Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Think lithium med jordfeil

Startet av worry, onsdag 11. oktober 2023, klokken 19:19

« forrige - neste »

worry

Hehe. Det er jo alltid ganske spennende når batteriet skal kobles sammen. Jeg er alltid litt nervøs når de oransje kablene skal settes på. Er forberedt på at det smeller.  :P
Think lithium

RJK

Fordel Li-Ion-batterier, ikke noe stor sjanse for knallgass i lufta.

Men, kan jo fremdeles gå en lysbue og et tilhørende smell. Men krysser fingrene for at det er relativt trygt likevel, om man unngår å få en "karamell".

Får bare håpe norske myndigheter snart får en fornuftig, interessert og opplyst Transport-minister som får ryddet opp i regelverket, og gjør det lettere å både bytte batterikjemi til nyere og tryggere batterier.

Og ikke minst, reelle muligheter til og å konvertere ice til el ved å fjerne de så godt som umulige dokumentasjonskravene for å vise at dette er sikrere enn å holde på med gammel, lekkende ice-motorisering og forbrenningssystemer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

worry

Ja, dessverre er det foreløpig bare nei å få fra norske myndigheter. Det er farlig å si ja til noe, kan jo være farlig. Mye enklere å si nei. Det skjer ikke noe før veldig mange politikere er med på laget, som igjen legger press på myndighetene. Norge er vel snart eneste land i verden hvor det er forbudt å bygge om til EV. Samtidig har vi "sløst" bort milliarder på import av elbiler uten å skattlegge. Nå går godsakene ut av landet igjen, til veldig reduserte priser. En moderne elbil skal greit kunne gå en million km, hvis vi hadde hatt kunnskap og vilje til å reparere dem.

Neste prosjekt på denne bilen blir å montere varmeapparat. Tror jeg lager en egen tråd om det.
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på mandag 20. november 2023, klokken 10:06Ja, dessverre er det foreløpig bare nei å få fra norske myndigheter. Det er farlig å si ja til noe, kan jo være farlig. Mye enklere å si nei. Det skjer ikke noe før veldig mange politikere er med på laget, som igjen legger press på myndighetene. Norge er vel snart eneste land i verden hvor det er forbudt å bygge om til EV. Samtidig har vi "sløst" bort milliarder på import av elbiler uten å skattlegge. Nå går godsakene ut av landet igjen, til veldig reduserte priser. En moderne elbil skal greit kunne gå en million km, hvis vi hadde hatt kunnskap og vilje til å reparere dem.

A M E N ! :laugh:

bcx238h

Sitat fra: worry på mandag 20. november 2023, klokken 10:06Neste prosjekt på denne bilen blir å montere varmeapparat. Tror jeg lager en egen tråd om det.

DET holder jeg også på med for tida...  ::)  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA