Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:22
Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

Det er vel ikke så rart om VW syns det er greit at e-golf lader på VW sitt eget ladenettverk? Selv har jeg ved et par anledninger ladet til 100% på Teslas superladere fordi jeg trengte å strekke rekkevidden til det maksimale. Det tar tid. Men er absolutt innafor.
Vel, det er ikke forbudt men nokså egoistisk hvis man opptar en superlader for å lade i sneglefart hvis noen står og venter. Poenget mitt er at minuttpris eller fastpris er en langt mer fornuftig måte å prise lynladere, slik at kapasiteten utnyttes av de som kan utnytte den.

evtronDK

Sitat fra: gr på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:38Hadde jeg derimot vært selger på daglig langtur i Tyskland hadde det vært greit, men det er ikke situasjonen for folk flest i Norge.

Og det er vel præcis det der er tanken med transit abonnement. Lav pris til folk med mange langture for egne bilmærker....Tyskland og lign.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

OhmPaPa

Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:41
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:22
Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05
Det er iallefall helt idiotisk at man nå kan parkere en e-golf for å topplade den fra 90-100 % mens man går en tur på en time eller to. Det koster vel ikke mer enn 20 kr, så det er billig parkering. Kanskje det ville vært en fin aksjon for å få Ionity til å forstå hvor tåpelig deres prismodell er. Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

Det er vel ikke så rart om VW syns det er greit at e-golf lader på VW sitt eget ladenettverk? Selv har jeg ved et par anledninger ladet til 100% på Teslas superladere fordi jeg trengte å strekke rekkevidden til det maksimale. Det tar tid. Men er absolutt innafor.
Vel, det er ikke forbudt men nokså egoistisk hvis man opptar en superlader for å lade i sneglefart hvis noen står og venter. Poenget mitt er at minuttpris eller fastpris er en langt mer fornuftig måte å prise lynladere, slik at kapasiteten utnyttes av de som kan utnytte den.

Det var da ingen som sto og ventet - hva tar du meg for?

Pluss at det er skjelden noen som venter på de fleste av Teslas superladere. Med noen berømte unntak.

TorT

Sitat fra: evtronDK på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:43
Sitat fra: gr på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:38Hadde jeg derimot vært selger på daglig langtur i Tyskland hadde det vært greit, men det er ikke situasjonen for folk flest i Norge.

Og det er vel præcis det der er tanken med transit abonnement. Lav pris til folk med mange langture for egne bilmærker....Tyskland og lign.

Synes du at de som er moderate i kjøringen, kanskje 11 mnd i året, tar miljøhensyn i det daglige så godt de kan, og som tar seg skikkelig lang biltur i ferien, skal betale blodpriser for dette?

Mens de som kjører på maksimalt hele året, relativt sett blir belønnet

Evt betale tusenlapper i årsabonnement for den ene ferieturen med bil?

jkirkebo

Sitat fra: TM på lørdag 18. januar 2020, klokken 11:05
Det ville være mye smartere om de hadde en startpris på 50-80 kr og deretter en mer moderat kwh pris.

Startpriser er ikke veldig attraktivt det heller. Det hender jeg stopper på Rygge for å lade litt for å rekke hjem, da står jeg typisk 3-5 minutter. Det er lite aktuelt å gjøre på steder der det gjør at prisen ender opp på 15-20,- pr. minutt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emurof

#125
Sitat fra: oophus på fredag 17. januar 2020, klokken 16:45
Sitat fra: emurof på fredag 17. januar 2020, klokken 16:32
Utflating av vekst er spørsmål om tiår. Husk at verden skal over på elektriske biler, og Tesla kommer til å være en av de største produsentene. Det vil ta mange år å erstatte alle fossilbilene med elektriske biler.

De økte prisen fordi prisen tidligere var basert på at hver Model S og X var med på å betale superladernettverket. Det samme er ikke tilfelle for Model 3.

Jeg gjentar spørsmålet: Hvor har du det fra at nettverket subsidieres gjennom vekst i bilsalg?
Jeg trur nok heller det vil foregå i etapper, siden utbyggelsen av hurtiglading tar tid. Dermed vil man møte ei vegg i landene som blir mettet, og dermed opplever mindre vekst og kanskje perioder med "pauser", før man starter ny vekst med tilgang til et nytt land som satser.

Nei, det vil ikke skje etappevis.

SitatSuC blir subsidiert gjennom bilsalg enten fra oss, eller fra stat.
https://realmoney.thestreet.com/investing/stocks/tesla-s-main-product-isn-t-cars-it-s-subsidies-14769263

Du mister all troverdighet når du viser til en side som sprer FUD, samt at artikkelen er to år gammel.

Superladere var først en del av prisen på S/X, men nå har de satt opp prisen på lading og prisen for Model 3 inkluderer ikke superlading såvidt jeg kan se.

emurof

Sitat fra: gr på fredag 17. januar 2020, klokken 23:10Da burde de priset dyrt per minutt i stedet for per kWh, så hadde det automatisk blitt veldig dyrt og lite attraktivt å lade med 30-50 kW hos Ionity, men greit med biler som ladet raskere.

Nei, det er ikke akseptabelt. Man bør betale for varen man får (kWh).

geear

Det gjør man jo, men okkuperer man en lader lenger enn nødvendig, på grunn av lading langt under det laderen kan gi, kan potensielt eieren miste inntekter. I tillegg må eieren uansett betale for å ha tilgang til makseffekt, og da er det dårlig business å ikke utnytte det. Slitasjen er også like stor på kabel, støpsel, betalingsløsningen koster det samme etc.

Øyvind.h

Derfor bygger man stolper med deling av kapasitet, så slipper en med 150kW kapasitet å betale 350kW effektledd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: gr på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:38
Uansett vil jo ikke denne prisingen gi noe insentiv til det du sier, prisen blir akkurat den samme om man lader med 35 eller 150 kW, og jeg er rimelig sikker på at de som kjører bil som lader med 35 kW har like stort behov for å komme frem som de i biler som lader med 150 kW.
Vi får se hvordan det går men jeg er ihvertfall rimelig sikker på at det blir svært få 35 kW biler å se på Ionity fremover, noe som sikkert er en del av hensikten med denne prisingen. Hva gjelder 150 kW biler så trenger man ikke å lade så veldig mange kWh på ett transit abonnement før man kommer ned mot prisene Grønn Kontakt, Fortum og Lyse / BKK opererer med.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: goggo på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:21
Teslabjørn sin video fra i går om dette har en ganske grei sammenligning mellom ladekostnader for forskjellige biler hos de forskjellige operatørene, se tabell fra ca 18:30 i videoen.
https://youtu.be/08WW9r1pEEo?t=1110

mvh
Hugo

Problemet med TB sin oversikt, er at prisen for månedsavgiften ikke er tatt med. Det burde derfor vært vist med kolonner for f.eks. 100 kWh, 200 kWh og 300 kWh gjennomsnittlig ladet, for å vise hvordan prisen per kWh endrer seg etter hvor mye man lader hos Ionity.

En annen sak er at Hyundai har ikke kommet med noen som helst informasjon om hvordan et eventuelt abonnement vil være hos dem, så per nå så annser jeg det som ikke-eksisterende. Selv ikke brikken dems kan registreres for å brukes til å betale for ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: gr på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:38
Sitat fra: Rollep på lørdag 18. januar 2020, klokken 10:15
SNIP
Var det ikke det motsatte som var en utfordring? Minuttprising var ok, men for å selge strøm måtte man egentlig være registrert som strømleverandør, og da var det en haug med andre komplikasjoner? Husker det ble diskutert opp mot at Tesla begynte å ta betalt per kWh, mens andre solgte minutter...?

Uansett vil jo ikke denne prisingen gi noe insentiv til det du sier, prisen blir akkurat den samme om man lader med 35 eller 150 kW, og jeg er rimelig sikker på at de som kjører bil som lader med 35 kW har like stort behov for å komme frem som de i biler som lader med 150 kW. Vi har to biler som kan utnytte mer enn 50 kW, og produsenten av den ene er med i Ionity, men det skal MYE til for at vi gidder å tegne årsabonnement for en småtur, og da blir det nok å heller styre utenom hvis det passer slik. Har vi behov for å lade hos Ionity, så vil vi selvfølgelig gjøre det allikevel, men de vil ikke være førstevalget. Med høy effektavgift blir ubenyttede ladere dårlig business. Hadde jeg derimot vært selger på daglig langtur i Tyskland hadde abonnement vært no-brainer, men det er ikke situasjonen for folk flest i Norge.

NVE gikk tidligere i fjor ut med at ladeoperatørene kunne ta betalt per kWh inntil konsesjonsplikten hadde blitt opp og avgjort. Senere gikk de ut med at ladeoperatører ikke er konsesjonspliktig. Melding om dette gikk ut senere på året. Har skrevet om dette tidligere i annen diskusjonstråd, der jeg har linket til NVE sine side der dette skrives.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

pudderjagar

Nokon som veit kor stort prispåslaget til Plugsurfing er på Ionety no og ikkje minst etter 31.01.20?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: Rollep på lørdag 18. januar 2020, klokken 15:55
Vi får se hvordan det går men jeg er ihvertfall rimelig sikker på at det blir svært få 35 kW biler å se på Ionity fremover, noe som sikkert er en del av hensikten med denne prisingen. Hva gjelder 150 kW biler så trenger man ikke å lade så veldig mange kWh på ett transit abonnement før man kommer ned mot prisene Grønn Kontakt, Fortum og Lyse / BKK opererer med.

Ikke i nærheten engang. På en Fortum lynlader koster det 2,50 pr. kWh + 2,- pr. minutt. En typisk ladesesjon er på 20 minutter der jeg med en snitthastighet på 100kW får inn 33,33kWh. Det gir en pris på 20*2+33,33*2,5=drøye 123 kroner eller ganske nøyaktig 3,70 pr. kWh. Ionity skal ha 3,20 pr. kWh + 189,- pr. måned. For å spare inn de 189,- pr. måned må jeg da lade 378kWh på Ionity pr. måned eller over 4500kWh per år. Det er godt over det dobbelte av det jeg hurtiglader, på alle operatører samlet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. januar 2020, klokken 17:36
Nokon som veit kor stort prispåslaget til Plugsurfing er på Ionety no og ikkje minst etter 31.01.20?

Jeg betaler 88 NOK med plugsurfing i dag, så påslaget er på 8 kroner. I Danmark kom det på 88 dk, eller 117,61 NOK (29.09.19), og 88 SEK b.e til 81,25 NOK (18.09.19).

:-)

Aner ikke hva det blir nå, men ser for meg de fremdeles ligger på 10 % tillegg, men sjekk pris i appen før du setter i gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA