Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: Samco på torsdag 16. januar 2020, klokken 23:28
Ja da har tesla en enorm fordel med sine lade priser. Fikk litt mere lyst på amerikansk gitt nå
Leflet med tanken på å selge TM3'en og teste ut en Audi eller noe annet, men det ble litt mindre aktuelt nå.
Hele hurtiglade-opplevelsen er i en helt annen liga hos Tesla. Ingen andre har realistiske planer for elektrisk mobilitet i stor skala og på langtur.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Tellus

Forstår ikke hellt denne prisingen. Ser ut som om prisen er dyrere i Norge en i andre land til tross for at vi i Norge sannsynligvis har den rimligste strømmen og kanskje også størst belegg på ladestasjonene.

Øyvind.h

At prisen skal videre opp også hos andre aktører er tydelig. Abonnementstjeneste er smart da det vil låse kundene til deg og de vil ikke vurdere andre stasjoner, men da må du ha et veldig godt og massivt nettverk. Ionity er laaaangt unna det i dag. ¨
Men – når effektleddet utgjør en så stor del av kostnaden er det ikke unaturlig å tenke at prismodellene etter hvert kommer til å skille på toppeffekt.
Det kan løses på mange forskjellige måter, og det beste av alt er at det lett kan løses med progamvare.
-De kan fakturere basert på snitteffekt for sesjonen
-De kan fakturere basert på intervaller i ladingen (eks blir de første kWh dyrest når bilen lader raskest, og billigst for de siste)
-De kan la kunden velge ønsket effekt i displayet før lading starter, med kWh pris ved siden av effektvalget
-De kan sette opp ladere med tydelig merket effekt og pris (da synes jeg riktignok effektvalg på skjermen er bedre).

Med de to siste løsningene vet du fra start hva det koster. Med de to første er det mer uforutsigbart.

Alt dette kan de få til, antakelig uten å gjøre noe som helst annet med laderne enn å jobbe litt med programvaren. Skjermene hos Ionity har mange knapper, men displayet brukes foreløpig bare til helt basic info, speedometer for effekt mm.

Når effektleddet utgjør en stor del er det jo ikke riktig at en Ioniq på 70kW skal betale det samme som en Model 3 på nær 200kW (snart 250kW). Mtp hvordan effektledd faktureres er det antakelig best å velge effekt selv, eller betale for toppeffekt.

Når det gjelder sammenligning med priser hos Tesla – Tesla har langt bedre skalafordeler med sitt ladeoppsett. Så langt har de brukt rack med egne masseproduserte ladere og delt effekt mellom stolper. Dette gir garantert en mye lavere etableringskost enn måten Ionity setter opp sine ladere. I tillegg har de en fullintegrert identifiseringsløsning uten brikker osv. Og ikke minst – nettverket skal (per i dag) ikke generere overskudd for investorer. Dermed vil Tesla kunne holde mye lavere pris enn kommerse aktører, uten at bilkjøperne nødvendigvis trenger subsidiere så mye.
Men ja – hadde eierne av Ionity lagt på 5000,- på bilprisen og sagt at transit-abonnementet er inkludert i bilens levetid hadde kundenes opplevelse vært langt bedre.

Sitat fra: Tellus på fredag 17. januar 2020, klokken 08:55
Forstår ikke hellt denne prisingen. Ser ut som om prisen er dyrere i Norge en i andre land til tross for at vi i Norge sannsynligvis har den rimligste strømmen og kanskje også størst belegg på ladestasjonene.
De best belagte stasjonene må subsidiere de minst belagte. Skal norske CCS bileiere kunne kjøre på kryss og tvers i Europa, langturer til Spania etc. må de betale litt mer på godt belagte stasjoner for at de lite brukte skal kunne eksistere.
De som så for seg billige turer til Spania med CCS bil bør sette av 5-15.000,- til strøm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Samco

Hele poenget med en hurtig lagene lengre rekke vidde elbil er borte nå med ionity prisene.
Tesla har fått virkelig en gratis boost av ionity ....

Magnus Hansen


xyzzy

At 80 kr/lading ikke var en modell som kunne brukes var opplagt.

Men 8.40 NOK / 8.70 SEK pr kWh er uaktuelt annet enn i den ytterste nød. Med stort batteri kan man heldigvis velge å lade andre steder.

Marzo

Vil Tesla ha samme pris på V2 og V3 ladere når disse kommer?

Marius Kotsbak

Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 09:46
Vil Tesla ha samme pris på V2 og V3 ladere når disse kommer?

Det er nok ikke sikkert. Er man sikker på at ikke Tesla kan følge etter og doble dagens priser også?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 17. januar 2020, klokken 09:59
Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 09:46
Vil Tesla ha samme pris på V2 og V3 ladere når disse kommer?

Det er nok ikke sikkert. Er man sikker på at ikke Tesla kan følge etter og doble dagens priser også?

Når Tesla blir store nok forventer jeg at prisene justeres oppover. Jeg regner med supercharger-nettverket planlegges å bli en inntektskilde i fremtiden. Men de har en mye bedre basis-struktur, bedre systemer og mye høyere bruk. Så de kan legge seg langt lavere enn Ionity i pris selv om de skulle sikte mot samme avkastningsmål.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Tesla v2 og v3 prises likt i USA så vidt jeg vet.

geear

Hvis effektleddet er en så stor del av kostnadene at de må til med disse prisene, så bør det definitivt være et argument for å gå for en form for lastdeling. Gitt at alle fire laderne på en Ionity-lokasjon i dag er tatt, så kan det gjerne være en Model 3 på 190 kW, en e-tron på 150, en i-Pace på 90 og en e-Niro på 70. Da har en totalt strømtrekk på 500 kW. Hvis det i dag er slik at de faktisk har mulighet for å levere 350 kW på alle fire laderne (som de påstår på sosiale medier), så betaler de effektavgift for å ha tilgang på 1,4 MW. Ikke rart det blir dyrt..?

Sitat fra: Marzo på fredag 17. januar 2020, klokken 09:46
Vil Tesla ha samme pris på V2 og V3 ladere når disse kommer?
De har det foreløpig i USA iallfall, men hvem vet hva som kommer. Det koster $ 0.28 per kWh i dag. Men de har også lokasjoner minuttprising basert på ladehastighet, og der er det dobbel pris når man går over 60 kW.

Samco

Bare ikke flere strøm leverandører «følger» etter ...

Vigor

Latterlig, hvis eg kjører min Model S på svensk motorvei på vinteren får eg forbruk på over 300wh/km. Dvs det ville kostet 24kr milen å lade med ionity.
Med en Etron eller noe som har veldig mye høgare forbruk så regner eg med at en hamner på kanskje 40kr /milen da på vintern? Kjekkt!
2018 Tesla Model S

Chris Neumann Ruud

Det festlige med denne prisingen er at der Tesla har prioritert effektivitet OG store batterier, så har de konkurrerende bilene som Jaguar, Audi, Porsche osv kun prioritert batteristørrelse, og det fører til at denne prisingen vil slå enda hardere ut på biler som er lite effektive.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Magnus Hansen

Mye snakk om effektavgift osv her. Men prisene er altså mer eller mindre like i hele Europa. Så da kan de umulig å finregnet på dette for Norge. Jeg regner med at prisstrukturen på strøm varierer mye fra land til land. Ionity har ønsket seg mer eller mindre lik pris overalt og da må de legge seg på et nivå hvor de tjener penger overalt. Tesla har derimot tilpasset prisene her mellom landene og det er feks vesentlig billigere i Norge enn de fleste andre steder

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA