Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

evtronDK

Det er Digital Charging Solutions der står får e-tron Charging Service, så det er ikke Audi selv der får pengene.

Det er i øvrigt også DCS der står bag BMW ChargeNow og Daimler Mobility.....

ChargeNow koster så vidt jeg kan se €9,50 per måned i tillæg til kWh pris.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

opheim

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 03. mars 2020, klokken 16:45Her er vi enige. Tror absolutt Ionity prøver å lage et så isolert tilbud som mulig.

Men hva er grunnen til at Audi skal ha spesialbehandling?

Audi skal ikke ha spesialbehandling, kostprisen fra Ionity inn til Audi er nok den samme som til de andre eierne. Men Audi har valgt å gi betydelig dårligere betingelser til sine kunder enn det som ser ut til å bli fasit hos de andre eierne. I tillegg er det overordnede problemet at de har prioritert "lik pris i Europa" og dermed priset seg helt ut av markedet i Norge hvor strømmen koster vesentlig mindre enn andre steder.

Audi gir 1 år gratis månedsavgift ved kjøp av e-tron, 189,- pr måned etter det, og 3,20 pr kWh. Tilsvarende har det begynt å komme nyss om 1 år gratis fra Mercedes og 990,- pr år etter det (altså ca 60% lavere pris enn Audi) med ca 2,7-3 kroner pr kWh. Porsche gir 3 år gratis til Taycan-kjøpere. Det har begynt å svirre rykter om 3 år fra VW også uten at det er bekreftet. BMW er ikke tilgjengelig i Norge ennå, men i Tyskland tar de €9.50 pr måned (Audi tar €17.95) og €0.28 pr kWh (Audi tar $0.31).

Her i Norge er lading på Ionity uten abonnement, eller lading med e-tron ladeavtale etter det første gratisåret, dyrere enn alle andre ladeoperatører på markedet. Det er jo "litt" spesielt når Audi tross alt er en av eierne bak Ionity, at man da ikke har en form for fordel som kunde der.

Så lenge man ikke er helt nødt til å benytte Ionity ladere vil alle andre alternativer (Fortum, BKK, Grønn Kontakt, og til og med Circle K med sine nye priser) være billigere for de aller fleste lademønstre. Circle K er i grenseland, men de tre andre er billigere _alltid_. Og det er frittstående kommersielle aktører uten noen knytning mot Audi eller e-tron.

kWh-prisen isolert er helt ok, så man kan godt si at det er månedsprisen som er problemet. Får man den ned til mellom 29,- og 79,-, eller kanskje helt opp i 99,- så blir det i hvert fall ikke helt katastrofe. Og skal man først på en tur nedover i Europa har det en verdi.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

E_S

Per i dag er det jo mulig å lade på Ionity i Tyskland for €0,35 uten noe abonnement som har faste månedskostnader, så disse avtalene fremstår ikke akkurat spesielt gode..

€0,35 er helt greit, men det byr meg mot med prinsippet at man må betale for å få lov til å være kunde for å kunne betale for det man faktisk bruker. Litt som "innmeldingsavgift" på treningssenter - kun for å haie penger ut av folk.
:)

Maxwell_400

Sitat fra: opheim på onsdag 04. mars 2020, klokken 11:48

Audi gir 1 år gratis månedsavgift ved kjøp av e-tron, 189,- pr måned etter det, og 3,20 pr kWh. Tilsvarende har det begynt å komme nyss om 1 år gratis fra Mercedes og 990,- pr år etter det (altså ca 60% lavere pris enn Audi) med ca 2,7-3 kroner pr kWh. Porsche gir 3 år gratis til Taycan-kjøpere. Det har begynt å svirre rykter om 3 år fra VW også uten at det er bekreftet. BMW er ikke tilgjengelig i Norge ennå, men i Tyskland tar de €9.50 pr måned (Audi tar €17.95) og €0.28 pr kWh (Audi tar $0.31).


Det er ikke gratis, men du som kunde har betalt ufrivillig for et abonnement. Til syvende og sist er det kunden som betaler.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Rollep

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 03. mars 2020, klokken 16:45
Sitat fra: Rollep på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:03
Jeg tror ikke Ionity kommer å nedjustere kWt prisen. Derimot tror jeg abonnementprisene hos merkene i Ionity-nettverket vil bli noe nedjustert, spesielt for Audi e-Tron.
Her er vi enige. Tror absolutt Ionity prøver å lage et så isolert tilbud som mulig.

Men hva er grunnen til at Audi skal ha spesialbehandling?
Ikke spesialbehandling, grunnen for at jeg nevnte Audi e-Tron er at de per idag har en uforholdsmessig høy abonnementpris i forhold til de andre.

Porsche Charging Service med 1799 kr/år er også alt for høy. Men Taycan har 3 år gratis og i løpet av den tiden regner jeg med at prisene har gått seg til og blitt ganske lik blant merkene i Ionity nettverket.

Rollep

Sitat fra: E_S på onsdag 04. mars 2020, klokken 14:19
Per i dag er det jo mulig å lade på Ionity i Tyskland for €0,35 uten noe abonnement som har faste månedskostnader, så disse avtalene fremstår ikke akkurat spesielt gode..
Hvis det er Maingau du tenker på så vil det opplegget neppe vare lenge.

E_S

...eller Chargepoint til €7,67 per lading..
:)

Lars C. Krogenæs

Hvordan vet du at ikke månedsavgiften går til Ionity?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

xyzzy

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 09. mars 2020, klokken 08:45
Hvordan vet du at ikke månedsavgiften går til Ionity?

Fordi den skal dekke mange andre kjeder også...  nå har ikke jeg denne tjenesten/bilen, men poenget er så vidt jeg har forstått at du skal kunne forholde deg til én tjenesteyter og få alt på samme faktura og til samme pris per marked.

Magnus Hansen

Interessant sak referert i Motor:

Sitat
Det er altfor dyrt å hurtiglade elbiler, hevder en av Volkswagens elbilsjefer i en krass kritikk av ladeselskapet Ionity – hvor Volkswagen selv er en av eierne

Sitat

Men da hun under en samtale med tysk presse forleden ble spurt om hva hun synes om strømprisene hos ladeoperatøren Ionity, som Volkswagen altså er deleier av, var hun uventet åpen og sa rett ut:

– Jeg er ikke fornøyd med dem. De er åpenbart for høye.

Ifølge Bagschik blir det ikke lettere å overbevise folk om at det lønner seg å kjøre elbil, når Ionity praktiserer de prisene de gjør.



https://www.motor.no/artikler/volkswagens-elbilsjef-kritiserer-ionity-for-hoye-ladepriser/



Counterpointer

Det er også en nylig post på Etron Facebook side hvor en bruker har fått mange tilbakemeldinger fra folk høyt oppe i Audi som er bekymret for Ionity sine priser og ber om at eierne forsetter å sette press mot Ionity.


JorgenM

Sitat fra: Rollep på onsdag 04. mars 2020, klokken 15:59
Hvis det er Maingau du tenker på så vil det opplegget neppe vare lenge.
Ionity Nordic anbefaler selv Maingau så det virker varig:

"- Rimeligere lading hos IONITY, prøv MAINGAU"

https://www.facebook.com/ionitynordic/posts/607594426515002
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

denilson

#387
Fikk akkurat maingau-kortet i posten her , men nå kommer det ikke opp noen Ionity-ladere i appen. Ser på fb-siden til Ionity at flere ikke klarer å lade med kortet lengre. Ionity skriver at det kan virke som Maingau har endret strategi for Norden.....

Rollep

Sitat fra: denilson på torsdag 04. juni 2020, klokken 17:33
Fikk akkurat kortet i posten her , men nå kommer det ikke opp noen Ionity-ladere. Ser på fb-siden til Ionity at flere ikke klarer å lade med kortet lengre. Ionity skriver at det kan virke som Maingau har endret strategi for Norden.....
Min Maingau app har vært utrolig treg den siste uken, tar evigheter å få opp ladestasjoner og i Norge får jeg kun opp Virta stasjoner.

Lars C. Krogenæs

Sånn rent personlig vil jeg tro at Maugau ikke har økonomi til å selge strøm til sluttkunden billigere enn de kjøper den inn for. I hvertfall ikke hvis dette ikke er kunder de kan tjene penger på ved å ta inn det tapte med å selge dyr strøm til boligen etc.

De tenkte nok for 1 år siden at de skulle ta en flat pris hos alle, for å gjøre det enkelt. Så fikk de heller ta et lite tap hvis noen ladeoperatører forlangte høyere pris til roamingpartnere. Når Ionity da kommer og 3 dobler prisen, samtidig som nordmenn "strømmer til" for billig lading blir det fort slutt.

PS, uttaler meg her som privatperson.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA