Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bare 358km

Startet av fredrik1992, fredag 17. januar 2020, klokken 08:44

« forrige - neste »

fredrik1992

Beklager på forhånd. Dette har det sikkert blitt spurt om flere ganger her inne, men jeg klarer bare ikke å finne en tråd på det...

Jeg ladet min SR+ til 100% i dag for langtur, men den viser bare 358km på batteriet.
Er ikke dette 50km for lite?

1000kwh

Noen andre kan sikkert svare deg hva det står i displayet på 100% på andre SR+ biler, men husk at det bare er et fast tall basert på en fast forbruk. Denne går nedover ettersom batteriet mister kapasistet.

Du kan sikkert kjøre 700 km i 40 km/t og 100 km i 200 km/t ;) Så faktisk rekkevidde kan være mye mer.

Sjekket nå og min TMS 75D viser faktisk 358km nå. Mener det var 389km da den var ny.

Kartelaven

Displayet viser EPA rekkevidde ikke WLTP. Da blir det 44km lavere enn oppgitt. Det er også en viss feilmargin mtp hva displayet viser og hva som er reelt. Ville fulgt litt med på tallet, det kan forandre seg.

Det er visst et triks for «reset» av estimert rekkevidde som det snakkes om på amerikanse forum. Hvis du lader til 100% og så kjører bilen ned til 10%, skal tallet øke når du lader bilen opp igjen til 90-100%.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

arthur

Sitat fra: 1000kwh på fredag 17. januar 2020, klokken 09:08
Denne går nedover ettersom batteriet mister kapasistet.

Er vel litt tidlig for en Model 3 å ha mistet kapasitet allerede?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Jays

Bilen oppgir ikke WLTP rekkevidden men estimert rekkevidde, derav avviket. Litt usikker på om det er EPA eller om estimatet i bilen er basert på kjøremønster og tidligere forbruk.

Til sammenligning viser min Model 3 AWD 490-500km ved 100% altså ca 60-70km under WLTP.

Personlig erfaring på langtur er at bilen klarer minimum den oppgitte rekkevidden (som vises i bilen) på sommerføre ved 15-30 grader. Kjørte feks 323km (Kolbotn-Eidfjord, 10km/t over fartsgrensen) i sommer startet på 100% og kom frem med 46% igjen på batteriet.

På vinteren faller rekkevidden. Hvor mye avhenger av føret, dekk, temperaturen ute og i bilen. Men av erfaring viser bilen litt før høyt på vinterstid i forhold til hvor langt man kommer.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TøddiVedder

Min LR viser km i displayet utifra Soc og en faktor ca 150w/km. Er batteriet kaldt, så reduseres dette grunnet mindre tilgjengelig batteri.

1000kwh

Sitat fra: arthur på fredag 17. januar 2020, klokken 09:41
Sitat fra: 1000kwh på fredag 17. januar 2020, klokken 09:08
Denne går nedover ettersom batteriet mister kapasistet.

Er vel litt tidlig for en Model 3 å ha mistet kapasitet allerede?
Det var til info.

Forøvrig har jeg ikke reflektert over at tallet er mindre pga. kaldt batteri og dermed "mindre kapasitet", men det kan jo stemme. Så da er ikke tallet SÅ fast. Men i flere andre elbiler vil dette tallet endre seg med hvordan ditt generelle forbruksmønster er. Det skjer jo ikke i en Tesla.

Lapskaus

Hvis du trykker deg inn på "Energi" på skjermen der du ser forbrukskurvene osv, vil du finne en bedre beregning ut ifra ditt kjøremønster og faktisk målt forbruk.

Det kan også være greit å følge med litt på trip telleren for hver tur du kjører. Der står forbruket oppgitt i wh/km. Min småkjøring i det våte kalde været vi har nå ligger tett oppunder 200. DVS 5km pr kwh. SR+ har vel ca 54kwh? 54*5 = 270km.

Ampéreson

Sitat fra: Kartelaven på fredag 17. januar 2020, klokken 09:38
Det er visst et triks for «reset» av estimert rekkevidde som det snakkes om på amerikanse forum. Hvis du lader til 100% og så kjører bilen ned til 10%, skal tallet øke når du lader bilen opp igjen til 90-100%.

Dette tror jeg er rekalibrering. Typisk på Model S er at man ikke klarer å lade til 100%, da kan man kjøre den helt tom og så lade den så høyt den går.

her er en video fra Tesla Bjørn:


https://www.youtube.com/watch?v=OPd1J69arJQ
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA