Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ionity slutter med fastpris

Startet av OhmPaPa, torsdag 16. januar 2020, klokken 18:50

« forrige - neste »

Rollep

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 21. februar 2020, klokken 13:27
Sitat fra: Rollep på fredag 21. februar 2020, klokken 09:19
Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 15. februar 2020, klokken 20:50
Sitat fra: Rollep på lørdag 15. februar 2020, klokken 16:05
Sitat fra: DeepFu på torsdag 13. februar 2020, klokken 11:58
Porsche Taycan forbruk: 24,5kWh/100km X 3,26kr/kWh= 79,87kr/100km (Pris med Porsche-medlemsskap i Ionity. For å være snill har jeg ikke tatt med månedlige abonnementskostnader, siden det er "gratis" første 3 år.)
Tesla model 3 forbruk: 17,9kWh/100km X 4,01kr/kWh= 71,6kr/100km (Pris med Maingau-app. Forbruk målt etter 9000km på Europaferie med mye Autobahn)
Jeg tror de aller fleste Taycan eiere glatt betaler 83 øre ekstra per mil i forhold til å humpe rundt i en model 3 :)

Jeg tror ikke du helt tok poenget
Og poenget var?

Det hadde du skjønt hvis du hadde hatt mer vett enn penger  :)
He he, enda en med litt humor, dette begynner å bli bra :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: DeepFu på fredag 21. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: Rollep på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.
Poenget var at det er ikke sikkert du får ønsket ditt oppfylt når folk oppdager at de kan lade til fast kWh-pris UTEN å abonnere på dyre løsninger fra VAG-konsernet. Og de ender faktisk opp med å betale mindre pr kilometer. Men Ionity har jo ifølge mange knekt koden, så det blir sikkert vinn-vinn for alle.
Aha, så var det plutselig ikke så dyrt allikevel. Blir bare mer og mer morsom denne tråden :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

goggo


Det skal bli spennende å se hvor lenge Ionity fortsetter å prise tjenestene sine slik at "ingen" bruker dem...

Jeg er en stor kaffedranker, og er derfor stort sett innom Circle K Lillesand hver dag for å fylle kaffekoppen min. Bor like ved, så har sjelden  behov for å lade bilen der. Men jeg synes det er morsomt å observere trafikken på ladestasjonene, så her er min uhøytidelige telling av ladesessions de 15 gangene jeg har vært der etter 1.februar:

På Tesla sine 20 ladestolper er det alltid noen biler. Har ikke giddet å telle eksakt, men vil si det er gjennomsnittlig 4-6 Teslaer der som lader til enhver tid. Altså rundt 75 biler totalt.

På Grønn Kontakt sin ene hurtiglader har jeg talt 11 biler, da har jeg talt de som lader og de som venter tålmodig i kø. Tok også med den E-Golfen som ladet på semihurtigladeren, da jeg antar den ventet på at hurtigladeren skulle bli ledig...

På Ionity sine 8 stolper har jeg totalt sett 2 biler som ladet på disse 15 gangene. Begge var forøvrig E-tron.

En liten oppsummering til slutt (totalt 15 observasjoner):
Tesla                (20 stolper):   75 biler   ( 25% belegg)
Grønn Kontakt: (1 stolpe):      11 biler   ( 73% belegg)
Ionity               (8 stolper):      2 biler    (  2% belegg)


Hvis jeg var investor så vet jeg hvilken av disse operatørene jeg ville ha investert i, for å si det slik :)

Jaja, ha en fortsatt god helg alle sammen.
mvh HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Counterpointer

Jeg har trodd, og tror fortsatt, at ladeoperatørene posisjonerer seg i markedet. Tesla jobber med å befeste sin posisjon, GK og andre mindre operatører er avhengige av å ha litt inntjening og bygger derfor forsiktig ut, Ionity ønsker å bli for sine medlemmer det samme som Tesla er for egne biler, en «walled garden». Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.


E_S

Sitat fra: stefse på fredag 14. februar 2020, klokken 12:07
Vi har sannsynligvis et av verdens beste distribusjonsnett for strøm. Det blir bakvendt at vi skal la oss diktere av land der elektrisitet nærmest er mangelvare, og produktene tilpasses rikfolk som trenger miljøalibi.

...nettet er godt bygget ut fordi strømforbruket er høyt på grunn av høy andel elektrisk oppvarming (gass har aldri vært stort i Norge, olje har vært på vei ut i mange år og er nå helt ute), men dessverre lider man under store områder med et elendig lavspent-fordelingsnett (230V IT) som gjør at der man skal sette opp en hurtiglader må man normalt alltid opp med en ny trafostasjon. Det må man uansett der det skal opp flere hurtigladere på grunn av strømbehovet, men med det elendige IT-nettet er det umulig å utnytte restkapasitet uten at investeringen blir uforholdmessig høy.

Angående Ionity har jeg en teori:

Det skinner jo særdeles klart gjennom at dette er akkurat samme grunn som at de tyske produsentene inntil nylig bare har klart å komme opp med elendige compliance cars - det er manglende vilje. De ønsker å fortsette å la elbil være et nisjeprodukt for spesielt interesserte og er livredd for å forstyrre og kannibalisere fossilsalget som gir mer profitt. Når de til slutt ble tvunget til å komme med noen OK biler som folk faktisk vil ha, fant noen ut det geniale trikset å sette en absurd pris på hurtigladingen. Fremdeles har de heller ikke klart å helt droppe "dårlig-bil-konseptet" - når for eksempel VW ID.3 ikke kommer med mulighet for taklast eller hengerfeste, eller kun 4 sitteplasser i toppmodell. Dette *vet* jeg at VW fint kunne løst om de hadde villet. De kunne utmerket godt levert denne bilen med 1500 kg hengervekt, 100 kg taklast og 5 sitteplasser i alle utgaver - men de *vil ikke*. De vil ikke lage en modell som spiser av salget av VW Golf 8, de vil lage et nisjeprodukt hvor de kundene som ikke passer i den smale boksen må fortsette med fossilbil.
:)

DeepFu

Sitat fra: Rollep på lørdag 22. februar 2020, klokken 14:58
Sitat fra: DeepFu på fredag 21. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: Rollep på lørdag 01. februar 2020, klokken 12:42
Sitat fra: DeepFu på lørdag 01. februar 2020, klokken 09:36
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.
Høres bra ut, da slipper jeg å stå i ladekø når jeg er ute på langtur :)

Eneste bekymringen er at nå som de norske ladeoperatørene stadig setter opp prisene oppdager i verste fall folk at de trenger ikke å lade så veldig mye per år før det begynner å svare seg med et abonnement som gir gunstig pris hos Ionity.
Poenget var at det er ikke sikkert du får ønsket ditt oppfylt når folk oppdager at de kan lade til fast kWh-pris UTEN å abonnere på dyre løsninger fra VAG-konsernet. Og de ender faktisk opp med å betale mindre pr kilometer. Men Ionity har jo ifølge mange knekt koden, så det blir sikkert vinn-vinn for alle.
Aha, så var det plutselig ikke så dyrt allikevel. Blir bare mer og mer morsom denne tråden :)
Jo, prisen er sinnsvak. Og man er helt prisgitt at en obskur tysk app funker for at det i det hele tatt skal bli en halvveis akseptabel pris. Det er jo forøvrig fint at du synes det er morsomt, men tror ikke jeg helt deler din for for humor. Og du har åpenbart fortsatt ikke tatt poenget.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Ellemelle

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Jeg har trodd, og tror fortsatt, at ladeoperatørene posisjonerer seg i markedet. Tesla jobber med å befeste sin posisjon
Fordelen til Tesla kontra samtlige konkurrenter, inkludert Ionity, er at de vet nøyaktig hvor samtlige av brukerne kommer fra og hvor de skal etterpå.
Jeg vil påstå at de bruker denne informasjonen kontinuerlig til å utvikle og utbedre ladenettverket på de riktige stedene til riktig tid. Når de ser at det er nok Kirkebøer som kjører Rv4, så setter de opp en SuC der også.

Ionity og andre famler mye i blinde, og jeg tror de bygger mange av laderne i nærheten av Teslas ladere nettopp av den grunn.

xyzzy

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Jeg har trodd, og tror fortsatt, at ladeoperatørene posisjonerer seg i markedet. Tesla jobber med å befeste sin posisjon, GK og andre mindre operatører er avhengige av å ha litt inntjening og bygger derfor forsiktig ut, Ionity ønsker å bli for sine medlemmer det samme som Tesla er for egne biler, en «walled garden». Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.

Du bommer nok ganske kraftig på en bit... "deres eiere ikke ønsker å kannibalisere fossilsalget". Prisprofilen er bom, men eierne ønsker å selge flest mulig elbiler, med minst mulig subsidiering. EUs krav på gjennomsnittsutslipp gir såpass heftige bøter at salg av elbiler er en nødvendighet for å få ned gjennomsnittlig utslipp.

eivhelle

Sitat fra: goggo på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:11

Det skal bli spennende å se hvor lenge Ionity fortsetter å prise tjenestene sine slik at "ingen" bruker dem...

Når VW slipper ID3 til sommeren vil alle som har bestilt 1.st edition ha et år gratis lading på Ionity. Så da kan det nok fort bli kø der uansett hva prisen ellers måtte være.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Counterpointer

Sitat fra: xyzzy på søndag 23. februar 2020, klokken 18:24
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 22. februar 2020, klokken 16:28
Jeg har trodd, og tror fortsatt, at ladeoperatørene posisjonerer seg i markedet. Tesla jobber med å befeste sin posisjon, GK og andre mindre operatører er avhengige av å ha litt inntjening og bygger derfor forsiktig ut, Ionity ønsker å bli for sine medlemmer det samme som Tesla er for egne biler, en «walled garden». Samtidig så må Ionity ivareta at deres eiere ikke ønsker å kanibalisere fossilsalget. Begge disse prioriteringene til Ionity passer med deres nye prisprofil.

Du bommer nok ganske kraftig på en bit... "deres eiere ikke ønsker å kannibalisere fossilsalget". Prisprofilen er bom, men eierne ønsker å selge flest mulig elbiler, med minst mulig subsidiering. EUs krav på gjennomsnittsutslipp gir såpass heftige bøter at salg av elbiler er en nødvendighet for å få ned gjennomsnittlig utslipp.
Her tror jeg heller at du feilvurderer den konservative holdningen til de som alltid har solgt fossiler, de vil selge noen elbiler men ikke flere enn de må. De ønsker å kunne si til EU kommisjonen «se så fine elbiler vi har laget og til og med et ladenettverk, MEN det er rett å slett ikke nok etterspørsel! Dere må lempe litt på disse urimelige bøtene.......»

Zett

Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. februar 2020, klokken 20:41
Her tror jeg heller at du feilvurderer den konservative holdningen til de som alltid har solgt fossiler, de vil selge noen elbiler men ikke flere enn de må. De ønsker å kunne si til EU kommisjonen «se så fine elbiler vi har laget og til og med et ladenettverk, MEN det er rett å slett ikke nok etterspørsel! Dere må lempe litt på disse urimelige bøtene.......»

Tror Teslas suksess har ødelagt den strategien. Så håper at noen har skjønt tegninga, virker f.eks. at VAG gjør en helhjertet innsats for å få ut gode elbiler i bra volum.

Kristian O

Sitat fra: Zett på søndag 23. februar 2020, klokken 20:53
Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. februar 2020, klokken 20:41
Her tror jeg heller at du feilvurderer den konservative holdningen til de som alltid har solgt fossiler, de vil selge noen elbiler men ikke flere enn de må. De ønsker å kunne si til EU kommisjonen «se så fine elbiler vi har laget og til og med et ladenettverk, MEN det er rett å slett ikke nok etterspørsel! Dere må lempe litt på disse urimelige bøtene.......»

Tror Teslas suksess har ødelagt den strategien. Så håper at noen har skjønt tegninga, virker f.eks. at VAG gjør en helhjertet innsats for å få ut gode elbiler i bra volum.
4 seter, ingen taklast og ikkje hengerfeste er vel ikkje så veldig imponerende?
Kva er grunnen til at dei legg slike begrensinger på ID?
Volum har vore bra på eGolf, får håpe det held seg slik med ID.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

E_S

Sitat fra: Kristian O på mandag 24. februar 2020, klokken 15:10
Sitat fra: Zett på søndag 23. februar 2020, klokken 20:53
Sitat fra: knut.aulie på søndag 23. februar 2020, klokken 20:41
Her tror jeg heller at du feilvurderer den konservative holdningen til de som alltid har solgt fossiler, de vil selge noen elbiler men ikke flere enn de må. De ønsker å kunne si til EU kommisjonen «se så fine elbiler vi har laget og til og med et ladenettverk, MEN det er rett å slett ikke nok etterspørsel! Dere må lempe litt på disse urimelige bøtene.......»

Tror Teslas suksess har ødelagt den strategien. Så håper at noen har skjønt tegninga, virker f.eks. at VAG gjør en helhjertet innsats for å få ut gode elbiler i bra volum.
4 seter, ingen taklast og ikkje hengerfeste er vel ikkje så veldig imponerende?
Kva er grunnen til at dei legg slike begrensinger på ID?
Volum har vore bra på eGolf, får håpe det held seg slik med ID.

Ingen annen grunn enn at de ikke vil kannibalisere fossilsalget. De vil holde elbil som et nisjeprodukt og nummer 2-bil. Hadde de laget ID.3 med 1500 kilo hengervekt, 5-seter og taklast hadde det blitt seriøs kannibalisering av produkter med mye større margin. Man ser jo også at iX3 og EQC er lettvintløsninger, konverterte fossilbiler med de ulemper som følger av det.
:)

ToWalkOrDrive

Føler og at Audi / VW kjemper mot så godt de kan, også med Ionity. Vet heller ikke hvordan det blir med batteritilgangen. Er vel ting som dette som fører til at Tesla-aksjen plutselig koster 900 USD. Når Model Y ruller ut til 530.000 med 50 mil rekkevidde, krok, takbøyler, 700 liter bagasjerom, stor elektrisk bakluke, over 13000 superladere, Netflix på skjermen, og 0-100 på 5 sek. Forhåpentligvis kommer de andre på banen. Med biler. Med laadere...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 24. februar 2020, klokken 18:22
Føler og at Audi / VW kjemper mot så godt de kan, også med Ionity. Vet heller ikke hvordan det blir med batteritilgangen. Er vel ting som dette som fører til at Tesla-aksjen plutselig koster 900 USD. Når Model Y ruller ut til 530.000 med 50 mil rekkevidde, krok, takbøyler, 700 liter bagasjerom, stor elektrisk bakluke, over 13000 superladere, Netflix på skjermen, og 0-100 på 5 sek. Forhåpentligvis kommer de andre på banen. Med biler. Med laadere...

En helt uungåelig situasjon. Tror vi her ser begynnelsen på en utvikling som skjer i økende tempo. Det selges mer elbiler og færre ice-biler enn det er planlagt for, og nå må ice-bilene og elbiler som ikke lenger klarer å holde følge, må selges til dumpepriser, selv om de prøver å få det til å høres ut som de plutselig er blitt så snille og vennlige.

https://www.tv2.no/broom/11239509/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA