Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning. Ny ordning gir elbileierne prissjokk, Ionity-nettverket.

Startet av Electric cars in Norway, fredag 17. januar 2020, klokken 17:46

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. januar 2020, klokken 16:45
Ser for meg at bruk av Ionity kun vil bli ved å tegne ett abonnement før Europaferier o.l og så si det opp igjen.

12 måneders bindingstid er vel utgangspunktet, så da bør man være sikker på at man skal kjøre så langt og hurtiglade så mye hos Ionity til at prisdifferansen ikke blir for stor, eller at det faktisk vil lønne seg for hele året under ett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway


Burger

Litt todelt om dette jeg. Har ikke biler som lader over 50kw og jeg synes det virker som Ionity består av en drøss markedsanalysekonsulenter som har vært på ett foredrag om elbil og ledelse hos bilprodusenter som ikke er viktig for daglig drift men er ganske overbevist om at konsernet produserer elbil. Så jeg er ganske farget.

Vår BMW i3 blir jo mye billigere å lade med slike priser fordi den er ganske økonomisk i forhold til iPace og eTron. Tror i3-en lader kjappere km pr minutt på 50kw enn de fleste som har 150kw mulighet pga dette.

Men det kan hende det kommer noe godt ut av dette, det kan tvinge de tradisjonelle produsentene til å ta grep om latterlig høyt forbruk og kort rekkevidde, selv om de har store batterier.

I mellomtiden så har Ionity klart å skyve seg ut på sidelinjen når det gjelder langturer og gitt særdeles gode argumenter for å velge Tesla om man tenker på å bruke den på ferie, særlig i utlandet hvor det frister å holde seg til en operatør. Gleder meg til å få vite hva man lander på når jeg skal handle en 3 år gammel bruktbil om 3-5 år.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

OhmPaPa

Sitat fra: Burger på søndag 19. januar 2020, klokken 13:13
Men det kan hende det kommer noe godt ut av dette, det kan tvinge de tradisjonelle produsentene til å ta grep om latterlig høyt forbruk og kort rekkevidde, selv om de har store batterier.

Meget godt poeng!

Det som er viktig for folk flest er hvor mange km/t man lader med. Dvs hvor langt man kan kjøre etter å ha ladet mens man spiser på veikroen.

Så kan nerdene kose seg med kW-kurver og batterikjemi.

Antall km/t ved lading vil bestemme kroner/km for kjøringen. Direkte sammenlignbart med det tradisjonelle liter/mil vi er vant til å tenke på da vi kjørte fossilbiler.

JorgenM

Kommer selvsagt til å bruke Ionity hvis det er eneste lynlader i området.
Prisen blir garantert justert ned senere i år uansett.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kristian O

Har vansker med å fri meg fra tanken om at dette er bevisst for å gjer elbil mindre attraktiv. Har såklart ingen bevis for dette, men det føyer seg inn i rekka av mange lignende episoder fra ulike produsenter.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: Kristian O på søndag 19. januar 2020, klokken 18:42
Har vansker med å fri meg fra tanken om at dette er bevisst for å gjer elbil mindre attraktiv. Har såklart ingen bevis for dette, men det føyer seg inn i rekka av mange lignende episoder fra ulike produsenter.

Jeg forstår tanken, men tror nok strategien denne gang er en annen.

De har sett på - og studert - Tesla og deres SuperCharger nettverk. De plasserer stasjonene sine til en stor grad tilsvarende det Tesla har gjort, og ofte så å si samme steder. Tesla har da fortsatt EN stor fordel de ikke helt kan kopiere: Det er KUN Tesla som kan lade på dette nettverket. Dette kan de ikke gjøre selv, men de kan "prise ut" alle andre merker enn sine egne. Med abonnementet har de helt ok ladepriser - om man ser bort i fra abonnementet som kommer i tillegg. Dersom medlemsfabrikantene kan tilby gratis eller svært billig abonnement til sine kunder ender vi opp med at det blir så å si kun medlemsfabrikantenes biler som lader på dette nettverket. Ingen fare for å havne bak en kortrekkebil som lader på max 40->50 kW. Teslaene vil holde seg pent til sitt eget nettverk. Altså ingen fare for at det blir ladekø her på svært lang tid fremover. DET er ett godt salgsargument for medlemsfabrikantene.

... så gjenstår det bare å se om dette klarer å sno seg unna EU-direktivets krav om ikke-diskriminerende tilgang...
Model S 85D

Electric cars in Norway

Amoss :+1:
Helt enig i din vurdering. Jeg tror det er essensen det du skrev: Kopi under:

Dette kan de ikke gjøre selv, men de kan "prise ut" alle andre merker enn sine egne.


Electric cars in Norway

#24
Og denne nyheten
https://www.tu.no/artikler/det-vil-koste-over-600-kroner-a-lade-denne-bilen-hos-ionity-uten-avtale/483074

Jeg så raskt gjennom kommentarfeltet der med 158 innlegg som de fleste er enten veldig i mot denne nye ordningen eller synes det er greit. Eller ikke har en mening. Dette er noe som engasjerer folket.

Kopi fra et innlegg derfra:

Kopi:

Skal en abonnere hver eneste måned på drivstoff også nå? Dette er FOR dumt!

..........

Ser at 78% av dere har svart at "Nei, jeg vil ikke benytte Ionity-nettverket" i den avstemningen jeg lagde :+1:

turfsurf

Sitat fra: Amoss på søndag 19. januar 2020, klokken 23:47
... så gjenstår det bare å se om dette klarer å sno seg unna EU-direktivets krav om ikke-diskriminerende tilgang...
Ja, jeg og lurer på dette. Dette er jo diskriminering med pris, så lenge alle ikke kan kjøpe abonnement. Ble plutselig mye kjipere å ta CCS bil (ikke Tesla) på tur nedover Europa.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#26
------
Kopi fra innlegg til Amoss overfor:

...så gjenstår det bare å se om dette klarer å sno seg unna EU-direktivets krav om ikke-diskriminerende tilgang...
-------

Ja jeg også har tenkt på dette.

Hva må til for at det ses på EU direktivet ift dette?

Meldes det inn for behandling fra EU- land, eller pressorganisasjoner eller fra privatpersoner?

Jeg kan ikke slikt men jeg har også lurt på om det kansje er ESA som ser på slikt og de kan jo elbil. De behandlet jo det norske fritaket så sent som i 2017. Les under:

Nyhet om dette: ESA godkjenner elbilfritak for tre nye år

https://elbil.no/esa-godkjenner-momsfritak-pa-elbil-for-tre-nye-ar/

Jeg ser også fra utlandet at ordningen blir vurdert av eksperter (Simon-Kucher & Partners):
https://www.archyde.com/experts-ionity-charge-price-justified-but-not-advisable/?amp

Kopi:
The new price level at Ionity is therefore more justified than it first appears, the consulting firm said. Nevertheless, it is recommended that all operators rethink the price and offer structures. Because a uniform price is not optimal for both consumers and providers: "It neither satisfies different customer needs, nor does it exhaust the willingness to pay of different user groups," explains Simon-Kucher & Partners.


Electric cars in Norway

#27
Elbilforeningen kommenterer dette på en svært god måte:

https://elbil.no/ionity-gjor-lynlading-langt-dyrere-enn-bensin-og-diesel/

Og så ser jeg utenlandske medier kommenterer norske synspunkt:
https://thedriven.io/2020/01/20/norway-horrified-as-new-rates-make-ev-charging-prices-higher-than-petrol/

oophus

Sitat fra: Kristian O på søndag 19. januar 2020, klokken 18:42
Har vansker med å fri meg fra tanken om at dette er bevisst for å gjer elbil mindre attraktiv. Har såklart ingen bevis for dette, men det føyer seg inn i rekka av mange lignende episoder fra ulike produsenter.

Kan like så godt være et steg å ta for å tvinge monopol-løsninger bort fra nettopp det å være et monopol ladenettverk. Om alle starter med abonnement og skyter prisene opp i været for de uten abonnement, så blir det jo spennende å se hvor lang tid det tar før EU og regjering tar et steg inn og sier nok er nok.

AndreasRingdal

Et viktig punkt å ta med seg er at om man kjører nedover europa så er ikke Ionityavtalen så veldig skremmende.
Vi som har tesla betaler 1.70 pr kw her, men i Tyskland er det 0,33€ så om du kjører tesla eller audi nedover autobahn i noen uker så er det ikke store forskjellen i pris om du har audi ladeavtale (bortsett fra at audien trenger mer strøm)
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA