Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte vinduviskermotor på frontruta

Startet av lou surfou, torsdag 16. januar 2020, klokken 22:04

« forrige - neste »

lou surfou

Hei
Gjorde en tabbe og brukte vår leaf frosne vinduviskere på en kald morgen.
Motoren er nå dø, tror jeg. Hørte en lav lyd, og fikk ingen bevegelser (etter "defrost").

Har noen gode tips mtp ok verksted jeg kan bestille time?
Bor v IKEA Slependen i Asker/Oslo.
På forhånd, takk.
Leaf Acenta 2013 24 kWh, levert jan 2014,  Nesøya Asker kommune

Trekkoppbil

Jeg kjenner ikke til hva som ryker ved denne typen overbelastning. Om det er motor eller drivverk.

Det var en annen tråd på forumet her, om en som måtte bytte en arm som var en ganske billig del, men originalverkstedet ville bytte flere deler proaktivt, og det ville koste mange tusen.  For å spekulere i hvordan det henger sammen, så lurer jeg på om at verkstedene har erfaring med hvis viskerene har fått hard behandling, så kan det være flere ting som kan ryke etterhvert. Det kan jo gi litt mening i å bytte noen ekstra deler for et verksted som pleier å ta garantisaker, da det kan bli problematisk for bilprodusenten om kunden kommer tilbake med en mandagsbil. Og for et verksted som har høy timepris, og kanskje billig innkjøp av deler, så er det kanskje greit å bytte noen ekstra deler når man er i gang.

Først så kan du prøve å fikse sjølv, eller åpne opp for å se om det er motor som er stoppa, eller drivverket som har krasja eller hoppa av noe sted, og det kan jo hende du kan fikse det sjølv.

Jeg har bare hatt ett havari sjølv, og det var av en annen type, da det skjedde under regnvær, hvor krankmuttera hoppet av. Det klarte jeg å fikse på egenhånd, men det var litt knotete. Jeg synes huske jeg måtte huke av viskerene for å få av et deksel som sitter mellom motorrommet og frontruta, og det var noen klipps som måtte av. Man kan gjøre som de gjør på Youtube.  Etter å ha skrudd på muttera, og fått mekanismen sammen igjen, gikk viskerene helt galt. Da var det noen armer som hadde stått i helt feil posisjon da jeg satte mekanismen sammen, så jeg måtte huke dem av, og prøve på nytt. Deretter var det noen småjusteringer for at viskerene skulle stoppe i rett høgde.

Hvis man skal velge verskted for å gjøre enkle reparasjoner som hvem som helst kan gjøre, så liker jeg å finne et lite verksted langt ut på landet.  Så det spørs hvor du ferdes og hvor du har kontakter.  I Slemmestad er det et par verksteder i et gammelt lokale. I Slemmestad er det også mulig du kan få gjort noen småreparasjoner på Cirlce K og hos Asker Dekk utenfor sesongen, men jeg kjenner ikke til hva dem tar på seg. Ellers er dem veldig greie på Elbilmek, og det er det første stedet man kan gå. Hvis du ikke vil reise så langt, så har du Nesbukta trading som fikser de vanskelige oppgavene, men jeg veit ikke om jeg ville bry ham med småreparasjoner av denne typen. Enviro bil er vel også i nabolaget, men dem har jeg ingen erfaring med. Hvis man vil langt ut i skauen, så er det noen verksteder i Töcksfors.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA