Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Robert E-Niro

Sitat fra: DeepFu på mandag 03. februar 2020, klokken 20:52
Kanskje må ladeleverandørene akseptere at det er en periode nå hvor det er stoppen (mat, underholdning, what ever) de skal tjene penger på, ikke ladingen.

Det er dette som jeg stusser litt på også. Hvor er varehusene og fastfoodtilbyderne etc? En familie på 3-5 i elbil som stopper for å lade 20-60 minutter må jo være svært attraktivt. Hadde jeg drevet et kompleks langs E6/E18 med butikker og matsteder ville jeg antakelig subsidiert ladetilbydere til å sette opp hurtig/lynladere på min tomt bare for å "fange" disse potesielle kundene.
Kia E-Niro 10/2019

evtronDK

Sitat fra: daktari på mandag 03. februar 2020, klokken 23:24
Jeg hadde lett betalt Tesla 189,- i måneden for å lade e-tron på SuC for 3,5,-/kWh. Fordi Tesla sitt nettverk er verdt det, det er dessverre ikke Ionity sitt.

Helt enig.

Og jeg er egentlig lige glad med hvem der initielt har lavet investeringen i netværket, og om andre har "været inviteret med".

Alle bør kunne lade, og så kan der godt være forskel i prisen mellem netværk for min skyld. Jeg vil alligevel helst have flat rate hvis jeg kan få det.

For øvrigt skulle Plug n Charge vel komme med ISO15118. Dertil kommer at jeg ladede gratis (uden brug af kort) på Ionity for noget tid siden, og opladningen fremgik alligevel på min konto oversigt....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

stefse

Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:02
Sitat fra: DeepFu på mandag 03. februar 2020, klokken 20:52
Kanskje må ladeleverandørene akseptere at det er en periode nå hvor det er stoppen (mat, underholdning, what ever) de skal tjene penger på, ikke ladingen.

Det er dette som jeg stusser litt på også. Hvor er varehusene og fastfoodtilbyderne etc? En familie på 3-5 i elbil som stopper for å lade 20-60 minutter må jo være svært attraktivt. Hadde jeg drevet et kompleks langs E6/E18 med butikker og matsteder ville jeg antakelig subsidiert ladetilbydere til å sette opp hurtig/lynladere på min tomt bare for å "fange" disse potesielle kundene.
Det kommer, vær trygg. Konseptet er som å plukke penger på gata, men det må times riktig.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Robert E-Niro

Sitat fra: stefse på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:06
Sitat fra: Robert E-Niro på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:02
Sitat fra: DeepFu på mandag 03. februar 2020, klokken 20:52
Kanskje må ladeleverandørene akseptere at det er en periode nå hvor det er stoppen (mat, underholdning, what ever) de skal tjene penger på, ikke ladingen.

Det er dette som jeg stusser litt på også. Hvor er varehusene og fastfoodtilbyderne etc? En familie på 3-5 i elbil som stopper for å lade 20-60 minutter må jo være svært attraktivt. Hadde jeg drevet et kompleks langs E6/E18 med butikker og matsteder ville jeg antakelig subsidiert ladetilbydere til å sette opp hurtig/lynladere på min tomt bare for å "fange" disse potesielle kundene.
Det kommer, vær trygg. Konseptet er som å plukke penger på gata, men det må times riktig.

Ja. Nå er det selvsagt ikke garantert at alle de som lader vil ta i bruk tjenestene som tilbys på lokasjon, men slik er vel all markedsføring.
Kia E-Niro 10/2019

automat

Sitat fra: DeepFu på mandag 03. februar 2020, klokken 20:52
Uansett skjønner jeg ikke at folk synes dette er en ok måte å gjøre det på. Jeg skjønner at man ikke kan få strømmen gratis, men det må være en noenlunde fornuftig sammenheng mellom innkjøpspris og utsalgspris. Kanskje må ladeleverandørene akseptere at det er en periode nå hvor det er stoppen (mat, underholdning, what ever) de skal tjene penger på, ikke ladingen. De må også prøve å få tak i de som ikke nødvendigvis er helt nødt til å lade, men gjør det likevel fordi det er praktisk og har en akseptabel pris. Å bygge ladere for de som absolutt MÅ lade er helt feil strategi mener jeg. Det er jo ikke sånn at det går mer strøm heller. Lader man 35kWh så er det jo det samme om man gjør det sakte eller fort.
Det må skje noe med både måten alle tenker rundt ladestasjoner og hvordan man bruker ladestasjoner eller så tror jeg elbil kommer til å bli for spesielt interesserte i lang tid fremover.

Det er stor forskjell på bakenforliggende kostnader ved å lade 35kwh på 20 min og på 10 timer.

Å hurtiglade er som å spise på restaurant, der råvareprisen bare er en del av kostnaden. Man sammenligner ikke restaurantpriser med hva råvarene koster på Rema.

Så er spørsmålet om hvem som skal ta regninga for laderestaurant-besøkene. Tesla-eierne betaler en god slump penger for tilgang til billig restaurant når de kjøper bilen, uavhengig av om de besøker resteuranten eller ikke. Blir jo en kjempedårlig deal hvis man har lite behov for hurtiglading. (Selv om tilgang til en billig luksus-restaurant, der det alltid er ledig bord, har en verdi i seg selv.)

CirkleK tar en del av regninga for sine ladekunder, i håp om at man kjøper pølser også. Men så lenge Ionity ikke driver pølsekiosk, så blir jo den strategien litt vanskelig for dem.

Hva er en god forretningsmodell for hurtiglading? Jeg tror det vil ta flere år før ladeoperatørene finner ut av dette. Men vi må nok belage oss på å betale restaurant-pris, ikke Rema-pris.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DeepFu

Er virkelig en hurtiglader så vanvittig mye dyrere enn en drivstoffpumpe?? Jeg ser mange forsvarer ladekost med dyrt utstyr. Men hvor mye kan egentlig et strømskap i et buss-skur koste?

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

emurof

Sitat fra: gr på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:41
Det gjør man jo, men okkuperer man en lader lenger enn nødvendig, på grunn av lading langt under det laderen kan gi, kan potensielt eieren miste inntekter. I tillegg må eieren uansett betale for å ha tilgang til makseffekt, og da er det dårlig business å ikke utnytte det. Slitasjen er også like stor på kabel, støpsel, betalingsløsningen koster det samme etc.

Man får som regel langt under det laderen kan gi uansett, og jeg tviler på at folk har noe stort ønske om å stå og lade lenger enn nødvendig.

Joltus

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. februar 2020, klokken 06:28
Sitat fra: Joltus på mandag 03. februar 2020, klokken 20:57
Men nå har vel sc CCS også, så da kan vel andre biler enn tesla lade der og?
Nei, det er kun pluggen som er kompatibel som jeg har forstått det. SuC bruker en proprietær protokoll for kommunikasjon. TM3 og S/X med adapter kan bytte mellom protokollene.
Da står jo poenget kutt enda bedre 🙄🤷‍♂️

Dessverre....

zbk

Sitat fra: emurof på tirsdag 04. februar 2020, klokken 12:15
Man får som regel langt under det laderen kan gi uansett, og jeg tviler på at folk har noe stort ønske om å stå og lade lenger enn nødvendig.

Da undervurderer du hvor mye tid en del kan bruke på å spare noen få kroner, eller hvor lenge enkelte står for å lade fullt selv om de ikke trenger det bare det er billig nok.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

haggen

Jeg klarer faktisk ikke å se at det Ionity gjør er negativt for noen så lenge det finnes alternativer. De få gangene de fleste kjører en så lang tur at de må ladde hurtigere en 50 Kwh gir deriomot IONITY mulighet til å velge. Det er ett fritt valg å ikke benytte Grønn kontakt, Fortum eller BKK og heller med stor sansynlighet finne en ladder som er ledig og som har høy effekt. Det er vel hovedfunksjonen til IONITY også, være til bruk for langtur, ikke til bruk for noen som har en i nærheten, eller til ukentlig lading i fravær av hjemmelading.   Og vær sikker på at de som har bil fra en av deltagerne får billigere ladding på en eller annen måte.  Jeg vil gjerne kunne få velge å lade de gangene jeg virkelig trenger det på rask og sikre ladere i stedet for på lavprisede strømkilder for lokale elbil eiere.
Jeg håper bare at Tesla følger opp og åpner sine ladestasjoner for alle, gjerne til samme pris. Det blir litt dobbelmoral å klage for at ene aktøren har høy pris for ikke medlemmer når den andre ikke slipper til noen andre en sine egne medlemmer uansett pris.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Joltus

Det eneste negative er jo at de ikke tilbyr et særlig godt alternativ....

Og mange trodde ionity kom til å bli verdens aller beste i hele verden lade løsning. Masse utbygging, lynkjapt, billig.

Feiler vel greit på to av disse tre.... Og hastigheten matcher jo de andre leverandørene....

haggen

Tja, syns de bygger rimelig raskt ut sett under ett, at de skulle bli så billig har jeg ikke hverken sett annonsert eller forventet. Så jeg mener de skårer greit på de dem har solgt selv iallefall. De har flere ladeplasser en noen GK eller Fortum jeg vet om iallefall, og de førstnevnte har ikke mange ladere over 50 Kwh pr i dag iallefall.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

turfsurf

#222
Sitat fra: haggen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 14:01
Jeg klarer faktisk ikke å se at det Ionity gjør er negativt for noen så lenge det finnes alternativer.
...
Det blir litt dobbelmoral å klage for at ene aktøren har høy pris for ikke medlemmer når den andre ikke slipper til noen andre en sine egne medlemmer uansett pris.
Så lenge de har mottatt 400 millioner i støtte og ikke gir alle mulighet for lik tilgang, så vil jeg påstå at det er negativt og ikke det samme som Tesla. Og tilbudet til sluttbruker er definitivt dårligere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

haggen

Så vidt jeg vet har ikke Ionity som mål å bli bedre en Tesla på tilgang til hurtigladere, så hvorfor skal dem få kritikk for det? Støtte har også Tesla fått, iallefall i Norge om enn indirekte gjennom gunstige vilkår for elbiler. Ingen kan forvente at Ionity skal være frelseren for lading av elbiler generelt. Det er ikke formålet deres. Finner jeg ledige Ionity ladere på tur langs hovedveiene jeg ferdes så har de oppfylt det de lover; å gi tilgang til lading på langtur. Prisstrukturen de har valgt er med på å sørge for at det oppfylles etter min mening. Så utfordringen til Tesla er jo at de har gått ut og fremstilt seg selv som frelseren når det gjelder konvertering til elbil, så nå bør de sette ord til handling og la andre få tilgang til ladenettverket til tilsvarende pris som Ionity.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

DeepFu

#224
Sitat fra: haggen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 15:29
Så vidt jeg vet har ikke Ionity som mål å bli bedre en Tesla på tilgang til hurtigladere, så hvorfor skal dem få kritikk for det? Støtte har også Tesla fått, iallefall i Norge om enn indirekte gjennom gunstige vilkår for elbiler. Ingen kan forvente at Ionity skal være frelseren for lading av elbiler generelt. Det er ikke formålet deres. Finner jeg ledige Ionity ladere på tur langs hovedveiene jeg ferdes så har de oppfylt det de lover; å gi tilgang til lading på langtur. Prisstrukturen de har valgt er med på å sørge for at det oppfylles etter min mening. Så utfordringen til Tesla er jo at de har gått ut og fremstilt seg selv som frelseren når det gjelder konvertering til elbil, så nå bør de sette ord til handling og la andre få tilgang til ladenettverket til tilsvarende pris som Ionity.
Men hva slags forretningsstrategi er det?? "Jo, vi skal ha tilstedeværelse i hele Europa, men vi har verken planer om å konkurrere på pris eller utbredelse. Vi håper selvfølgelig at noen benytter tjenestene våre, men det er ikke så veldig viktig.."
Tesla har ikke fått noe annen støtte enn alle andre kunne fått hadde de fått ut fingeren og laget biler. Jeg er ingen merkevareekspert, men det er vel to måter å tjene penger på ved salg; lav pris og volum/tilgjengelighet og høy pris og eksklusivitet. Jeg er ikke sikker på om strøm er en vare der det går an å satse så veldig på eksklusive løsninger.
Pussig at ingen har tenkt på å selge diesel til 90 kr literen på egne stasjoner for folk som kjører langt. Når man ser hvor mange elbilister som tenker det er en god løsning må det jo være en gullgruve.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA