Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk - LR AWD

Startet av indianrunner70, fredag 17. januar 2020, klokken 21:59

« forrige - neste »

indianrunner70

Opplever noe snodig med batteri kapasitet / beregnings formel for LR AWD. Ladet til 95%, kjørt 301.5km med forbruk 159 Wh/km og med 13% rest på batteriet. Dette blir et totalt forbruk på 48 kWh som også vises i display. Men disse tallene stemmer utrolig dårlig med max batteri kapasitet på ~ 70 kWh..
Jeg har siste SW versjon og har ikke opplevd noe lignende tidligere. Noen som har erfart det samme eller har en god forklaring?

sjokomelk

Forbrukstallene på skjermen tar ikke med energi som går med når bilen står stille. Kun mens den står i Drive/revers.
Har du kjørt disse 300km i ett strekk uten å parkere bilen underveis? Eller er dette over en lengre periode?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TøddiVedder


GOS

#3
Sitat fra: indianrunner70 på fredag 17. januar 2020, klokken 21:59
Opplever noe snodig med batteri kapasitet / beregnings formel for LR AWD. Ladet til 95%, kjørt 301.5km med forbruk 159 Wh/km og med 13% rest på batteriet. Dette blir et totalt forbruk på 48 kWh som også vises i display. Men disse tallene stemmer utrolig dårlig med max batteri kapasitet på ~ 70 kWh..
Jeg har siste SW versjon og har ikke opplevd noe lignende tidligere. Noen som har erfart det samme eller har en god forklaring?

Er de 301 km kjørt mer eller mindre i ett strekk? Om det har vært  lengre stopp i mellom turene så har du mye vampire drain, spesielt om du har hatt sentry mode på. Om bilen har stått i park med varme på kabin/og eller batteri (f.eks. DogMode) så renner kwh ut og det telles ikke på skjermen. Bilen oppgir bare forbruket du har mens bilen er i Drive eller Reverse. 

Edit: Sjokomelk hadde vist alt gitt mer eller mindre samme svar.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

indianrunner70

Sitat fra: GOS på fredag 17. januar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: indianrunner70 på fredag 17. januar 2020, klokken 21:59
Opplever noe snodig med batteri kapasitet / beregnings formel for LR AWD. Ladet til 95%, kjørt 301.5km med forbruk 159 Wh/km og med 13% rest på batteriet. Dette blir et totalt forbruk på 48 kWh som også vises i display. Men disse tallene stemmer utrolig dårlig med max batteri kapasitet på ~ 70 kWh..
Jeg har siste SW versjon og har ikke opplevd noe lignende tidligere. Noen som har erfart det samme eller har en god forklaring?

Er de 301 km kjørt mer eller mindre i ett strekk? Om det har vært  lengre stopp i mellom turene så har du mye vampire drain, spesielt om du har hatt sentry mode på. Om bilen har stått i park med varme på kabin/og eller batteri (f.eks. DogMode) så renner kwh ut og det telles ikke på skjermen. Bilen oppgir bare forbruket du har mens bilen er i Drive eller Reverse. 

Edit: Sjokomelk hadde vist alt gitt mer eller mindre samme svar.
Nei, dette er til og fra jobb x 5. Ikke brukt sentry eller dog mode i det hele tatt og svært begrenset mengde med forvarming (til 19.5 C), kanksje 15min totalt.. får begynne og notere ned SOC ved start/stopp fremover.

tornaldo

Hvis det er over flere dager, blir det jo veldig upresist å regne ut kapasitet ut fra snittforbruk. Hvis du skal gjøre en noe mer matnyttig test, må du ta bilen på en litt lenger tur, og beregne ut fra det.

Forøvrig er det etter din test kun brukt 83% av batteriet. Med litt forvarming her og der, vampire drain over mange dager etc  så går det noen kwh.

Hvor mange km viser bilen ved en viss SOC, og hvordan er det sammenlignet med tidligere?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

1000kwh

Sitat fra: indianrunner70 på lørdag 18. januar 2020, klokken 00:50
Sitat fra: GOS på fredag 17. januar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: indianrunner70 på fredag 17. januar 2020, klokken 21:59
Opplever noe snodig med batteri kapasitet / beregnings formel for LR AWD. Ladet til 95%, kjørt 301.5km med forbruk 159 Wh/km og med 13% rest på batteriet. Dette blir et totalt forbruk på 48 kWh som også vises i display. Men disse tallene stemmer utrolig dårlig med max batteri kapasitet på ~ 70 kWh..
Jeg har siste SW versjon og har ikke opplevd noe lignende tidligere. Noen som har erfart det samme eller har en god forklaring?

Er de 301 km kjørt mer eller mindre i ett strekk? Om det har vært  lengre stopp i mellom turene så har du mye vampire drain, spesielt om du har hatt sentry mode på. Om bilen har stått i park med varme på kabin/og eller batteri (f.eks. DogMode) så renner kwh ut og det telles ikke på skjermen. Bilen oppgir bare forbruket du har mens bilen er i Drive eller Reverse. 

Edit: Sjokomelk hadde vist alt gitt mer eller mindre samme svar.
Nei, dette er til og fra jobb x 5. Ikke brukt sentry eller dog mode i det hele tatt og svært begrenset mengde med forvarming (til 19.5 C), kanksje 15min totalt.. får begynne og notere ned SOC ved start/stopp fremover.
Det er forklaringen ;) det forsvinner masse energi i forbindelse med kaldstart. Midt på sommeren har jeg erfart at det er neglisjerbart.

Dette er etter min mening den største grunnen til at man ønsker mer buffer på batteriet. Hvis man klarer seg med en rekkevidde på feks 300km, bør man legge på hvertfall 100km i diverse tap om vinteren. Da bør bilen helst klare 400km+ i ett strekk.

(dette er noe etron 50 eierne vil slite med)..

LeafSwe

#7
Kolla ny tråd om batterikapacitet uträkning

https://elbilforum.no/index.php?topic=50256.0
3P+
3SR+

No-name

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 18. januar 2020, klokken 07:31
Sitat fra: indianrunner70 på lørdag 18. januar 2020, klokken 00:50
Sitat fra: GOS på fredag 17. januar 2020, klokken 23:08
Sitat fra: indianrunner70 på fredag 17. januar 2020, klokken 21:59
Opplever noe snodig med batteri kapasitet / beregnings formel for LR AWD. Ladet til 95%, kjørt 301.5km med forbruk 159 Wh/km og med 13% rest på batteriet. Dette blir et totalt forbruk på 48 kWh som også vises i display. Men disse tallene stemmer utrolig dårlig med max batteri kapasitet på ~ 70 kWh..
Jeg har siste SW versjon og har ikke opplevd noe lignende tidligere. Noen som har erfart det samme eller har en god forklaring?

Er de 301 km kjørt mer eller mindre i ett strekk? Om det har vært  lengre stopp i mellom turene så har du mye vampire drain, spesielt om du har hatt sentry mode på. Om bilen har stått i park med varme på kabin/og eller batteri (f.eks. DogMode) så renner kwh ut og det telles ikke på skjermen. Bilen oppgir bare forbruket du har mens bilen er i Drive eller Reverse. 

Edit: Sjokomelk hadde vist alt gitt mer eller mindre samme svar.
Nei, dette er til og fra jobb x 5. Ikke brukt sentry eller dog mode i det hele tatt og svært begrenset mengde med forvarming (til 19.5 C), kanksje 15min totalt.. får begynne og notere ned SOC ved start/stopp fremover.
Det er forklaringen ;) det forsvinner masse energi i forbindelse med kaldstart. Midt på sommeren har jeg erfart at det er neglisjerbart.

Dette er etter min mening den største grunnen til at man ønsker mer buffer på batteriet. Hvis man klarer seg med en rekkevidde på feks 300km, bør man legge på hvertfall 100km i diverse tap om vinteren. Da bør bilen helst klare 400km+ i ett strekk.

(dette er noe etron 50 eierne vil slite med)..

E-tron eiere takker deg for omtanken!  😂😂

Toalmar

Sitat fra: LeafSwe på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:13
Kolla ny tråd om batterikapacitet uträkning
Du bør selvsagt linke til tråden i innlegget ditt. Akkurat nå er den enkel å finne, men om en uke eller to da ligger antagelig ikke emnene rett ved hverandre
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øggen

Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

jlan

Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest
Det kan godt hende at en annen bil er det riktige for deg, men jeg synes ihverfall ikke resultatet er helt overraskende. Kona har ca 10 kWh mindre batteri. Hvis en antar at varmepumpen sparer 1kW i ca 6 timer, så er der 6 kWh. Så har Kona bare en motor. TM3 med en motor bruker ca 10 Wh/km mindre, altså 4 kWh på 400 km.  Kona har litt høyere Cd, men i de lave hastighetene kompenseres antagelig det med at den har smalere dekk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

N00b

Det går mye strøm på Model 3 til oppvarming. Betydelig mer enn S/X.

Kjørte med min LR AWD 250km i ett strekk (uten stopp) fra Drammen til Grimstad og brukte 71% av batteriet. Ikke kaldstart, hadde kjørt opp før og superladet på veien så batteriet var varmt.  Ikke veldig hard kjøring, typisk 120 på motorveg. 0 grader og såvidt fuktige veger. Vifte på 1-2 med 22 grader.

404 km høres ut som de har kjørt sakte.

GOS

Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Varmeapparatet til Model 3 på Auto er ikke særlig energi-effektivt. Styr det manuelt vifte på 1-2-3 og med AC av/på etter behov, så kommer en fort 10% lenger er min erfaring. (fortsatt med 20 grader i kabinen.) Hadde vært interessant om noen gjorde en test på dette engang.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Magnus Hansen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA