Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tidsbegrensede fartsoner - detekters men virker ikkje ?

Startet av Rævedilter, torsdag 16. januar 2020, klokken 20:14

« forrige - neste »

Rævedilter

Når ein kjører gjennom ein slik sone (i dette tilfellet forbi Skodvin skule i Nordhordland) er det 60 i tida 0800-1500, ellers er der 80. Dette viser med  eit grått 60 skilt (med klokke på kanten) under 80 skiltet i displayet på Teslaen, men den bremser ikkje ned slik den skal. Ligger det feil i databasen eller er det Teslaen som ikkje bryr seg? Andre dette virker for?

sjokomelk

Hva slags bil? En bil med AP1 kan lese skilt. En AP2+ har kun databasen over fartsgrenser som er generert av gamle AP1-biler og leser ingen skilt aktivt. En AP1-bil kan heller ikke tolke hva underskiltene betyr.

Forresten så betyr et grått fartsgrenseskilt oppheving av tidligere satt fartsgrense. Rart det skulle være tid under oppheving...
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rævedilter

#2
Ap 2 / X75 prod. seint 2017 modell.

80 skiltet viste som vanlig i rødt, men 60 skiltet under viste i grått med eit klokkesymbol delvis overlappene på 60 skiltet, dette var inne i sonen og (innan tida der grensa var 60).

Og bilen holdt 80 ....

edit - fant denne i brukerhåndboka, mao. så fungerer det ikkje p.t., men får håpe det kjem.

o.b.lix

Dette er fordi bilen bruker to databaser for fartsgrense; en for kart og navigasjon som ganske bra oppdatert, og en for autopilot som ikke er spesielt godt oppdatert.

Differensiert fartsgrense er bare for navigasjon og ikke for autopilot.

Men: Holder du autopilot-spaken mot rattet i et halvt sekund, settes navigasjons-fartsgrense til autopilot-fartsgrense (en gang).

(Så skryter mange av at AP1 leser fartsgrenseskilt, og det er flott, men den leser nesten like ofte feil som den leser rett, bl.a. leser den av enkelte veinr som fartsgrense og "slutt på 50-sone" forstår den ikke.)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Det forklarer det betre ja, takk for info.
Det forklarer jo korfor autopilot også mister fartsgrensa enkelte steder (Flatøy bl.a.) og akselerer oppover til tidligere innstilt max på autopilot, sjølv om rett fartsgrense viser på skjermen.

Det må jo komma ein fiks på dette før sjølvkjøring vert komplett, men eg heldt ikkje pusten.

o.b.lix

En annen artig ting er at den tidsbestemte fartsgrensen på skodvin skjønner bilen (navigasjon) og klokkeslettene stemmer, mens den tidsbegrensede på Radøy ved Austmarka tolker den som 60 uansett tid på døgnet.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA