Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: HVolland på søndag 19. januar 2020, klokken 14:40
Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2020, klokken 14:26
I praksis gjør  Ionity nå det som Tesla har fått kritikk for. De låser ute andre merker en de som er med i Ionity alliansen. I tillegg skaper de vender lockin, og ett dårligere tilbud for elbilister generelt. Og dette har de fått støtte for.
Til forskjell fra Tesla så låser de ikke andre ute på annen måte enn ved pris. Ionity er ikke en leverandør av ladestrøm slik som Fortum, Grønn Kontakt og andre, men et selskap som skal tilby rimelig lading for sine bilmerkers kunder. På den måten vil de være som Tesla. Om kundene blir like fornøyd med ladeinfrastrukturen som Teslaeierne er, gjenstår å se. Jeg har mine tvil.

Problemet er at de nå og låser ute "egne" kunder også, som ikke finner det regningssvarende å betale abonnement. For meg som Hyundai-kunde, har jeg enda ikke hørt en døyt om noe mulighet for redusert pris via abonnement, selv om Hyundai er med i Ionity. Ikke er det egentlig interessant heller, da jeg ikke lader ofte nok, selv om jeg likevel tror jeg hurtiglader mer hos Ionity enn de fleste kundene.

Det blir det altså en stopp for nå. Så takk for den, Ionity!  >:(
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

#151
Men har de egentlig lov til å tilby redusert pris eller avtaler for kun utvalgte kunder?

Tesla ble pålagt å bygge nye ladere for alle, og fikk ikke anledning til å diskriminere på pris, og de fikk da et kjempeproblem fordi superchargernettet hovedsakelig er finansiert gjennom bilkjøpet, og at prisene til Tesla er veldig lave og trukket masse andre kunder også. Det endte med at det stod stille på utbygging i 1,5 år eller så i Tyskland, før de fant en løsning med bom for å stenge områdene, slik at det ikke lenger var "offentlig". Nå har Ionity fått 400 000 000,- av EU (EØS?) sine penger for å bygge ladere, og velger muligens å diskriminere på pris ved å tilby spesialavtaler. Har selv bil fra en av produsentene bak Ionity, og har ikke fått noe tilbud om abonnement. De begynner å få dårlig tid til 31. januar.

Kan det være at bilmerkene selv velger å betale mellomlegget, slik at prisen totalt sett, inn til Ionity, er den samme for hver kWh, uansett hvem som lader?

RJK

Sitat fra: gr på søndag 19. januar 2020, klokken 21:22
Men har de egentlig lov til å tilby redusert pris eller avtaler for kun utvalgte kunder?

Tesla ble pålagt å bygge nye ladere for alle, og fikk ikke anledning til å diskriminere på pris, og de fikk da et kjempeproblem fordi superchargernettet hovedsakelig er finansiert gjennom bilkjøpet, og at prisene til Tesla er veldig lave og trukket masse andre kunder også. Det endte med at det stod stille på utbygging i 1,5 år eller så i Tyskland, før de fant en løsning med bom for å stenge områdene, slik at det ikke lenger var "offentlig". Nå har Ionity fått 400 000 000,- av EU (EØS?) sine penger for å bygge ladere, og velger muligens å diskriminere på pris ved å tilby spesialavtaler. Har selv bil fra en av produsentene bak Ionity, og har ikke fått noe tilbud om abonnement. De begynner å få dårlig tid til 31. januar.

Kan det være at bilmerkene selv velger å betale mellomlegget, slik at prisen totalt sett, inn til Ionity, er den samme for hver kWh, uansett hvem som lader?

Tror nok strømkostnaden og noe dekningsbidrag er allerede innbakt i den reduserte prisen, mens abonnementet er bilprodusentens fortjeneste, eller deles mellom produsent og Ionity.

For drop-in-kunder blir det da et saftig dekningsbidrag inn til Ionity, og spesielt i Norge får vi svi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

LittleHammer

Elbillading...

Ionity har gjort noe unødvendig tungvint enda verre.
-Hvorfor skal enkelte bilmerker kunne lades billigere enn andre?
-Hvorfor må man låses til en 12 måneders avtale for å få billigere lading?
-Hva i all verden skjer med en pris som er 800% - 2000% over hva man betaler per kWh hjemme?

Ionity eies av bilfabrikanter som gikk på en totalsmell med dieselgate for noen år siden. De fikk 40 millioner euro i støtte (dette kommer fra skattebetalere i EU) for å bygge dette nettverket og dermed rette opp noe av røra de hadde stelt i stand. Nå lanserer de en prismodell som er mildt sagt oppsiktsvekkende. Hva hvis Shell og Circle K hadde gjort dette med bensinprisene? Denne bransjen trenger mer regulering og konkurranse. Forhåpentligvis blir det sånn i fremtiden.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

PionerThink

Sjefen for Ionity i nordeuropa forsvarer prisøkningen og fastholder at de ikke vil endre dem:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200128/ionity-forsvarar-chockhojningen/
Tror kanskje de vil måtte revurdere dette når de etter hvert ser hvor mange som kommer til å bruke alternative ladere fra konkurrentene!?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Magnus Hansen

Han sier:

Sitatska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna

For det første er Ionity eid av bilfabrikanter, og de kunne valgt å ta inn deler av dette ved salg av bilen og holdt ladeprisen nede. Slik Tesla gjør.

Men la oss si at inntektene skal dekke kostnadene. Problemet er her at Ionity legger seg på ganske lik pris i hele Europa. Det betyr at de vil tjene vesentlig bedre i markeder med lave strømkostnader i forhold til de med høye. Dette er ikke en bærekraftig modell da de priser seg ut av markeder med de laveste strømprisene. Dette burde de klare å skjønne etterhvert. Men har mistet litt tro på at denne gjengen klarer å ta gode beslutninger.

Robert E-Niro

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 28. januar 2020, klokken 11:18
Han sier:

Sitatska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna

For det første er Ionity eid av bilfabrikanter, og de kunne valgt å ta inn deler av dette ved salg av bilen og holdt ladeprisen nede. Slik Tesla gjør.

Men la oss si at inntektene skal dekke kostnadene. Problemet er her at Ionity legger seg på ganske lik pris i hele Europa. Det betyr at de vil tjene vesentlig bedre i markeder med lave strømkostnader i forhold til de med høye. Dette er ikke en bærekraftig modell da de priser seg ut av markeder med de laveste strømprisene. Dette burde de klare å skjønne etterhvert. Men har mistet litt tro på at denne gjengen klarer å ta gode beslutninger.

Det interessante er at Circle K sier de skal satse for fullt på egne hurtigladere. Ionity står oftest ved Circle K sine stasjoner. Det skal bli interessant å se hvordan deres samarbeid kommer til å fungere videre. Circle K har vel blant de laveste prisene på lynlading (kr 3,50 pr minutt).

Etterhvert som TSC v3 rulles ut så ser vel ikke TM3 eiere Ionity som noe alternativ lenger, og da er det kun Taycan som kan dra nytte av Ionity (gitt at Ionity får oppgradert til 350kW slik de vel kun har ved Rødekro).

Blir spennende å se markedseffekten av dette fremover. Vi som stort sett kan ta 50-100kW velger naturligvis en annen tilbyder til Ionity innser sin egen feil.

PS
Mener å ha lest i et intervju at en representant fra Fortum(?) mente det ikke er store forskjellene i etableringskostnad mellom en 50kW og en 150kW lader...
Kia E-Niro 10/2019

Vollis47

Tanken om et abonnement og en lavere pris fir abonnenter er egentlig ikke så galt. Spesielt for mange som bor i store leiegårder hvir det ikke er så lett å få etablert hjemmelading og for en del yrkesutøvere som kjører veldig mye hver dag. Men om prisnivået er riktig gjenstår å se. De selger neppe mye i Norge så lenge vi har alternativer. Mange vil kanskje presse selgeren til å gi en lengre friperiode.

Visst en ser på abonnementet som et alternativ til å kjøpe ekstra ladekladder eller Chademo-adapter til Tesla, så er det vel ikke så galt.

Men gleden over å ha valgt Tesla som bil nr1 har ikke blitt mindre.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

DeepFu

Det som virkelig blir tydelig her er hvor billig fossilt drivstoff er. Diesel koster ca 1.50 pr kW nå, og det dekker lønn, svære bygninger, oppvarming, lys og alt annet en bensinstasjon består av. Mens hurtigladere leverer strøm til MINST 3 kr pr kW, de består stort sett av et par ladere på en gudsforlatt parkeringsplass.
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke forsøker å trekke til seg kunder heller. Det må jo være bedre butikk å få folk til å benytte ladere selv om de eeeeegentlig ikke trenger, og ikke bare når de absolutt må.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Vollis47

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:56
Det som virkelig blir tydelig her er hvor billig fossilt drivstoff er. Diesel koster ca 1.50 pr kW nå, og det dekker lønn, svære bygninger, oppvarming, lys og alt annet en bensinstasjon består av. Mens hurtigladere leverer strøm til MINST 3 kr pr kW, de består stort sett av et par ladere på en gudsforlatt parkeringsplass.
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke forsøker å trekke til seg kunder heller. Det må jo være bedre butikk å få folk til å benytte ladere selv om de eeeeegentlig ikke trenger, og ikke bare når de absolutt må.

Mye bra, men benevningene bruker du feil. Det skal her være kWh, som er benevnelse for energimengde.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:56
Det som virkelig blir tydelig her er hvor billig fossilt drivstoff er. Diesel koster ca 1.50 pr kW nå, og det dekker lønn, svære bygninger, oppvarming, lys og alt annet en bensinstasjon består av. Mens hurtigladere leverer strøm til MINST 3 kr pr kW, de består stort sett av et par ladere på en gudsforlatt parkeringsplass.
Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke forsøker å trekke til seg kunder heller. Det må jo være bedre butikk å få folk til å benytte ladere selv om de eeeeegentlig ikke trenger, og ikke bare når de absolutt må.

Godt skrevet, og et veldig godt poeng.

Men tror nok du mener 3 kr/kWh (mengde) fremfor 3 kr/kw (effekt), som HVolland skriver.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Når en snakker om diesel, så er jo economics of scale virkelig til stede, produksjonsanleggene er gigantiske og det er mye subsidier.

Når en snakker om strøm til forbruker så eksisterer ikke dette tydeligvis, og både myndighetene med avgifter og aktørene med fortjeneste, tar sin bit og holder prisen høy, spesielt på høyeffekt.

DeepFu

Jeg vet... Det går litt i surr med de benevnelsene. I tillegg til at man prøver å holde styr på watt, volt og ampere. Ohm har jeg gitt opp.
Men ser dere skjønte poenget mitt, og det var jo det viktigste.
Og det er jo idioti at vi i litt grisgrendte strøk kommer så dårlig ut både på abonnement og drop-in at det lønner stort seg å kjøre diesel på ferie. Det kan jo umulig være god butikk for Ionity eller noen andre.
Enda godt man har Tesla, og det blir nok neste bil også...

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

xyzzy

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:30
Når en snakker om diesel, så er jo economics of scale virkelig til stede, produksjonsanleggene er gigantiske og det er mye subsidier.

Når en snakker om strøm til forbruker så eksisterer ikke dette tydeligvis, og både myndighetene med avgifter og aktørene med fortjeneste, tar sin bit og holder prisen høy, spesielt på høyeffekt.

Economics of scale - definitivt. Men subsidiert er det jo ikke, snarere tungt skattlagt. På samme måte som det blir litt rart å snakke om oljebransjen i Norge som subisidiert, når den jo istedet er svært tungt skattlagt.

Når det gjelder strøm er den subsidiert i noen deler av landet, men f.eks. nettleddet - som er det mest problematiske - har strengt regulert fortjeneste. Nettleien er først og fremst et utslag av "hvordan skal vi fordele de faste kostnadene på kundene - drift og utbygging".






Counterpointer

Sitat fra: xyzzy på onsdag 29. januar 2020, klokken 10:56
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. januar 2020, klokken 19:30
Når en snakker om diesel, så er jo economics of scale virkelig til stede, produksjonsanleggene er gigantiske og det er mye subsidier.

Når en snakker om strøm til forbruker så eksisterer ikke dette tydeligvis, og både myndighetene med avgifter og aktørene med fortjeneste, tar sin bit og holder prisen høy, spesielt på høyeffekt.

Economics of scale - definitivt. Men subsidiert er det jo ikke, snarere tungt skattlagt. På samme måte som det blir litt rart å snakke om oljebransjen i Norge som subisidiert, når den jo istedet er svært tungt skattlagt.
Strømmen vi bruker er stort sett produsert i Norge. Diesel tror ikke jeg kommer kun fra Norsk sokkel. Det er mange land som subsidierer oljesektoren.


https://www.eesi.org/papers/view/fact-sheet-fossil-fuel-subsidies-a-closer-look-at-tax-breaks-and-societal-costs

Her i Norge er det store helseskader fra fossilt drivstoff, disse belastes ikke i drivstoffprisen. Dette er også en form for subsidier. Samt det er også brukt store ressurser fra fellesskapet for å støtte industrien, det må ikke forveksles med at oljebransjen gir mye avkastning, som selvfølgelig skal beskattes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA