Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

oophus

Sitat fra: emurof på fredag 17. januar 2020, klokken 16:32
Utflating av vekst er spørsmål om tiår. Husk at verden skal over på elektriske biler, og Tesla kommer til å være en av de største produsentene. Det vil ta mange år å erstatte alle fossilbilene med elektriske biler.

De økte prisen fordi prisen tidligere var basert på at hver Model S og X var med på å betale superladernettverket. Det samme er ikke tilfelle for Model 3.

Jeg gjentar spørsmålet: Hvor har du det fra at nettverket subsidieres gjennom vekst i bilsalg?
Jeg trur nok heller det vil foregå i etapper, siden utbyggelsen av hurtiglading tar tid. Dermed vil man møte ei vegg i landene som blir mettet, og dermed opplever mindre vekst og kanskje perioder med "pauser", før man starter ny vekst med tilgang til et nytt land som satser.

Dermed trur jeg ladenettverket som eksisterer må gå rundt av seg selv mye før man har byttet ut hele bilflåten i hele verdenen til 100% fornybare biler. Det vil jo ta minst 40-50 år.

SuC blir subsidiert gjennom bilsalg enten fra oss, eller fra stat.
https://realmoney.thestreet.com/investing/stocks/tesla-s-main-product-isn-t-cars-it-s-subsidies-14769263

De pengene vil ikke komme inn slik til evig tid.

Men har du rapporter som viser til at SuC kjører sin egen skute nå idag, så er jeg interessert i å lese.

Philip Marlowe

Kanskje dette fører til at Tesla må endre planene for bilfabrikken utenfor Berlin? Den bør kanskje bygges 2-3 ganger større enn det de opprinnelig tenkte.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Magnus Hansen

Men nå er det jo sånn at et stabilt antall biler også gir 0 i investeringsbehov. Og hvis vi tenker en situasjon x år frem i tid hvor det selges like mange biler som blir pensjonert, kan man man fremdeles legge litt ekstra på prisen på nye biler for å bidra til drift av nettverket

Vollis47

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. januar 2020, klokken 13:09
Pussig sammentreff at Audi/MB/VW/BMW/Porsche som tjener penger på fossilbiler og selger elbiler med tap skulle ende opp å prise elbilladingen i eget ladenettverk så høyt.

Skulle tro de ville prise elbilladingen med tap så de fikk solgt nok elbiler til at de tjente penger på dem?

Nå risikerer de jo å selge færre elbiler og flere fossilbiler.

Hva tenker de med?
De ønsker vel egentlig ikke å selge elbiler for det er fossilbiler de tjener penger på.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

geear

Sitat fra: evtronDK på fredag 17. januar 2020, klokken 16:15
Sitat fra: emurof på fredag 17. januar 2020, klokken 11:53
Sitat fra: JorgenM på fredag 17. januar 2020, klokken 07:59Prisen er grei nok, da den favoriserer produsentene som bygger nettverket. Men de burde slippe å betale abb. mener jeg.

Selv hvis man er "medlem" så er det jo dyrt. Audi tar vel 2-300 kroner i måneden for å få prisen per kWh ned på det andre leverandører (ikke Tesla) ligger på?

SitatHvis Tesla hadde åpnet for andre produsenter tror jeg de fleste Tesla-eiere hadde blitt provosert hvis de hadde fått ladet til samme lave pris som dem selv :)

Hvorfor? Så lenge disse andre produsentene hadde betalt sin rettferdige andel og bidratt til å bygge ut superladernettverket så ville det vel ikke vært noe problem?

Blot et lidt andet perspektiv. I Danmark koster en KWh på en SuperCharger 2,90kr. Hos Ionity 2,50 + 139,- pr. måned i transit abonnement

Det er egentlig ok for mig. Det er ca. 350 KWh der skal lades ude pr. måned (eller 4200kwh pr. år eller 12.600km i en eTron pr. år) for at abonnementet går op med pris den højere pris på en SuperCharger. Det går relativt hurtigt med bilferier, weekendturer m.m. på motorvej, men er selvfølgelig afhængig af kørselsbehov.

Derudover skulle jeg hjertens gerne betale 7-8kr pr. KWh hos Tesla bare for at kunne lade med eTron i en nødsituation, hvis man skulle få behov, men det kræver jo at der bliver åbnet op.

(Jeg er godt klar over strømprisen er lavere i Norge, men når alternativet i Danmark er 8-9kr pr KWh, hvis man ikke har mulighed for at bruge sin flatrate aftale, så skræmmer prisen hos Ionity mig ikke).
Sammenligning med danske priser er en helt annen sak, siden både Tesla og andre hurtigladeraktører (feks e-On) er mye dyrere der enn i Norge. 2,90/kWh på supercharger i Danmark er 3,84 norske kroner, altså mer enn dobbelt så dyrt som supercharging er i Norge (1,70 nok). Da blir Ionity veldig dyrt, også mot Grønn kontakt, Fortum, Circle K. Selv om flat pris er enklere å forholde seg til for kundene, så er det neppe positivt totalt sett..

daktari

Når jeg har fått grunnet litt på dette, så tenker jeg at dette er en pris for å skremme vekk eiere av biler som ikke eier nettverket. Bilfabrikantene med avtale får derimot en heftig rabatt, men der det er opp til bilmerket å sette prisen. Dette åpner for salg av flerårige ladepakker både mtp mengde strøm og avgift. Rabatter kan gis i form av slike pakker også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Tror det blir vanskelig for Ionity å nekte andre bilmerker tilsvarende abonnementsavtaler, all den tid disse laderne er delfinansiert av EU. De er ellers ikke så glade i diskriminerende avtaler generelt.

evtronDK

#97
Sitat fra: daktari på fredag 17. januar 2020, klokken 17:50
Når jeg har fått grunnet litt på dette, så tenker jeg at dette er en pris for å skremme vekk eiere av biler som ikke eier nettverket. Bilfabrikantene med avtale får derimot en heftig rabatt, men der det er opp til bilmerket å sette prisen. Dette åpner for salg av flerårige ladepakker både mtp mengde strøm og avgift. Rabatter kan gis i form av slike pakker også.

Jeg tror du har ret. Synes dog abonnementsprisen er høj hos Audi taget i betragtning af, at man er 1st mover på eTron. Der burde man vel netop give mere end 1 års gratis abonnement. Over 12.000km for at nå break-even med TM3 på SuC er jo mange kilometer for mange med hjemmelader.

Ionity har tidligere givet udtryk for (på FB), at de ønsker langsomt ladende skal bruge 50kw hurtigladere i stedet for lynladere....

Mon ikke man kan forhandle lidt med Audi efter de første gratis 12 måneder?
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

Samco

560kr for å lade en Etron 50 sier Elbil24.no med ionity.

stefse

Ser nesten ut som de tror superlading er en slags bensinstasjon, og at folk aksepterer å betale det samme, eller helst litt mer enn hva bensinen koster. Kanskje de innbiller seg at elbil skal forbli et slags rikmanns miljøalibi, eller noe kun sære nordmenn holder på med. Men elbilisme er egentlig det helt motsatte, det er demokratisering av energiresursene.

Dette med ladenettverk og VAG er egentlig ikke spesielt vanskelig. Det er bare å kopiere det Tesla gjorde. Gratis lading for premium modellene, og betaling for Skoda variantene.  Det er lettere å hente ut ladebidrag på 10-15 000 kr pr bil i 900 000 kronesklassen, enn Skodaer til 290 000.

Men de fomlet rundt med den døde hesten i flere år, og når de endelig kom seg frem til startstreken, tok de med feil hest.

Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

OhmPaPa

Det blir vel markedet som bestemmer:

  • Andre aktører kan sette opp ladestasjoner med lavere pris
  • Elbilister kan lade mest mulig hjemme/jobb/destinasjonslading
  • De som syns det blir for dyrt kan velge å lade hos Tesla-systemet
  • Mange har OK økonomi og lader der det er enklest/kjappest uansett
  • De med strømslukere kan bytte til biler som kjører lengre per kWh
  • Tviler på at elbilister kjøper dieselbiler igjen uansett
  • Det kan bli intern konkurranse blant eierene om hvem som tilbyr best deal
  • Blir Ionity nedprioritert av mange dras noen dit pga null ventetid
  • Ionity kan alltids justere prisene hvis det trengs
  • Blir det for ille kan EU regulere markedet

Magnus Hansen

Sitat

Et slikt prisnivå for lynlading er uhørt, og betyr i praksis at IONITY priser seg høyere enn fossilt drivstoff. I tillegg velger IONITY å kreve en høyere pris i Norge enn i resten av Europa. Det betyr altså at elbilistene i det mest utviklede markedet skal utsettes for landeveisrøveri for å finansiere videre utbygging andre steder, sier Bu.

Det har Norsk elbilforening absolutt ingen grunn til å tro at kundene blir med på. De negative reaksjonene på IONITYs nye prispolitikk lot nemlig ikke vente på seg.

– Det nytter ikke å prise lynladetjenestene likt i alle markeder. Strøm er billigere i Norge enn i en rekke andre europeiske land, og vi har mange flere kunder, og det må selvsagt reflekteres i prisen på lynlading. IONITY priser seg nå ut av markedet, og resultatet vil uunngåelig bli færre kunder, sier Bu.



stefse

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 17. januar 2020, klokken 19:54
Det blir vel markedet som bestemmer:

  • Andre aktører kan sette opp ladestasjoner med lavere pris

En kan tenke seg å sette opp ladeparker med cafeteria, solceller, vindmøller, hydrogenbuffere/hydrogenuttak etc. og ren DC-grid på plassen, med enklest mulige CCS uttak. Du betaler bare for å kjøre inn, en times opphold på stedet, med lading inkludert i prisen. Ikke noe sinnrik betalingsløsning eller abonnement. Nebbenes er jo nærmest et slikt sted allerede. Poenget er at ladetilbyder ikke er kun driver på som et ladetilbyderselskap, men en tjenestetilbyder som bruker lading for å lokke til seg kunder.

Å være et rent elbillade-selskap har et relativt begrenset forettningspotensiale, og slik tror jeg det vil fortsette. Vil påstå at eierne av Ionity har et nokså begrenset og kortsiktig tankesett om de tror at Ionity skal fungere som en slags ubemannet bensinstasjonskjede. Ikke engang bensinstasjoner tjener noe særlig på selve bensinen/dieselen, da er det desto mindre grunn til å tro at elbilstasjoner vil gjøre det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: evtronDK på fredag 17. januar 2020, klokken 17:58
Sitat fra: daktari på fredag 17. januar 2020, klokken 17:50
Når jeg har fått grunnet litt på dette, så tenker jeg at dette er en pris for å skremme vekk eiere av biler som ikke eier nettverket. Bilfabrikantene med avtale får derimot en heftig rabatt, men der det er opp til bilmerket å sette prisen. Dette åpner for salg av flerårige ladepakker både mtp mengde strøm og avgift. Rabatter kan gis i form av slike pakker også.

Jeg tror du har ret. Synes dog abonnementsprisen er høj hos Audi taget i betragtning af, at man er 1st mover på eTron. Der burde man vel netop give mere end 1 års gratis abonnement. Over 12.000km for at nå break-even med TM3 på SuC er jo mange kilometer for mange med hjemmelader.

Ionity har tidligere givet udtryk for (på FB), at de ønsker langsomt ladende skal bruge 50kw hurtigladere i stedet for lynladere....
Da burde de priset dyrt per minutt i stedet for per kWh, så hadde det automatisk blitt veldig dyrt og lite attraktivt å lade med 30-50 kW hos Ionity, men greit med biler som ladet raskere.

Ironisk nok er det to av eierne som står bak de tregest ladende bilene i litt volum, for eksempel e-Up, i3 og e-Golf, så det er nok derfor de ikke ønsker å "tvinge" bort tregtladende biler.

evtronDK

Sitat fra: gr på fredag 17. januar 2020, klokken 23:10
Da burde de priset dyrt per minutt i stedet for per kWh, så hadde det automatisk blitt veldig dyrt og lite attraktivt å lade med 30-50 kW hos Ionity, men greit med biler som ladet raskere.

Ironisk nok er det to av eierne som står bak de tregest ladende bilene i litt volum, for eksempel e-Up, i3 og e-Golf, så det er nok derfor de ikke ønsker å "tvinge" bort tregtladende biler.

Jeg tror også på at kombinationen med minutpris + kwh havde været mere optimal. Det ser dog ud til, at de også har sat 50kw standere op (enkelte steder): https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/Belgien/Wetteren/IONITY-Wetteren-Nord-A10/40021/

Men det kan jo være et krav fra den samarbejdspartner, man har i det pågældende land.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA