Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk - LR AWD

Startet av indianrunner70, fredag 17. januar 2020, klokken 21:59

« forrige - neste »

Hjelpekokk

Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Bilene i testen startet fra parkeringshus med 3 grader, altså 3 grader i kupeen på bilene og 3 grader utfor bilene ved start. Hele testen ble utført med variasjon i temperatur fra 3 grader til -6.
Dette treffer jo fint med det temperatur området hvor en varmepumpe vil være på sitt mest effektive og vil spare batteriet mest under oppvarmingen. Det hadde nok blitt litt andre tall, hadde det vært litt varmere, eller endel kaldere, eller til og med om kupeene hadde vært forvarmet før start. Da ville ikke en varmepumpe kontra elbil oppvarming uten varmepumpe utgjort så stor forskjell. 

Handyman

Sitat fra: GOS på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Varmeapparatet til Model 3 på Auto er ikke særlig energi-effektivt. Styr det manuelt vifte på 1-2-3 og med AC av/på etter behov, så kommer en fort 10% lenger er min erfaring. (fortsatt med 20 grader i kabinen.) Hadde vært interessant om noen gjorde en test på dette engang.
Helt i tråd med min erfaring også, men jeg sparer gjerne enda mer. Tesla bør gjøre noe med klimastyringen. Kjører jeg i Auto føles lufta faktisk kaldere fordi lufthastigheten er for høy. Resirkulering av lufta skulle kunne reguleres gradvis. Kommenterte om dette på en av TeslaBjørns videoer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tornaldo

Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Kjører du ofte 400 km på vinteren uten stopp eller tilgang på lader? Hvis så, har man jo et problem, siden det ikke finnes alternativer, bortsett fra Model S Long Range. Eventuelt fossil selvfølgelig, men er nok en god stund til det kommer biler i den prisklassen med særlig lenger rekkevidde.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kartelaven

#18
Sitat fra: Handyman på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:53
Sitat fra: GOS på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Varmeapparatet til Model 3 på Auto er ikke særlig energi-effektivt. Styr det manuelt vifte på 1-2-3 og med AC av/på etter behov, så kommer en fort 10% lenger er min erfaring. (fortsatt med 20 grader i kabinen.) Hadde vært interessant om noen gjorde en test på dette engang.
Helt i tråd med min erfaring også, men jeg sparer gjerne enda mer. Tesla bør gjøre noe med klimastyringen. Kjører jeg i Auto føles lufta faktisk kaldere fordi lufthastigheten er for høy. Resirkulering av lufta skulle kunne reguleres gradvis. Kommenterte om dette på en av TeslaBjørns videoer.

Jeg reduserer total strømforbruket mitt med 10-20% på småkjøring etter at jeg begynte med å sette vifta på 2. Forvarming er litt variabelt, så usikkert det tallet men absolutt merkbart. Håper på OTA oppdatering av autofunksjonen!

Uansett er det på sommeren jeg trenger rekkevidde og på motorvei. Der er Tesla 3 helt enestående!
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

GOS

@Handyman

Enig, og jeg ligger nok oftest på rundt 20% i forskjell vinterstid (Auto versus manuell styring av AC), men jeg tenkte å være litt moderat i mine påstander.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

z4rd

Jeg har ikke ladet min LR TM3 (med 18" Aero) til 100% enda, så vet ikke hva den viser i km når den er toppet, men i dag skulle jeg dra fra Oslo til Sverige en tur og fikk bare ladet bilen til 95% da jeg skulle dra (lader stort sett til 60%). Da viste den 475km. Fikk forvarmet bilen i typ 20 min på 20 grader, mens den også ladet sakte...

Temperaturen ute var mellom 2 og 5 grader på vei ned. Og mellom 1 og 3 grader tilbake. Stort sett tørre veier.. Hadde vifte på 2 og 20 grader. Litt friskere kjøring tilbake.

Turen ned med forvarmet bil: 102,4km - 1t og 16m - 153Wh/km. Bikket ned til 94% ved avreise og jeg hadde 75% ved ankomst.

Bilen ble stående to timer med Sentry Mode.

Turen tilbake med kald bil: 102,1km - 1t og 14m - 174Wh/km. Jeg hadde 74% ved retur og 50% ved ankomst.

Alt i alt veldig happy med forbruket. Jeg lå mellom 5 og 10 km/t over fartgrensa.

En annen ting som jeg merker meg er betydelig mer stabilt sammenlignet med min Model X er hvordan AP holder seg stabilt selv når merkinga på høyre side forsvinner ifm avkjøringsfelt osv. Den ligger dønn stabilt og kjører rett frem konsekvent, i stedet for å dra litt til høyre, som jeg opplever en del med X.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Lapskaus

Sitat fra: z4rd på søndag 02. februar 2020, klokken 19:56
En annen ting som jeg merker meg er betydelig mer stabilt sammenlignet med min Model X er hvordan AP holder seg stabilt selv når merkinga på høyre side forsvinner ifm avkjøringsfelt osv. Den ligger dønn stabilt og kjører rett frem konsekvent, i stedet for å dra litt til høyre, som jeg opplever en del med X.

Dette er noe som kommer og går litt med software oppdateringene. Model3 var også fæl til å dra ut i påkjøringsfeltene en stund, men det har blitt rimelig bra nå.

emurof

Sitat fra: GOS på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:54
Sitat fra: Øggen på lørdag 01. februar 2020, klokken 11:33
Stussa litt på rekkevidda til LR i testen til NAF her. Blir faktisk slått av Hyundai Kona? Dog berre med 100 meter, men likevel. Kun 404 km av "oppgitte 560km"
Trur ej må revurdere det mulige innkjøpet litt til.......
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VbBwEV/tesla-overlegen-i-vintertest

Varmeapparatet til Model 3 på Auto er ikke særlig energi-effektivt. Styr det manuelt vifte på 1-2-3 og med AC av/på etter behov, så kommer en fort 10% lenger er min erfaring. (fortsatt med 20 grader i kabinen.) Hadde vært interessant om noen gjorde en test på dette engang.

Jeg har samme erfaring. Var skuffet over uventet stort rekkeviddetap på vinteren, men så skrudde jeg automatisk AC og ting ble markant bedre. Dette burde Tesla fikse.

C_B_

#23
Det høres litt spesielt ut at rekkevidden øker så mye bare ved justere på viften osv. synes jeg. Kanskje siste SW oppdat. har ført til økt rekkevidde også? Som påstått her:
https://youtu.be/-yuHWsUa3iY


jlan

#24
Sitat fra: C_B_ på tirsdag 04. februar 2020, klokken 19:23
Det høres litt spesielt ut at rekkevidden øker så mye bare ved justere på viften osv. synes jeg.
Vel LeafSwe mener at han har målt en forskjell på 1.5 kW. Hvis en bruker 10 kWh på å kjøre i en time, så blir jo det 15%.

https://elbilforum.no/index.php?topic=50508.msg876868#msg876868
Sitat fra: LeafSwe på mandag 03. februar 2020, klokken 16:56
Jag brukar ha fläkt på 2-3, ac på, stänga av fotvärme, temp 21.
Kommer ändå lite värme till fötterna.
Detta ungefär halverar energiförbrukningen från ~ 3kW(auto) till 1,5kW, enligt scan my tesla i nollgradigt väder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: C_B_ på tirsdag 04. februar 2020, klokken 19:23
Det høres litt spesielt ut at rekkevidden øker så mye bare ved justere på viften osv. synes jeg. Kanskje siste SW oppdat. har ført til økt rekkevidde også?
I praksis er varmeapparatet en kraftig vifteovn som blåser store mengder varm luft tvers gjennom bilen.
Ikke rart i det hele tatt at det å senke viftehastigheten/gjennomtrekken hjelper på forbruket.
En fin bonus er at lavere hastighet på lufta gjør at det føles varmere også slik at teperaturinnstillingen kan senkes 1-2 grader.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Burde hatt ein varmevekslar som henta ut varmen frå lufta som går ut av bilen, slik det blir gjort i eit balansert ventilasjonsanlegg i bygningar.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Cowboystrekk

Blir klimainnstillinger resatt til auto hver gang du har forvarma bilen på siste SWer? Husker i S og X på alle SWer før V9 at bilen automatisk bytta til auto når de forvarma\forkjøla, MEN, når du satte deg inn i bilen bytta den tilbake til dine manuelle innstillinger. F.eks om sommeren når det er 15-20C bruker jeg bare å ha på vifta uten AC og temp på LOW, da får jeg kun friskluft inn, er ikke så glad i den kalde, tørre AC-lufta.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kartelaven

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:31
Blir klimainnstillinger resatt til auto hver gang du har forvarma bilen på siste SWer? Husker i S og X på alle SWer før V9 at bilen automatisk bytta til auto når de forvarma\forkjøla, MEN, når du satte deg inn i bilen bytta den tilbake til dine manuelle innstillinger. F.eks om sommeren når det er 15-20C bruker jeg bare å ha på vifta uten AC og temp på LOW, da får jeg kun friskluft inn, er ikke så glad i den kalde, tørre AC-lufta.

Den beholder innstillingen, så det er ikke noe bry å skru luftmengden litt ned manuelt.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Cowboystrekk

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 05. februar 2020, klokken 12:22
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:31
Blir klimainnstillinger resatt til auto hver gang du har forvarma bilen på siste SWer? Husker i S og X på alle SWer før V9 at bilen automatisk bytta til auto når de forvarma\forkjøla, MEN, når du satte deg inn i bilen bytta den tilbake til dine manuelle innstillinger. F.eks om sommeren når det er 15-20C bruker jeg bare å ha på vifta uten AC og temp på LOW, da får jeg kun friskluft inn, er ikke så glad i den kalde, tørre AC-lufta.

Den beholder innstillingen, så det er ikke noe bry å skru luftmengden litt ned manuelt.
Det er bra. Blir Model 3 på meg snart, har vært skuffa over at alt resettes til auto i TMS, men mulig det er fiksa nå der og, ikke sjekka etter at jeg fikk V10.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA