Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Øystein16

I nær familie har me vel totalt brukt mellom kr 500 og 1000 i ekstern lading av fem bilar sidan 2013/2014 og ca 300 000 km. Den nyaste elbilen har ei rekkevidde på 450-500 km. Den lengste turen den har tatt på eit år sidan den vart kjøpt er på 120 km og vert lada ein gong i veka. Hybriden me køyrer til dagleg passerar i dag 3000 km sidan siste bensinfylling, og har eit målt forbruk på 0,08 l/mil i perioden.






JorgenM

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.
Du mener vel omvendt? :)

"Eier-merkene" får jo rabatterte priser. Mange vil vel dermed velge en Audi, VW, BMW, Huyndai etc fremfor de merkene som IKKE er med i Ionity-nettverket. Og noen vil kanskje velge elbil fremfor ICE med denne fordelen. At GK etc er billigere idag betyr ikke at de er det i morgen. Jeg vil tippe alle legger seg på samme nivået over tid (og vinnerne er merkene i Ionity-nettverket).

Men jeg har aller mest tro på at Ionity vil nedjustere prisene i løpet av 2020.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. februar 2020, klokken 21:43
"Og noen vil kanskje velge elbil fremfor ICE med denne fordelen.
seriøst, dette kan ikke engang du tro på. Ionity sin helt mediokre avtale, burde i så fall heller få folk til å velge en leverandør som tar 1,70kr pr kWh (på en eller annen måte kan jeg ikke tro du mener det)

JorgenM

Vel, da leste du ikke hele innlegget mitt :) Når prisene flater ut til samme nivå så er det klart de merkene med rabatter vil kunne være mer tiltrekkende.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

DeepFu

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. februar 2020, klokken 21:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.
Du mener vel omvendt? :)

"Eier-merkene" får jo rabatterte priser. Mange vil vel dermed velge en Audi, VW, BMW, Huyndai etc fremfor de merkene som IKKE er med i Ionity-nettverket. Og noen vil kanskje velge elbil fremfor ICE med denne fordelen. At GK etc er billigere idag betyr ikke at de er det i morgen. Jeg vil tippe alle legger seg på samme nivået over tid (og vinnerne er merkene i Ionity-nettverket).

Men jeg har aller mest tro på at Ionity vil nedjustere prisene i løpet av 2020.
VAG/Audi: 189 pr/mnd+3,20 pr/kWh
Maingau: 0 pr/mnd+ 0,35€ pr/kWh
Med VAG sin løsning må man bare lade 650kWh i måneden for å komme bedre ut enn med Maingau sin løsning som er åpen for alle. Man må lade mer enn 260 kWh i måneden før VAG sin løsning er billigere enn drop-in.
Både "eierne" av Ionity OG de som forsvarer denne løsningen må være fullstendig bevisstløse.
(Forutsatt at mine mediokre regnekunnskaper er sånn noenlunde)
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Lars C. Krogenæs

Tror nok Maingau endrer prisene sine når de får summet seg. De kan ikke selge strøm med tap i lang tid. Ihvertfall ikke til kunder som ikke bor i området de også kan bundle med strøm til hjem.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

scholro

Kanskje, eller kanskje ikke når det har vært sånn at de også over tid har ligget under Fastned sin pris. De kjører med en enhetspris (med påslag avhengig av land) uavhengig av hvem som driver ladenetverk.

E_S

Bare vær klar over at Maingau EinfachStromLaden har €0,35 i grunnpris - ikke noe påslag i Tyskland, men 5 Cent i Sveits, 25 Cent i Østerrike, 30 Cent i Sverige og 60 Cent (!!!) i Danmark. Øvrige land i Europa, 5 Cent.

Altså er Maingau på Ionity ganske billig i Tyskland og Sveits, akseptabelt en sjelden gang i Østerrike og Sverige og helt håpløst dyrt i Danmark, og ganske billig i øvrige land. Vær klar over at det er et påslag på 10 Cent/minutt om man DC-lader i over en time eller AC-lader i over fire timer.

En annen tilbyder man kan kikke på er Eins (Energie in Sachsen), som har et produkt kalt E-Mobil hvor de kjører flat pris på €0,32/kWh på alle ladetilbydere de samarbeider med over hele Europa - 57000 punkter, så de dekker de fleste. De har også muligheten for app og registrering/aktivering med en gang, så man slipper å vente på noe kort.

I følge tysk elbil-blad (ElektroAutoMobil) jeg pleier å kjøpe er disse to helt klart de gunstigste for "tilfeldig-brukere" som ikke hurtiglader veldig mye og ofte - men de stiller også spørsmålet om hvor lenge disse to tilbyderne klarer å holde prisen så lav.
:)

andersno

Eins ser jo ikke ut til å være noe billigere på Ionity ihvertfall, se utklipp fra nettsiden deres under:

What does charging with the eins- E-Mobil app cost me ?
You will incur the following costs when using the charging stations:

Working price: 32.25 ct / kWh gross

Working price at IONITY charging stations (from 01.02.2020): 83.00 ct / kWh gross

price as of: 01.01.2020

E_S

Sitat fra: andersno på fredag 28. februar 2020, klokken 09:39
Eins ser jo ikke ut til å være noe billigere på Ionity ihvertfall, se utklipp fra nettsiden deres under:

What does charging with the eins- E-Mobil app cost me ?
You will incur the following costs when using the charging stations:

Working price: 32.25 ct / kWh gross

Working price at IONITY charging stations (from 01.02.2020): 83.00 ct / kWh gross

price as of: 01.01.2020

Da er det nok akkurat det bladet jeg hentet informasjonen fra fryktet som har skjedd etter at det gikk i trykken, altså at de har skrudd opp Ionity-prisen.

Spent på når Maingau følger etter - det er nok bare et spørsmål om tid, og da er jo Ionity-laderne helt ubrukelige for de aller fleste.
:)

Rollep

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 25. februar 2020, klokken 21:43
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.
Du mener vel omvendt? :)

"Eier-merkene" får jo rabatterte priser. Mange vil vel dermed velge en Audi, VW, BMW, Huyndai etc fremfor de merkene som IKKE er med i Ionity-nettverket. Og noen vil kanskje velge elbil fremfor ICE med denne fordelen. At GK etc er billigere idag betyr ikke at de er det i morgen. Jeg vil tippe alle legger seg på samme nivået over tid (og vinnerne er merkene i Ionity-nettverket).

Men jeg har aller mest tro på at Ionity vil nedjustere prisene i løpet av 2020.
Jeg tror ikke Ionity kommer å nedjustere kWt prisen. Derimot tror jeg abonnementprisene hos merkene i Ionity-nettverket vil bli noe nedjustert, spesielt for Audi e-Tron.

Counterpointer

Sitat fra: Rollep på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:03
Jeg tror ikke Ionity kommer å nedjustere kWt prisen. Derimot tror jeg abonnementprisene hos merkene i Ionity-nettverket vil bli noe nedjustert, spesielt for Audi e-Tron.
Her er vi enige. Tror absolutt Ionity prøver å lage et så isolert tilbud som mulig.

Men hva er grunnen til at Audi skal ha spesialbehandling?

Magnus Hansen

Nå kommer vel ikke Ionity til å gi Audi særbehandling . Ionity skal drives med overskudd. Men Audi kan velge å sponse kundene med subsidiert lading. Og det er jo de dyreste bilene som er mest lønnsomme. Så ironisk nok kan det bli de dyreste bilene som får rimeligst Ionity lading.

Orbit

Nå er også månedsavgiften noe som går til Audi, og ikke Ionity. Den skal dekke kostnader med å samkjøre ladehistorikk fra alle leverandører – ikke bare Ionity – som støtter Audi-kortet, og samle opp dette på en faktura. Så går det nok også noen kroner i kundesupport hos Audi.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA