Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ionity slutter med fastpris  (Lest 17016 ganger)

evtronDK

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 96
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #375 på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 22:09 »
Det er Digital Charging Solutions der står får e-tron Charging Service, så det er ikke Audi selv der får pengene.

Det er i øvrigt også DCS der står bag BMW ChargeNow og Daimler Mobility.....

ChargeNow koster så vidt jeg kan se €9,50 per måned i tillæg til kWh pris.
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

opheim

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 133
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #376 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 11:48 »
Her er vi enige. Tror absolutt Ionity prøver å lage et så isolert tilbud som mulig.

Men hva er grunnen til at Audi skal ha spesialbehandling?

Audi skal ikke ha spesialbehandling, kostprisen fra Ionity inn til Audi er nok den samme som til de andre eierne. Men Audi har valgt å gi betydelig dårligere betingelser til sine kunder enn det som ser ut til å bli fasit hos de andre eierne. I tillegg er det overordnede problemet at de har prioritert "lik pris i Europa" og dermed priset seg helt ut av markedet i Norge hvor strømmen koster vesentlig mindre enn andre steder.

Audi gir 1 år gratis månedsavgift ved kjøp av e-tron, 189,- pr måned etter det, og 3,20 pr kWh. Tilsvarende har det begynt å komme nyss om 1 år gratis fra Mercedes og 990,- pr år etter det (altså ca 60% lavere pris enn Audi) med ca 2,7-3 kroner pr kWh. Porsche gir 3 år gratis til Taycan-kjøpere. Det har begynt å svirre rykter om 3 år fra VW også uten at det er bekreftet. BMW er ikke tilgjengelig i Norge ennå, men i Tyskland tar de €9.50 pr måned (Audi tar €17.95) og €0.28 pr kWh (Audi tar $0.31).

Her i Norge er lading på Ionity uten abonnement, eller lading med e-tron ladeavtale etter det første gratisåret, dyrere enn alle andre ladeoperatører på markedet. Det er jo "litt" spesielt når Audi tross alt er en av eierne bak Ionity, at man da ikke har en form for fordel som kunde der.

Så lenge man ikke er helt nødt til å benytte Ionity ladere vil alle andre alternativer (Fortum, BKK, Grønn Kontakt, og til og med Circle K med sine nye priser) være billigere for de aller fleste lademønstre. Circle K er i grenseland, men de tre andre er billigere _alltid_. Og det er frittstående kommersielle aktører uten noen knytning mot Audi eller e-tron.

kWh-prisen isolert er helt ok, så man kan godt si at det er månedsprisen som er problemet. Får man den ned til mellom 29,- og 79,-, eller kanskje helt opp i 99,- så blir det i hvert fall ikke helt katastrofe. Og skal man først på en tur nedover i Europa har det en verdi.
Hallvard McGhie Opheim
’20 Audi e-tron 55 Exclusive
’16 Honda CRF1000L
’12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
’11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1540
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #377 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 14:19 »
Per i dag er det jo mulig å lade på Ionity i Tyskland for €0,35 uten noe abonnement som har faste månedskostnader, så disse avtalene fremstår ikke akkurat spesielt gode..

€0,35 er helt greit, men det byr meg mot med prinsippet at man må betale for å få lov til å være kunde for å kunne betale for det man faktisk bruker. Litt som "innmeldingsavgift" på treningssenter - kun for å haie penger ut av folk.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Maxwell_400

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 156
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #378 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 15:52 »

Audi gir 1 år gratis månedsavgift ved kjøp av e-tron, 189,- pr måned etter det, og 3,20 pr kWh. Tilsvarende har det begynt å komme nyss om 1 år gratis fra Mercedes og 990,- pr år etter det (altså ca 60% lavere pris enn Audi) med ca 2,7-3 kroner pr kWh. Porsche gir 3 år gratis til Taycan-kjøpere. Det har begynt å svirre rykter om 3 år fra VW også uten at det er bekreftet. BMW er ikke tilgjengelig i Norge ennå, men i Tyskland tar de €9.50 pr måned (Audi tar €17.95) og €0.28 pr kWh (Audi tar $0.31).


Det er ikke gratis, men du som kunde har betalt ufrivillig for et abonnement. Til syvende og sist er det kunden som betaler.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 874
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #379 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 15:53 »
Jeg tror ikke Ionity kommer å nedjustere kWt prisen. Derimot tror jeg abonnementprisene hos merkene i Ionity-nettverket vil bli noe nedjustert, spesielt for Audi e-Tron.
Her er vi enige. Tror absolutt Ionity prøver å lage et så isolert tilbud som mulig.

Men hva er grunnen til at Audi skal ha spesialbehandling?
Ikke spesialbehandling, grunnen for at jeg nevnte Audi e-Tron er at de per idag har en uforholdsmessig høy abonnementpris i forhold til de andre.

Porsche Charging Service med 1799 kr/år er også alt for høy. Men Taycan har 3 år gratis og i løpet av den tiden regner jeg med at prisene har gått seg til og blitt ganske lik blant merkene i Ionity nettverket.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

Rollep

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 874
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #380 på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 15:59 »
Per i dag er det jo mulig å lade på Ionity i Tyskland for €0,35 uten noe abonnement som har faste månedskostnader, så disse avtalene fremstår ikke akkurat spesielt gode..
Hvis det er Maingau du tenker på så vil det opplegget neppe vare lenge.
2020 Porsche Taycan Turbo
2017 BMW i3

E_S

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1540
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #381 på: Torsdag 05. Mars 2020, klokken 00:38 »
...eller Chargepoint til €7,67 per lading..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Lars C. Krogenæs

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2020
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2392
  • Fremtiden er elektrisk!
    • Vis profil
    • Rådgiver for ladeløsninger til borettslag, sameier og offentlige ladeplasser.
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #382 på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 08:45 »
Hvordan vet du at ikke månedsavgiften går til Ionity?
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 457
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #383 på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 10:54 »
Hvordan vet du at ikke månedsavgiften går til Ionity?

Fordi den skal dekke mange andre kjeder også...  nå har ikke jeg denne tjenesten/bilen, men poenget er så vidt jeg har forstått at du skal kunne forholde deg til én tjenesteyter og få alt på samme faktura og til samme pris per marked.

Magnus Hansen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1333
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #384 på: Onsdag 29. April 2020, klokken 10:13 »
Interessant sak referert i Motor:

Sitat
Det er altfor dyrt å hurtiglade elbiler, hevder en av Volkswagens elbilsjefer i en krass kritikk av ladeselskapet Ionity – hvor Volkswagen selv er en av eierne

Sitat

Men da hun under en samtale med tysk presse forleden ble spurt om hva hun synes om strømprisene hos ladeoperatøren Ionity, som Volkswagen altså er deleier av, var hun uventet åpen og sa rett ut:

– Jeg er ikke fornøyd med dem. De er åpenbart for høye.

Ifølge Bagschik blir det ikke lettere å overbevise folk om at det lønner seg å kjøre elbil, når Ionity praktiserer de prisene de gjør.



https://www.motor.no/artikler/volkswagens-elbilsjef-kritiserer-ionity-for-hoye-ladepriser/



knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7196
    • Vis profil
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #385 på: Onsdag 29. April 2020, klokken 15:59 »
Det er også en nylig post på Etron Facebook side hvor en bruker har fått mange tilbakemeldinger fra folk høyt oppe i Audi som er bekymret for Ionity sine priser og ber om at eierne forsetter å sette press mot Ionity.


JorgenM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2341
    • Vis profil
    • LinkedIn
Sv: Ionity slutter med fastpris
« Svar #386 på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 19:25 »
Hvis det er Maingau du tenker på så vil det opplegget neppe vare lenge.
Ionity Nordic anbefaler selv Maingau så det virker varig:

"- Rimeligere lading hos IONITY, prøv MAINGAU"
https://www.facebook.com/ionitynordic/posts/607594426515002
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)