge bilen er i drift, og overvåkes etter bilen er parkert. Hvis 12V batteriet svekkes vil dette vedlikeholdslades inntil 8 ganger etter bilen er parkert og det er tilstrekkelig energi på HV-batteriet.

Flott! Høres ut som god design fra Audi på dette området da.

Jeg synes det er direkte flaut på produsentenes vegne med elbiler som må ha veihjelp pga flatt 12V batteri. Det burde ikke være mulig å få til med mindre 12V batteriet blir defekt eller man også kjører høyvoltsbatteriet flatt.
Inntil 8 ganger bare. Så hvis Audien blir atåemd2 i -20 i 6 uker uten lading, så er kanskje de 8 gangene brukt opp?
Men hvem lar en bil stå i 6 uker uten å bli brukt én gang?

opheim

Sitat fra: daktari på mandag 20. januar 2020, klokken 10:20Inntil 8 ganger bare. Så hvis Audien blir atåemd2 i -20 i 6 uker uten lading, så er kanskje de 8 gangene brukt opp?

Hva er det du tenker bruker så mye strøm fra 12V batteriet i perioden? Det er knapt forbruk i det hele tatt når bilen står ubrukt, så 6 uker er helt uproblematisk.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Carkub

#7
Sikkert sjeldent noe problem, men uansett litt rart med begrensning på 8 ganger når jeg tenker meg om. Burde det ikke være tilstrekkelig å ha krav kun til at høyvoltsbatteriet er over en gitt %?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

opheim

Sitat fra: Carkub på mandag 20. januar 2020, klokken 10:54
Sikker sjeldent noe problem, men uansett litt rart med begrensning på 8 ganger når jeg tenker meg om. Burde det ikke være tilstrekkelig å ha krav kun til at høyvoltsbatteriet er over en gitt %?

Jo absolutt, misforstå meg rett :) Jeg bare tror ikke at den begrensningen reellt har noen betydning med mindre man skal sette bilen til lagring i et år eller to. I motsetning til den fullstendig håpløse begrensningen på 15 dataoppkall i app'en som er satt "for å spare batteriet i bilen"... Men det er jo en annen diskusjon :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Carkub

Er det egentlig en annen diskusjon? Begrensningen i app på 15 dataoppkall for å spare 12v batteriet er jo «kanskje»? nødvendig for å være sikker på at man ikke risikerer å overstige 8 oppladinger av 12v og dermed få flatt 12v batteri?
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

daktari

Jeg tenker jo at fremdriftsbatteri burde lade 12V hver gang 12V spenning synker under en terskel, uansett bruksmønster og uendelig antall ganger. Med en grense, selv om du har strøm nok på fremdriftsbatteriet, så kan man i enkelte scenarier risikere at 12V ikke lenger lades, og da er det stopp.

Tesla har hatt problem med at hvis SOC er under 5% (?) så stopper bilen å lade 12V. Forøvrig så blir disse 12V angivelig raskere slitt fordi bilen tillater et relativt stort spenningstap før opplading igjen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Sitat fra: Carkub på mandag 20. januar 2020, klokken 11:28
Er det egentlig en annen diskusjon? Begrensningen i app på 15 dataoppkall for å spare 12v batteriet er jo «kanskje»? nødvendig for å være sikker på at man ikke risikerer å overstige 8 oppladinger av 12v og dermed få flatt 12v batteri?

Jeg tipper nok at den begrensningen henger igjen fra fossilbiler hvor man ikke hadde noen måte å lade batteriet mens bilen sto parkert. Med 2019/2020-teknologi burde den begrensede datatrafikken uansett ikke utgjøre noen "trussel" for 12V-nivået innenfor rimelige grenser.

Hvis vi f.eks sammenligner med en mobiltelefon, så har den typisk f.eks 3000mAh batterikapasitet på en 5V bus. I bilen har vi et 12V 68Ah batteri, som tilsvarer 163.200mAh på en tilsvarende bus som datakommunikasjonen i en mobiltelefon. I tillegg har vi altså et 400V batteri med en tilsvarende kapasitet på rundt 16.700.000mAh (basert på netto tilgjengelig 83,6kWh). En telefon holder typisk et døgn, og datakommunikasjonen vi her snakker om ville holdt mye lenger siden det ikke er noen skjerm e.l som skal driftes samtidig. Om vi tar et meget konservativt anslag på 1500mAh forbruk pr døgn for datatrafikk til/fra bilen ville 12V batteriet holdt til ca 108 døgn, så med 8x ladinger fra driftsbatteriet snakker vi 2,5 år med kontinuerlig trafikk.

At mer enn 15 oppkall til bilen skulle utgjøre en utfordring her har jeg _store_ vanskeligheter med å forstå.

Det som åpenbart vil bruke _vesentlig_ mer er eventuell aktivisering av oppvarming og drift av viftesystemer, pumper osv for å forvarme kupé og glassflater. Hadde man gjort det 15 ganger uten lading ville det nok vært godt merkbart. Men dataoppkall i seg selv er noe helt annet - og det er der problemet ligger.

(Massiv disclaimer - matematikken over er selvsagt latterlig forenklet, men den gir litt perspektiv om ikke annet).
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA