Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk - LR AWD

Startet av indianrunner70, fredag 17. januar 2020, klokken 21:59

« forrige - neste »

knegg

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:31
Blir klimainnstillinger resatt til auto hver gang du har forvarma bilen på siste SWer? Husker i S og X på alle SWer før V9 at bilen automatisk bytta til auto når de forvarma\forkjøla, MEN, når du satte deg inn i bilen bytta den tilbake til dine manuelle innstillinger. F.eks om sommeren når det er 15-20C bruker jeg bare å ha på vifta uten AC og temp på LOW, da får jeg kun friskluft inn, er ikke så glad i den kalde, tørre AC-lufta.

Dette er det jeg ofte opplever. Kan skru på 28 grader og alle setevarmerenne i bilen via appen. Når jeg setter meg ned i den etterpå så aktiveres profilen til nøkkelen som gjerne var det siste jeg satte ting på (20 grader, 2 vifte, 1 varme fører). Tror jeg...
2020 Model 3

Slarre40

I dag var det drøyt med snø ute. Våt snø.
Normalt er forbruket på turen hjemme-barnehage-jobb på ca 120 wh/km
I dag toppet jeg med 220 på samme strekning og med omtrent samme fart.
Underlaget har mye å si :-)
Trondheim

TøddiVedder

120 var jo veldig lavt. Kun nedoverbakke?

Cowboystrekk

Sitat fra: knegg på torsdag 06. februar 2020, klokken 08:54
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:31
Blir klimainnstillinger resatt til auto hver gang du har forvarma bilen på siste SWer? Husker i S og X på alle SWer før V9 at bilen automatisk bytta til auto når de forvarma\forkjøla, MEN, når du satte deg inn i bilen bytta den tilbake til dine manuelle innstillinger. F.eks om sommeren når det er 15-20C bruker jeg bare å ha på vifta uten AC og temp på LOW, da får jeg kun friskluft inn, er ikke så glad i den kalde, tørre AC-lufta.

Dette er det jeg ofte opplever. Kan skru på 28 grader og alle setevarmerenne i bilen via appen. Når jeg setter meg ned i den etterpå så aktiveres profilen til nøkkelen som gjerne var det siste jeg satte ting på (20 grader, 2 vifte, 1 varme fører). Tror jeg...
Det høres bra ut, likt som i pre V9 da, det liker jeg :) Ikke glad i auto i Model S og ser mange klager over auto i TM3 med varm fotbrønn, mye luft etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Slarre40

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:56
120 var jo veldig lavt. Kun nedoverbakke?

Ja omtrent bare nedover og flatt :-D
Men HJEM er forbruket 3-400 :-D
Trondheim

tgmachine

Har nå testet litt med å sette klimaanlegget på manuelt. Luft mot vindu og dyser rett foran. Ikke på fotbrønn. Satte den på 2 med A/C på. 19 grader. Samme temperatur noenlunde hele uken. Forbruket gått ned med ca. 15% fra da jeg brukte klimaanlegget på auto.

Hvis dette stemmer er det jo en smal sak å endre i en software-oppdatering?

-tgmachine

GOS

Sitat fra: tgmachine på onsdag 12. februar 2020, klokken 09:59
Har nå testet litt med å sette klimaanlegget på manuelt. Luft mot vindu og dyser rett foran. Ikke på fotbrønn. Satte den på 2 med A/C på. 19 grader. Samme temperatur noenlunde hele uken. Forbruket gått ned med ca. 15% fra da jeg brukte klimaanlegget på auto.

Hvis dette stemmer er det jo en smal sak å endre i en software-oppdatering?

-tgmachine

Velkommen i "klubben" :-)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

z4rd

Sammenlignet med min TMX må jeg ha temperaturen på et par grader lavere, ellers blir det for varmt.

TMX kjører jeg vifte på 3 og noen ganger 4. Ellers er AC på og temp holder jeg i disse tider mellom 20-21.
TM3 kjører jeg vifte på 1 og 2. AC på og temp er på 18-19.

I begge bilene oppleves disse innstillingene som komfortabelt og varmt for meg, og jeg har ikke tenkt noe spes på forbruket, men kun hva som oppleves som behagelig.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

cjs

Hva vet vi om bruk av Sentry mode i denne testen?
Selv erfarer jeg at denne bruker en god del effekt både ved parkering og kjøring.

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

LeafSwe

Sitat fra: GOS på onsdag 12. februar 2020, klokken 10:06
Sitat fra: tgmachine på onsdag 12. februar 2020, klokken 09:59
Har nå testet litt med å sette klimaanlegget på manuelt. Luft mot vindu og dyser rett foran. Ikke på fotbrønn. Satte den på 2 med A/C på. 19 grader. Samme temperatur noenlunde hele uken. Forbruket gått ned med ca. 15% fra da jeg brukte klimaanlegget på auto.

Hvis dette stemmer er det jo en smal sak å endre i en software-oppdatering?

-tgmachine

Velkommen i "klubben" :-)

Samma resultat här.
Det kanske är nya "range mode"  ;D
https://electrek.co/2020/02/22/tesla-model-3-350-mile-range-test/
3P+
3SR+

Tomas_v


Cowboystrekk

Sitat fra: Tomas_v på mandag 24. februar 2020, klokken 16:05
Sitat fra: LeafSwe på søndag 23. februar 2020, klokken 18:58

Samma resultat här.
Det kanske är nya "range mode"  ;D
https://electrek.co/2020/02/22/tesla-model-3-350-mile-range-test/

Kanksje samma som Boost kan kjøpes for 20 000 :D
Håper det kommer en gratis "range mode" via SW etter hvert. Mye potensiale i å gjøre klimaanlegget mindre aggressivt. Modus ala Model S og X hadde vært kjekt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tgmachine

Har ca. 175 Wh/km her med klimaanlegg på manuell, 1 i viftehastighet, A/C på, luft på frontrute og mot meg. 19 grader. Kjøring er ca. 15 minutter på motorvei med snitthastighet 100. 15 minutter på 50-70km/t vei. Kun rundt halvveis regen i løpet av hele turen. 3 grader ute. Noenlunde flatt, litt opp og ned.

Kjører på 18" vinterdekk, piggfrie.

Er dette bra? Jeg synes det. Tilsvarer under 20% økt forbruk.

Håper på range-mode selv. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare slipper dette. Dette burde være enkelt å få til. De har jo koden fra ModelS og X, er jo bare å gjøre den om litt til Model3?

-tgmachine

knegg

Jeg klarte 145 her om dagen på en liten utflukt. 19 grader, vifte 2, ingen setevarme. Var vel 6 grader ute tror jeg.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA