Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Borettslag med god ladeinfrastruktur i Groruddalen

Startet av joschost, fredag 17. januar 2020, klokken 22:49

« forrige - neste »

joschost

Jeg skal kjøpe leilighet i Oslo i år, sannsynligvis i Groruddalen. Ett av elementene som spiller inn i valget av leilighet er mulighetene for å lade bil.

Jeg har lest litt i tråden "Lading i borettslag for dummies", men fant ikke noe spesielt om konkrete borettslag som er gode/dårlige på dette. Er det noen som har førstehånds- eller annenhåndskunnskap om hvilke borettslag og sameier som har gode muligheter for å lade?

Det jeg særlig vil foretrekke er sameier med lademulighet på fast parkeringsplass. Det er vel best med et lastbalansert anlegg, så vidt jeg har skjønt?

Jeg har lite lyst til å kjøpe leilighet et sted hvor de har elbil-frykt og forbyr all lading.. Jeg har ikke begynt å gå på visninger eller lese prospekter ennå, så tenkte noen her sikkert sitter på mye nyttig kunnskap om hvor jeg bør begynne.

Magnus Hansen

Er det velfungerende ladeopplegg vil megler garantere gjøre et poeng ut av det i Finn annonsen.

joschost

Det skulle man tro, men jeg har lest annonser i hele fjor, og det står sjelden eller aldri om lademuligheter. Det sto sikkert om slikt før, men når det ble strammet inn i hvor mye info som skal stå i finn-annonsen vs. prospektet, ble det vel slutt.

Øyvind.h

Send mail til megler når du finner interessante leiligheter og spør om lademulighetene. Et bakstreversk styre kan klare å trenere slikt i årevis, så styr unna leiligheter som ikke har noe opplegg. Ender man i et sameie uten lademulighet eller uten mulighet for å etablere noe til en fornuftig pris vil du merke det på leilighetens verdi når du selger igjen om en del år og «alle» kjører el.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

#4
Sitat fra: joschost på lørdag 18. januar 2020, klokken 08:03
Det skulle man tro, men jeg har lest annonser i hele fjor, og det står sjelden eller aldri om lademuligheter. Det sto sikkert om slikt før, men når det ble strammet inn i hvor mye info som skal stå i finn-annonsen vs. prospektet, ble det vel slutt.
Det er jo opp til selger hva som skal stå på Finn.
Se her for eksempel på slik tekst her:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=167641083&fbclid=IwAR3-qc3IVTdGD4154OYzFiRrB8lXvJsFOLxVSJzDIDtTuHifIT7olPtRj-Q
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

joschost

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. januar 2020, klokken 08:47

Det er jo opp til selger hva som skal stå på Finn.

Nei, det er kraftig begrenset hvor mye som skal stå på Finn. Dette ble endret 1. okt 2018, av Eiendom Norge og Forbrukertilsynet. De fleste meglere velger dessverre å utelate opplysninger om lading i den korte teksten som er lov å ha.

(Her er link hvis du vil se: https://www.aftenposten.no/bolig/i/K3roGE/fra-mandag-ser-ikke-boligannonsene-paa-finnno-slik-ut-lenger )

goggo

Tonsenjordet borettslag på Bjerke helt nederst i Groruddalen har nettopp fått installert 20 ladestasjoner og har kapasitet til å utvide med 20 til. Hvis jeg har forstått det riktig så er det borettslaget som eier parkeringsplassene og ladestasjonene, så det er ikke noe "innskudd" eller kjøp av ladestasjon men man stiller seg evt. på venteliste.

https://www.tonsenjordet.no/

Jeg kjenner en som bor der, mener å huske at han sa at leie av parkeringsplass med ladestasjon koster 6000 kr/år og at de betaler kr 3.50/KWh for ladestrømmen.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy


DagfinnN

Sitat fra: joschost på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:09
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. januar 2020, klokken 08:47

Det er jo opp til selger hva som skal stå på Finn.
Nei, det er kraftig begrenset hvor mye som skal stå på Finn. Dette ble endret 1. okt 2018, av Eiendom Norge og Forbrukertilsynet. De fleste meglere velger dessverre å utelate opplysninger om lading i den korte teksten som er lov å ha.
Jeg vet at det begrensning på antall tegn, men ikke hva som skal stå. Det er ikke opp til megler, men opp til selger hva han/hun vil vektlegge i fritekstdelen. Megler kan ha sin mening og kan prøve å overtale selger, men det er tilslutt selger som bestemmer hva som skal framheves.
Så kommer salgsoppgaven som enkelt kan lastes ned og som kan inneholde alt. Salgsoppgaven har i tillegg formalkrav til innhold. Vår megler var helt med på at info om elbillading gjør leiligheten mer attraktiv.

Vi er akkurat i en salgsprosess, så dette vet jeg mye mer om nå enn jeg gjorde for 2 mnd siden. :) I vårt sameie var det flertall for å installere elbillading for sameiets regning selv om det er under 5% som har elbil. Begrunnelsen var at folk regnet med at dette øket verdien på leiligheten.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TB

Sitter i styret selv, merket en økning i spørsmål fra meglere om det er lagt til rette for å lade elbil. Beboer som skal selge har gjerne ikke elbil. (Men, med unntak.)

Å spørre om informasjon fra megler vil være en måte å signaliserer at det er viktig for deg som kjøper.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Sameier og borettslag må innse at de som har lademuligheter har en enorm fordel sammenlignet med de som ikke har det.

Må si det er skjebnens ironi når de samme som setter seg på bakbeina og nekter gå gå med på lading, plutselig sitter og skal selge leilighet og så er de mindre attraktive fordi de ikke har lading.

RJK

Sitat fra: joschost på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:09
Sitat fra: DagfinnN på lørdag 18. januar 2020, klokken 08:47

Det er jo opp til selger hva som skal stå på Finn.

Nei, det er kraftig begrenset hvor mye som skal stå på Finn. Dette ble endret 1. okt 2018, av Eiendom Norge og Forbrukertilsynet. De fleste meglere velger dessverre å utelate opplysninger om lading i den korte teksten som er lov å ha.

(Her er link hvis du vil se: https://www.aftenposten.no/bolig/i/K3roGE/fra-mandag-ser-ikke-boligannonsene-paa-finnno-slik-ut-lenger )

Mange som skriver det i bildeteksten, gjerne fra garasje/parkeringsplass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ivars

Solfjellet borettslag på Haugerud har et stort parkeringshus med 380 plasser. Hele P-huset er lagt opp for Zapcharger Pro med trefase 400V/32A, som gir max 22 kW. Min Tesla som tar 11 kW lades fra 10-100 % på 7-8 timer. Foreløpig lite antall ladebokser. Tildeling av plass etter søknad. Fattern's leilighet i Haugerudveien (6 etasje, 80 kvm), selges i løpet av våren). Han har ladeplass i P-huset, men denne kan ikke følge leiligheten... Alternativet er da å selge ladeboksen separat, siden denne kjøpes personlig av hver P-plassleietaker.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

joschost

Solfjellet og Røverkollen borettslag er notert. Takk for tilbakemeldingene  :+1:

Virker jo helt rått det anlegget på Romsås, med solcellepaneler og det hele!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA