Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading Leaf 2013

Startet av teralv, fredag 17. januar 2020, klokken 17:38

« forrige - neste »

teralv

Ser at det nå er rimelig mange alternativer på BKK sine ladeanlegg i Bergensområdet.

Det er forskjellige priser, da pr min basert på hvilken lader man velger.

Jeg har en Leaf 2013 modell. Altså steinalder. Hva er MAKS lading i KW min bil tar imot på ladestasjoner som bruker den store inngangen i front?

På hjemmeladeren er jo 16 kw maks på inngangen til høyre i front. Lurer derfor på hva som er maks lading i kw på min bil når man hurtiglader?

Det er jo ikke vits i å gå for den dyreste laderen, ettersom jeg antar min bil ikke lader fortere likevel.

------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

Citroel

Er batteriet utladet til rundt 10% vil jeg tro du får 42kW. I løpet av 10 til 15 minutter er gjerne hastigheten gått ned til rundt 28kW. Men dette er temperatur avhengig. .

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

2014 Leaf Accenta, norsk.
1983 Suzuki GS1100G
1978 Citroën GS Club Break
1969 Citroën ID19

tibber73

Sitat fra: teralv på fredag 17. januar 2020, klokken 17:38
Ser at det nå er rimelig mange alternativer på BKK sine ladeanlegg i Bergensområdet.

Det er forskjellige priser, da pr min basert på hvilken lader man velger.

Jeg har en Leaf 2013 modell. Altså steinalder. Hva er MAKS lading i KW min bil tar imot på ladestasjoner som bruker den store inngangen i front?

På hjemmeladeren er jo 16 kw maks på inngangen til høyre i front. Lurer derfor på hva som er maks lading i kw på min bil når man hurtiglader?

Det er jo ikke vits i å gå for den dyreste laderen, ettersom jeg antar min bil ikke lader fortere likevel.
16kW på type1-inngangen?! Maks er vel 6,6kW på en Leaf.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

teralv

Bilen må da ta impt mer på inngangen til venstre enn den jeg bruker hjemme til høyre. ?

Hjemme lader jeg med 16 amp som er maks bilen tar på den inngang. Har 32 amp til rådighet. Det går sin tid å lade.

Bruker jeg den til venstre på «hurtiglader» går det mye raskere. Men skulle hatt et klart svar på det.

Liten vits i å velge den beste til BKK, om man bare betaler dyrt for minuttene uten at bilen svelger unna mer kw av den grunn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

tibber73

Ok. Du kan lade på alle hurtigladere med chademo, men en eldre Leaf kan ikke ta imot mer enn det en 50kW-hurtiglader leverer.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

teralv

Takker for svar, men jeg føler ikke vi er i mål.

Det må da være en grense, for hva bilen kan ta imot, eller går den type lading rett på batteri uten "ombordlader", eller andre ting, slik at det rett og slett bare er batteri, nivå på utlading, og temp som avgjør dette?

Bkk sine ladevalg spenner fra 22 - 50 - 62,5 - 75 - 150 KW ladere, og de er ulikt priset.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

tibber73

22kW ladestolper er vanlig lading hvor du bruker kontakten til høyre. Da er det bilens lader som trekker strøm. Dvs maks 16A eller 33A som gir 3,6-6,6kW. Det kommer an på hva bilen er levert med.
50kW er teoretisk maks for bilen din på hurtiglading med den svære pluggen til venstre.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA