Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2020, klokken 15:54
Da skal man være bra uheldig. Jeg lader ca. 2000kWh hos Fortum, GK osv. per år og har ennå ikke ventet mer enn 10 minutter noen gang. Kun 3 ganger totalt har jeg måttet vente, på over 8 år.
Det kommer vel an på hvor og når man ferdes. Typiske hytteturer på typiske utfartsdager pleier å være ganske travle f.eks. Samme rushtiden ved storbyer / gjennomfartsårer.

Ikke uten grunn at Gol har 8 bkk, 2 Fortum, en GK og 4 Ionity ladere + nå snart 36 SuC stolper.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eivhelle

#286
Sitat fra: jkirkebo på søndag 09. februar 2020, klokken 15:54
Da skal man være bra uheldig. Jeg lader ca. 2000kWh hos Fortum, GK osv. per år og har ennå ikke ventet mer enn 10 minutter noen gang. Kun 3 ganger totalt har jeg måttet vente, på over 8 år.

Uheldig, eller at man kjører fredag ettermiddag på vei til hytta sammen med alle andre. Jeg er enig i at det er et rushtidsproblem som man lett kan unngå om en velger å kjøre på litt andre tidspunkt og unngår de mest populære stedene.

Ellers er er det fint mulig å ryke på enda høyere priser enn drop in hos Ionity. Har du bil med 3.6kW lader må du betale 16.6 kr/kWh på 22 kW AC stolpene til Fortum. Noe som sikkert er grunnen til at jeg omtrent aldri har sett disse i bruk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rollep

Sitat fra: eivhelle på søndag 09. februar 2020, klokken 15:47
Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2020, klokken 13:23
Men problemet med Ionity er jo at de IKKE er gunstige for disse bilprodusentene kunder.
189,-/mnd med 12 måneders binding og 3,5,-/kWh, og ingen bonus for å lade raskt er et dårlig tilbud, faktisk det dårligste av alle i Norge. Hvis Ionity/Audi gir oss rabatt uten månedsavgift så kan vi diskutere.

8,5,-/kWh er en bevisst "hold deg unna oss"-prising.
Om det er gunstig avhenger av hvor mye du bruker tjenesten. Om du lader 100kWh, en gang i uka er det billigere å bruke Ionity enn mange av alternativene. Så for de som kjører langt og lader ofte har ikke abonnementsavgiften så mye å si.

Og for de som er livredde for ladekø må jo dette være en gavepakke av de sjeldne. Hvis valget er å vente 30 minutter på en av lokasjonene til Fortum, BKK eller Grønn Kontakt eller å slippe til med en gang hos Ionity, tror jeg mange gladelig hadde punget ut litt ekstra.
Du har helt rett.

Og for dem som fremdeles ikke har fått med seg hensikten med Ionity nettverket kan jeg ta det atter en gang.

Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: DeepFu på lørdag 08. februar 2020, klokken 08:49
E-golf: 20kWh x 8.40= 168
Taycan: 20kWh x 8.40= 168
Pussig, jeg får liksom ikke noen prisforskjell selv om taycan lader 3-4 ggr raskere.
Det er nok fordi du ikke har fått med deg at Taycan lader for litt over 3 kr/kWt :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

geear

#289
Sitat fra: Rollep på mandag 10. februar 2020, klokken 01:24
Sitat fra: DeepFu på lørdag 08. februar 2020, klokken 08:49
E-golf: 20kWh x 8.40= 168
Taycan: 20kWh x 8.40= 168
Pussig, jeg får liksom ikke noen prisforskjell selv om taycan lader 3-4 ggr raskere.
Det er nok fordi du ikke har fått med deg at Taycan lader for litt over 3 kr/kWt :)
Hvorfor regner du abonnementspris for Taycan, og ikke for e-Golf? Enten må du bruke abonnementspris for begge, eller ordinærpris for begge?

Var det ikke egentlig Volkswagen som kjøpte seg inn i Ionity, og Porsche og Audi ble med "på kjøpet"? Uansett stiller e-Golf og Taycan likt, begge er fullverdige medlemmer, så kommentaren din med forskjellig pris og tynne sugerør gir fortsatt ingen mening?

Sitat fra: Rollep på fredag 07. februar 2020, klokken 22:55
Jeg tviler på at prisen på bensinstasjonene hadde vært tilnærmet den samme for alle hvis mesteparten av bilene hadde måtte fylle tanken gjennom et tynt sugerør ;D
Det er jo nettopp det som skjer nå, 25 kW på e-Golf eller ti ganger farten på andre, begge får samme kWh-pris.

Mulig det bare er meg, men får et inntrykk av at du forsøker å plassere Porsche-eiere i en klasse over alle andre - i en tid der omtrent alle som vil kan kjøpe seg en Porsche? :o

Tellus

Har forståelse for at en ladetilbyder ønsker å sette den prisen som optimaliserer inntjeningen, men jeg kan bare ikke begripe at den prisenmodellen de nå har valgt vil oppnå dette. For de aller aller fleste blir lading på Ionity nå veldig mye dyrere enn alternativene. For at et abonnement skal være lønmnsomt må man tross alt hurtiglade ganske mye. De færreste av oss gjør det. Med et pennestrøk gjør Ionity det økonomisk lite attraktivt å benytte deres stasjoner. Bruken vil opplagt reduseres drastisk.

Kan være at Ionity vil bedre inntjeningen sammenlignet med den modellen de har brukt til nå, men akkurat den modellen var jo aldri ment som noe annet enn et introduksjonstilbud. Den var alt for billig.

Det vil vise seg om Ionity driver med dette for pengene skyld eller om det er andre motiver som ligger bak. Inntil noe annet er bevist legger jeg til grunn at det hele styres av økonomi. I så fall vil det ikke gå lang tid før de må endre prismodellen til en mer konkurransedyktig modell.

Jeg kommer i hvert fall ikke til å planlegge ladestopp på Ionity.



emurof

#291
Sitat fra: haggen på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:09
Sitat fra: emurof på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:45
Nei, det er ikke dobbeltmoral når den ene leverandøren har brukt egne penger på å bygge ut, mens den andre har fått penger fra skattebetalerne.

Gi Elon en klem? Hva er det du snakker om? Har du gått helt i ball eller? Nei, de som eventuelt ønsker å benytte seg av nettverket til Tesla må betale sin rettferdige andel og investere i nettverket og bidra til ytterligere utbygging.
Ok la meg forklare med enklere bilder, hvis Tesla var så keen på å få inn andre i nettverket sitt så hadde det nok nå vært flere der allerede, f.eks. Jaguar som prøvde. At de går ut og sier at de er åpne for alle så betyr det ingenting hvis man ikke faktisk gjør det, da er det bare for å hente goodwill. Pr. i dag er det ingen, og det overrasker meg ikke.

Hvor har du det fra at Jaguar prøvde? Og har Jaguar økonomi til å betale sin andel av regningen for nettverket?

Påstanden din om at "hvis Tesla var så keen på å få inn andre i nettverket sitt så hadde det nok nå vært flere der allerede" er ren spekulasjon. Andre selskaper har jo vært særdeles trege med å få anstendige elbiler på veiene, så hva får deg til å tro at de er ivrige etter å kjøpe seg inn i Teslas superladernettverk?

Sitat fra: haggen på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:10Mener du at Ionity er i sin helhet betalt av EU?

Ionity er finansiert med 400 millioner av EU. Om det er hele beløpet eller ikke er ikke særlig relevant.

emurof

Sitat fra: kaiat på fredag 07. februar 2020, klokken 15:03CCS-standarden ble foreslått i 2011, og de første bilene med CCS kom i 2013. Model S ble lansert i 2012 i USA.

CCS ble publisert mot slutten av 2011. Tesla begynte å sette opp superladere i 2012. Det vil si at de utviklet teknologien bak superladerne lenge før CCS ble ferdig (og ikke minst gjorde ferdig teknologien for lading i selve bilene lenge før lansering i 2012). Og som du ser tok det tid å få implementert CCS, så CCS var i realiteten ikke et alternativ før lenge etter at Tesla var i gang med utbygging av sitt nettverk og implementering av hurtiglading i egne biler.

Øystein16

Sitat fra: Tellus på mandag 10. februar 2020, klokken 08:39
Jeg kommer i hvert fall ikke til å planlegge ladestopp på Ionity.
Det er ikkje sikkert at ein stadig aukande andel køyrande turistar frå kontinentet vert særleg bekymra for det...

emurof

Sitat fra: Rollep på mandag 10. februar 2020, klokken 01:12
Sitat fra: eivhelle på søndag 09. februar 2020, klokken 15:47
Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2020, klokken 13:23
Men problemet med Ionity er jo at de IKKE er gunstige for disse bilprodusentene kunder.
189,-/mnd med 12 måneders binding og 3,5,-/kWh, og ingen bonus for å lade raskt er et dårlig tilbud, faktisk det dårligste av alle i Norge. Hvis Ionity/Audi gir oss rabatt uten månedsavgift så kan vi diskutere.

8,5,-/kWh er en bevisst "hold deg unna oss"-prising.
Om det er gunstig avhenger av hvor mye du bruker tjenesten. Om du lader 100kWh, en gang i uka er det billigere å bruke Ionity enn mange av alternativene. Så for de som kjører langt og lader ofte har ikke abonnementsavgiften så mye å si.

Og for de som er livredde for ladekø må jo dette være en gavepakke av de sjeldne. Hvis valget er å vente 30 minutter på en av lokasjonene til Fortum, BKK eller Grønn Kontakt eller å slippe til med en gang hos Ionity, tror jeg mange gladelig hadde punget ut litt ekstra.
Du har helt rett.

Og for dem som fremdeles ikke har fått med seg hensikten med Ionity nettverket kan jeg ta det atter en gang.

Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.

"Pasientene kan fritt velge mellom pest eller kolera, avhengig av behov. Dere bør være glade for denne valgfriheten!"

Tellus

Sitat fra: Øystein16 på mandag 10. februar 2020, klokken 09:38

Det er ikkje sikkert at ein stadig aukande andel køyrande turistar frå kontinentet vert særleg bekymra for det...

Mener du at turister fra kontinentet som besøker Norge kommer med elbil ?

daktari

Sitat fra: Rollep på mandag 10. februar 2020, klokken 01:12
Sitat fra: eivhelle på søndag 09. februar 2020, klokken 15:47
Sitat fra: daktari på søndag 09. februar 2020, klokken 13:23
Men problemet med Ionity er jo at de IKKE er gunstige for disse bilprodusentene kunder.
189,-/mnd med 12 måneders binding og 3,5,-/kWh, og ingen bonus for å lade raskt er et dårlig tilbud, faktisk det dårligste av alle i Norge. Hvis Ionity/Audi gir oss rabatt uten månedsavgift så kan vi diskutere.

8,5,-/kWh er en bevisst "hold deg unna oss"-prising.
Om det er gunstig avhenger av hvor mye du bruker tjenesten. Om du lader 100kWh, en gang i uka er det billigere å bruke Ionity enn mange av alternativene. Så for de som kjører langt og lader ofte har ikke abonnementsavgiften så mye å si.

Og for de som er livredde for ladekø må jo dette være en gavepakke av de sjeldne. Hvis valget er å vente 30 minutter på en av lokasjonene til Fortum, BKK eller Grønn Kontakt eller å slippe til med en gang hos Ionity, tror jeg mange gladelig hadde punget ut litt ekstra.
Du har helt rett.

Og for dem som fremdeles ikke har fått med seg hensikten med Ionity nettverket kan jeg ta det atter en gang.

Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.
Man forblir ikke rik lenge hvis man ikke er prisbevisst. Enkelt - men bli skrudd.
E-tron vil koste ca 3 kr/kWh på Grønn kontakt - uten årsavgiften på 2268,- til Audi.
Det er billigere enn faktisk Ionity selv i gratis-året.

Ionity sitt tilbud er for dårligst i klassen. Ionity/Audi har 2 valg: sløyfe årsavgiften for alle e-tron-eiere eller senke prisen pr. kWh.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Egentlig burde jo jeg som Tesla Model 3 sjåfør applaudere Ionity sin model som effektivt fjerner all kø. Dermed vil jeg i tillegg til å ha et rimelig superladernettverk ha et nødladingsnettverk i Ionity som kan brukes i ytterste nød.

Nå synes jeg ikke dette er en god ting selv om det kan være til min fordel sett ut fra helhetsperspektivet.

På samme måte burde Tesla også åpne sitt nettverk for andre, men det krever mye endringer av standard og dessverre har resten av produsentene ventet så lenge at det blir dyrt å kjøpe seg inn. Det er ikke småsummer Tesla har brukt på nettverket sitt! Sånn som Ionity har lagt strategien nå så øker jo bare verdien av superladernettverket til Tesla, ironisk nok.

DeepFu

Sitat fra: knut.aulie på mandag 10. februar 2020, klokken 11:26
Egentlig burde jo jeg som Tesla Model 3 sjåfør applaudere Ionity sin model som effektivt fjerner all kø. Dermed vil jeg i tillegg til å ha et rimelig superladernettverk ha et nødladingsnettverk i Ionity som kan brukes i ytterste nød.

Nå synes jeg ikke dette er en god ting selv om det kan være til min fordel sett ut fra helhetsperspektivet.

På samme måte burde Tesla også åpne sitt nettverk for andre, men det krever mye endringer av standard og dessverre har resten av produsentene ventet så lenge at det blir dyrt å kjøpe seg inn. Det er ikke småsummer Tesla har brukt på nettverket sitt! Sånn som Ionity har lagt strategien nå så øker jo bare verdien av superladernettverket til Tesla, ironisk nok.
Men må andre produsenter egentlig kjøpe seg inn? Det som er nødvendig er protokoll for "handshake" mellom bil/lader og direkte fakturering. Og den protokollen har jo allerede Tesla utviklet. Hvor vanskelig kan det egentlig være å gjøre den allment tilgjengelig for alle bilprodusenter som ønsker det? 
Det er kanskje på tide at Tesla skiller ut ladenettverket som eget selskap, slik at det i større grad kan gjøres strategiske valg basert på vekst og lønnsomhet. Tesla SuC er nå i en unik situasjon til virkelig å sette standarden for enkel og effektiv lading når Ionity egentlig kapitulerte.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på mandag 10. februar 2020, klokken 12:38
Men må andre produsenter egentlig kjøpe seg inn? Det som er nødvendig er protokoll for "handshake" mellom bil/lader og direkte fakturering. Og den protokollen har jo allerede Tesla utviklet. Hvor vanskelig kan det egentlig være å gjøre den allment tilgjengelig for alle bilprodusenter som ønsker det? 
Uhm, Tesla SuC layer 0 er ikke kompatibelt med CCS. SuC bruker CAN Bus og CCS bruker HomePlug GP. Dvs at de andre produsentene fysisk vil måtte modifisere bilene sine.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA