Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeeffekt

Startet av Oddsen, mandag 06. januar 2020, klokken 21:08

« forrige - neste »

Oddsen

Jeg har en e-tron 55 og ønsker å kunne lade når jeg er på hytta på fjellet. Der har jeg en utekontakt på 10 amp./220V og får da ut en effekt på 1,6 kW. Elektrikeren jeg bruker mener at det skal kunne gå an å stille inn bilen slik at den kan ta i mot ca 2,4 kW, eller noe litt i underkant av dette. Noen som vet om dette er mulig? Hvordan gjør jeg eventuelt de nødvendige endringer i innstillingene?

Hårek

Hvis du bruker 'ladekladden' som føger med bilen så er den begrenset til 8A på vanlig stikkontakt (Schuko). Ikke noe som kan gjøres med det.
For å utnytte 10A må du ha en annen ladestasjon. Den skal da ikke bruke Schuko, da disse kan bli brannfarlige ved høy langvarig belastning.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Sitat fra: Hårek på mandag 06. januar 2020, klokken 21:28
Hvis du bruker 'ladekladden' som føger med bilen så er den begrenset til 8A på vanlig stikkontakt (Schuko). Ikke noe som kan gjøres med det.
For å utnytte 10A må du ha en annen ladestasjon. Den skal da ikke bruke Schuko, da disse kan bli brannfarlige ved høy langvarig belastning.

Jeg ville anbefale å nøye deg med å lade med den medfølgende ladekladden og vanlig stikk på 8A hvis det ikke er for ofte. Alle helst en rimelig vegglader naturligvis, men begrenset tii max 10A, og bare hvis det er eneste i installasjon på kursen.

Eller legge opp en ny 16A kurs hvis mulig, med blå industrikontakt og overspenningsvern type B. Det følger normalt med et sluttstykke med en blå 32A 230V industrikontakt og kladd gir 7,2 kW. (Eller en rød industrikontakt og kladd som gir 11kW, hvis du ber om det ved bestilling). I tillegg mener jeg du kan kjøpe et sluttstykke med blå 16A kontakt til begge? Eller bare til førstnevnte..?

NB! Jeg har har har problemer med å lade med kladden på flere hytter og eldre hus, typisk IT nett. Da må man deaktivere overvåkning av jordledning i strømnett (s. 115 i manualen). Prosedyren er litt knotete, men ikke gi opp. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hårek

Sitat fra: elektro på mandag 06. januar 2020, klokken 22:12
... Prosedyren er litt knotete, men ikke gi opp. :)
Det som er knotete er manualen. Den sier "seks sekunder", uten å si at det blinker en gang i sekundet. Dvs man skal telle antall blink, ikke sekunder på klokka.
Jeg fikk det til på første forsøk.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Rett det de andre skriver. Men om 10 år kjører alle gjester elbil også. Hvis du skal betale for oppgradering, gjør det skikkelig.
derfor sjekk hva hytta har av hovedsikring/kapasitet. 32A 230V? Da er kanskje 3fas 16A fra en Easee veggboks smart. Evnt 16A enfas blå industrikontakt. Bruk Audiboksen på 50%.
40A hovedsikring? Kanskje 1fas 25A kurs på blå industrikontakt kan fungere, billig løsning. Men du må ha annen ladekladd som kan justere strømtrekket, for Audi sin er enten kun 16A eller 32A.

400V anlegg? Rød industrikontakt og 3fas 16A, eller veggboks.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vollis47

Sitat fra: daktari på mandag 06. januar 2020, klokken 23:46
Rett det de andre skriver. Men om 10 år kjører alle gjester elbil også. Hvis du skal betale for oppgradering, gjør det skikkelig.
derfor sjekk hva hytta har av hovedsikring/kapasitet. 32A 230V? Da er kanskje 3fas 16A fra en Easee veggboks smart. Evnt 16A enfas blå industrikontakt. Bruk Audiboksen på 50%.
40A hovedsikring? Kanskje 1fas 25A kurs på blå industrikontakt kan fungere, billig løsning. Men du må ha annen ladekladd som kan justere strømtrekket, for Audi sin er enten kun 16A eller 32A.

400V anlegg? Rød industrikontakt og 3fas 16A, eller veggboks.

Kan en virkelig ikke regulere ønsket ladestrøm i bilen? På en Tesla-killer!?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Jon Braathen

Hvorfor ikke installere ladestasjon med type2 kabel/uttak? 16A eller mer hvis du trenger det.

Rart å kjøpe dyr bil og så kjipe inn på sikkerhet/komfort etterpå..


NB. Husk at nødladeren som fulgte med bilen din ikke kan gi mer enn 8A-10A uansett...
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)

daktari

Sitat fra: HVolland på tirsdag 07. januar 2020, klokken 00:17
Sitat fra: daktari på mandag 06. januar 2020, klokken 23:46
Men du må ha annen ladekladd som kan justere strømtrekket, for Audi sin er enten kun 16A eller 32A.


Kan en virkelig ikke regulere ønsket ladestrøm i bilen? På en Tesla-killer!?
Jepp dessverre. Men man lærer seg å leve med det. Jeg bruker Juice booster som jeg fikk med Jaguaren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektrolux

Original kladden har Schuko og blå Cee støpsel og mulighet til å halvere ladestyrken. Dermed kan en bruke overgang fra 16A støpsel til 32 A skjøtestikk og lade med 16 A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA