Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Siden elbiler er såpass dyrt ellers i Europa, har jeg en mistanke om at strategien foreløpig, er at elbil skal være et statussymbol og miljøalibi for folk som allerede forbruker nok av klodens resurser. Da har du selvsagt også råd til lading...
Har også en mistanke om at norske hensyn neppe blir hovedprioritet hos Ionity.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: Rollep på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.

Nå må man ikke bare bo slik til at man stadig passerer en Ionitylader, men det bør jo passe til ruta også. Dessuten forder det jo at man kjører dette så ofte at det faktisk lønner seg. Til det er det ikke mange steder og kjøremønstre som reelt sett passer.

Med utgangspunktet i 189 per måned og 3,10 per kWh, så må man altså hurtiglade (189/(4,99-3,10)=189/1,89) 100 kWh per måned hos Ionity for at det skal gå i 0 prismessig. Og Circle K bruker de samme typen ladere (for det meste ihvertfall), og har vel langt flere lokasjoner med disse, om ikke like mange på hver plass.

Så spørs det hvor lang tid det tar før Circle K-kunder begynner å presse på for at de få stasjonene som har laderne merket med Ionity, vil kreve at de må få Circle K-priser på de Ionityladerne som står på Circle K-stasjoner (det er vel alle i Norge ihvertfall, om ikke alle i Skandinavia?), eller at de må sette opp konkurrerende ladere. Den siste vil nok sitte langt inne for Circle K, dog.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Sitat fra: Rollep på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.
Jeg skjønner ærlig talt ikke denne tankegangen. Det må da være bedre at bruken er så høy at operatørene har et konstant incentiv til å bygge ut enda flere ladere?? At folk gjør alt som står i deres makt for å UNNGÅ å bruke hurtiglader tjener jo egentlig ingen på.
I tillegg ser jo nå folk som sitter på gjerdet ift elbil at det koster mer å kjøre langt med El enn diesel. Jeg kjører rundt 10.000 km i løpet av sommerferien, og hadde jeg ikke hatt Tesla hadde jeg heller tatt dieselbilen på ferie. Det ville blitt like billig og mye enklere.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Samco

Får håpe ionity tar til fornuft med all negative feedback.
Mister kunder kan ikke være fornuftig forretnings modell.

RJK

Sitat fra: Samco på lørdag 01. februar 2020, klokken 14:04
Får håpe ionity tar til fornuft med all negative feedback.
Mister kunder kan ikke være fornuftig forretnings modell.

Om de på sine 6 ladere på Dal, får 6 stykk E-Tron som ruller inn sånn noenlunde samtidig, så får de jo tilnærmet maks effektuttak, bare overgått av 6 TM3 eller Porsche Taycan. Dersom det er færre som lader til vanlig, så blir jo disse laderne særdeles dyr per kWh.

Kan jo ikke tenke meg at det blir noe bedre for dem å stenge ute mange av disse som ellers ville kommet som drop-in-kunder utenom dette, da de flater ut kWh-prisen for dem. Nei, dette virker som usedvanlig dårlig håndgrep av dem.

En annen bieffekt, er at flere vil tenke seg både to og tre ganger før de kjøper elbil, og ihvertfall en elbil som ikke er Tesla. Ingen liker å bli flådd, noe drop-in-prisen må kalles. Hjelper ikke at man bare hurtiglader av og til, det må prises fornuftig.

Og til de som er redd laderne skal bli så opptatt at de risikerer kø. Hva tror man skjer om de får høyt belegg, og hva tror de skjer om belegget blir lavt? Selv tipper jeg at høyt belegg fører til flere ladere (plassene har mulighet til å doble antall ladere uten annen jobb enn å montere nye ladestolper), mens for lavt belegg og derved en skrekkelig kWh-pris for Ionity, er vel første steg til nedleggelse.

Et relativt jevnt høyt belegg er vel hva de må ha for å få det til å gå rundt, og er det som sørger for flere ladestolper og flere ladestasjoner fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

xyzzy

Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:02
Sitat fra: Rollep på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.

Nå må man ikke bare bo slik til at man stadig passerer en Ionitylader, men det bør jo passe til ruta også. Dessuten forder det jo at man kjører dette så ofte at det faktisk lønner seg. Til det er det ikke mange steder og kjøremønstre som reelt sett passer.

Med utgangspunktet i 189 per måned og 3,10 per kWh, så må man altså hurtiglade (189/(4,99-3,10)=189/1,89) 100 kWh per måned hos Ionity for at det skal gå i 0 prismessig. Og Circle K bruker de samme typen ladere (for det meste ihvertfall), og har vel langt flere lokasjoner med disse, om ikke like mange på hver plass.

Så spørs det hvor lang tid det tar før Circle K-kunder begynner å presse på for at de få stasjonene som har laderne merket med Ionity, vil kreve at de må få Circle K-priser på de Ionityladerne som står på Circle K-stasjoner (det er vel alle i Norge ihvertfall, om ikke alle i Skandinavia?), eller at de må sette opp konkurrerende ladere. Den siste vil nok sitte langt inne for Circle K, dog.

Circle K rett før Tanum har Ionity-stasjon. Har stoppet der mye, men kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Håper Fortum bygger ut skikkelig ved Tanum Shoppingsenter, det hadde vært en god lokasjon der man kan handle litt eller spise mens man lader.

(enda bedre hadde det vært om det kom ved Sotenäs, men det er vel mer usannsynlig)

Arha

Appen til Maingau sier fremdeles 0,40 Euro pr kWh for lading hos Ionity i Norge, så hvis dette stemmer er det jo ikke så ille.  Forøvrig viser appen 0,65 Euro i Sverige og 0,95 Euro i Danmark.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

RJK

Sitat fra: xyzzy på lørdag 01. februar 2020, klokken 17:21
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:02
Sitat fra: Rollep på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.

Nå må man ikke bare bo slik til at man stadig passerer en Ionitylader, men det bør jo passe til ruta også. Dessuten forder det jo at man kjører dette så ofte at det faktisk lønner seg. Til det er det ikke mange steder og kjøremønstre som reelt sett passer.

Med utgangspunktet i 189 per måned og 3,10 per kWh, så må man altså hurtiglade (189/(4,99-3,10)=189/1,89) 100 kWh per måned hos Ionity for at det skal gå i 0 prismessig. Og Circle K bruker de samme typen ladere (for det meste ihvertfall), og har vel langt flere lokasjoner med disse, om ikke like mange på hver plass.

Så spørs det hvor lang tid det tar før Circle K-kunder begynner å presse på for at de få stasjonene som har laderne merket med Ionity, vil kreve at de må få Circle K-priser på de Ionityladerne som står på Circle K-stasjoner (det er vel alle i Norge ihvertfall, om ikke alle i Skandinavia?), eller at de må sette opp konkurrerende ladere. Den siste vil nok sitte langt inne for Circle K, dog.

Circle K rett før Tanum har Ionity-stasjon. Har stoppet der mye, men kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Håper Fortum bygger ut skikkelig ved Tanum Shoppingsenter, det hadde vært en god lokasjon der man kan handle litt eller spise mens man lader.

(enda bedre hadde det vært om det kom ved Sotenäs, men det er vel mer usannsynlig)

Har jo gledet meg over utbyggingen som har skjedd på relativt strategiske plasseringer i forhold til strekningene de ligger på, men og vært skuffende at det stort sett er bensinstasjonmat, Max eller MacDonalds å få kjøpt på de fleste stoppene. Skulle ønske det hadde vært på områder der det finnes litt bedre spisesteder.

Gledet meg over at det visstnok var en Subway ved Spekeröd rett før Gøteborg, men enda mere henrykt over ladestasjonen ved Fredericia, der de hadde en Sunset Boulevard. Riktignok fastfood det og, men de hadde nydelig biff-hamburgere av skikkelig kjøtt, og kjempesaftig kylling.

Men mitt forhold til Ionity har falt rett i bakken. De har virkelig priset seg ut i Norge, og hele lojaliteten de hadde bygget opp, forsvant rett ut døra. Så ille er det at jeg faktisk gpår å teller på om jeg skal ta et eventuelt tap ved å skille meg med Kona, og heller gå for en Tesla.

Selv andre elbilprodusenter faller utenfor vurderingen. Jeg er fremdeles sterkt nysgjerrig på hvordan personbilutgaven av Opel Vivaro vil bli, og hvilken pris den kommer på. Hari lengre tid siklet på en kombinertbil med en eller annen form for flyttbar campingbox eller sengebrisker jeg kan slå opp langs sidene, men vil helst ha elektrisk. Spesielt om den får en eller annen form for campermode, slik at man kan  ha behagelig varme fra bilens eget elektriske anlegg.

Men om jeg må forholde meg til slike priser på langtur, så kan jeg like godt skaffe meg en eller annen dieselvariant som er akkurat gammel nok til at jeg kan modde den litt som jeg selv vil, og ikke trenger være veldig redd for å kjøre litt. Med solcellepaneler på taket, og pop-up-tak for ekstra sengeplasser, og kanskje elektrisk gulvvarme fra slike supertynne matter man kan legge under parkettgulet, så får man behagelig og trygg varme.

Og så kan man samtidig ha innvendig oppbevaring av elsyklene under transport, og kanskje og mens man sover eller er borte fra campingplassen uten å ta de med seg.

Jeg bor rett ved jobb, så har ikke behov for elbil eller annen bil ellers, men har en mor og noen søsken som bor litt utenfor Oslo, som jeg ikke når med kollektivtrafikk når det passer meg, så det blir mer mellomlang og lang kjøring på meg når jeg bruker bilen. Ellers brukes buss, tog eller trikk for det meste av transporten inni Oslo, om jeg ikke må frakte med meg ting jeg ikke orker å dra med meg på nevnte transportmidler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2020, klokken 23:56
Har jo gledet meg over utbyggingen som har skjedd på relativt strategiske plasseringer i forhold til strekningene de ligger på, men og vært skuffende at det stort sett er bensinstasjonmat, Max eller MacDonalds å få kjøpt på de fleste stoppene. Skulle ønske det hadde vært på områder der det finnes litt bedre spisesteder.

Gledet meg over at det visstnok var en Subway ved Spekeröd rett før Gøteborg, men enda mere henrykt over ladestasjonen ved Fredericia, der de hadde en Sunset Boulevard. Riktignok fastfood det og, men de hadde nydelig biff-hamburgere av skikkelig kjøtt, og kjempesaftig kylling.

Liker du god mat langs E6 nedover anbefaler jeg å ta ladestopp i Löddeköpinge (tror det er Ionity?). Supert utvalg av matsteder på Center Syd ved siden av, bl.a god asiatisk buffé og egen BBQ samt sushi-restaurant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

evtronDK

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2020, klokken 00:54
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2020, klokken 23:56
Har jo gledet meg over utbyggingen som har skjedd på relativt strategiske plasseringer i forhold til strekningene de ligger på, men og vært skuffende at det stort sett er bensinstasjonmat, Max eller MacDonalds å få kjøpt på de fleste stoppene. Skulle ønske det hadde vært på områder der det finnes litt bedre spisesteder.

Gledet meg over at det visstnok var en Subway ved Spekeröd rett før Gøteborg, men enda mere henrykt over ladestasjonen ved Fredericia, der de hadde en Sunset Boulevard. Riktignok fastfood det og, men de hadde nydelig biff-hamburgere av skikkelig kjøtt, og kjempesaftig kylling.

Liker du god mat langs E6 nedover anbefaler jeg å ta ladestopp i Löddeköpinge (tror det er Ionity?). Supert utvalg av matsteder på Center Syd ved siden av, bl.a god asiatisk buffé og egen BBQ samt sushi-restaurant.

Löddeköpinge er Powered by E.On Drive & Clever (de er også igang med at opgradere deres standere så de ikke længere er gratis).... De ligger lige ved siden af Tesla SuC stationen....

Ionity ved København ligger ved Greve Food Court. Der har man Sunset Boulevard, KFC, Burger King og Roll 'n Eat Sharwarma.....
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. februar 2020, klokken 00:54
Sitat fra: RJK på lørdag 01. februar 2020, klokken 23:56
Har jo gledet meg over utbyggingen som har skjedd på relativt strategiske plasseringer i forhold til strekningene de ligger på, men og vært skuffende at det stort sett er bensinstasjonmat, Max eller MacDonalds å få kjøpt på de fleste stoppene. Skulle ønske det hadde vært på områder der det finnes litt bedre spisesteder.

Gledet meg over at det visstnok var en Subway ved Spekeröd rett før Gøteborg, men enda mere henrykt over ladestasjonen ved Fredericia, der de hadde en Sunset Boulevard. Riktignok fastfood det og, men de hadde nydelig biff-hamburgere av skikkelig kjøtt, og kjempesaftig kylling.

Liker du god mat langs E6 nedover anbefaler jeg å ta ladestopp i Löddeköpinge (tror det er Ionity?). Supert utvalg av matsteder på Center Syd ved siden av, bl.a god asiatisk buffé og egen BBQ samt sushi-restaurant.

Tar alltids imot gode tips, så denne er herved notert. Takker så mye.

:+1:

Ikke sikker på hvor det var jeg stoppet på en tur for flere år siden, men stoppet et sted langs E6 sør for Göteborg og nord for Malmö, hvor det var en kinesisk buffét som fristet, men den var ikke noe å rope hurra for. Det ser forøvrig ikke ut som det er den fra stedet du anbefaler, så var sikkert noe lengre nord.

Jamfør bilder på Google, så ser det ut som det er Clever og E-ON der, og nå som Ionity priser seg ut, og jeg er registrert hos E-ON, så er det et veldig greit bytte. Ionity ligger forøvrig i Malmø, så bittelitt lengre syd.

Den ville tidligere blitt foretrukket, kanskje etter en liten sving innom KFC noen få km unna (stopp, kjøp, kjør videre og "nyt" ved annet ladested), for å stagge min datters "abstinenser" for den kjeden, som jeg forøvrig ikke liker selv etter å ha delt en bøtte med min x på tur til UK. Fullt av olje samlet seg i bunn av bøtta og der lå de nederste bitene og badet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: Arha på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:39
Appen til Maingau sier fremdeles 0,40 Euro pr kWh for lading hos Ionity i Norge, så hvis dette stemmer er det jo ikke så ille.  Forøvrig viser appen 0,65 Euro i Sverige og 0,95 Euro i Danmark.
0,40€ er 4,08kr (i valutakalkulator)
0,60€ er 6,12kr
0,95€ er 9,70kr

zbk

Som et egentlig fullstendig ubrukelig observasjonspunkt kan det informeres om at det ved Lillesand i går sto 10-12 Tesla og et par biler på de "gamle" hurtigladerene. Hos Ionity var det fullstendig tomt...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

goggo

Sitat fra: zbk på mandag 03. februar 2020, klokken 09:05
Som et egentlig fullstendig ubrukelig observasjonspunkt kan det informeres om at det ved Lillesand i går sto 10-12 Tesla og et par biler på de "gamle" hurtigladerene. Hos Ionity var det fullstendig tomt...

Jeg fyller kaffekoppen min på den stasjonen der nesten hver dag.
Veldig sjelden at noen bruker de Ionity laderne, og veldig synd at det kun er en enkeltlader hos GK der.  Samme har jeg sett mange ganger på Ringdalsskogen (Larvik), og det var før prisendringen til Ionity. Sikkert enda færre på Ionity laderne der og lengre kø hos GK nå.

Jeg er faktisk helt oppriktig når jeg sier at jeg tror at Ionity ikke ønsker å ha kunder, dette minner altfor mye om gamle Ishavsveien eller hva de nå het.
Når det er bedrifter som lever av offentlig støtte i stedet for av sine kunder så får man ofte slike tilstander som dette.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA