Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservere eller la være

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 16. januar 2020, klokken 09:53

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 23. november 2020, klokken 12:08
Håhåhå, da snakker vi bråbrems(fantombrems) for hver eneste hindring man møter langs veien da 😄😂
Det er jo det som er utfordringen med å håndtere slikt i høy fart. Man skal jo ikke bremse for noe som er to meter på siden av veien, men samtidig trenger man litt tid for å få redusert farten vesentlig.

Så da må bilen begynte med å gjøre sannsynlighets analyser om en elg i marsjfart vil løpe inn på veien eller ikke...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 12:43
Sitat fra: Radial på mandag 23. november 2020, klokken 12:08
Håhåhå, da snakker vi bråbrems(fantombrems) for hver eneste hindring man møter langs veien da 😄😂
Det er jo det som er utfordringen med å håndtere slikt i høy fart. Man skal jo ikke bremse for noe som er to meter på siden av veien, men samtidig trenger man litt tid for å få redusert farten vesentlig.

Så da må bilen begynte med å gjøre sannsynlighets analyser om en elg i marsjfart vil løpe inn på veien eller ikke...

Sier litt om hvor langt unna vi er selvkjøring egentlig.
En dagligdags no-brainer oppgave for de fleste mennesker, nesten umulig for en datamaskin å fikse...🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jon65

Sitat fra: Radial på mandag 23. november 2020, klokken 18:09
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 12:43
Sitat fra: Radial på mandag 23. november 2020, klokken 12:08
Håhåhå, da snakker vi bråbrems(fantombrems) for hver eneste hindring man møter langs veien da 😄😂
Det er jo det som er utfordringen med å håndtere slikt i høy fart. Man skal jo ikke bremse for noe som er to meter på siden av veien, men samtidig trenger man litt tid for å få redusert farten vesentlig.

Så da må bilen begynte med å gjøre sannsynlighets analyser om en elg i marsjfart vil løpe inn på veien eller ikke...

Sier litt om hvor langt unna vi er selvkjøring egentlig.
En dagligdags no-brainer oppgave for de fleste mennesker, nesten umulig for en datamaskin å fikse...🙄

Evt motsatt:
En dagligdags no-brainer oppgave for en datamaskin, nesten umulig for et menneske å fikse...🙄

fonberg

Nok OT-poster om at FSD er rådyr her nå, kanskje?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

RJK

Sitat fra: fonberg på mandag 23. november 2020, klokken 19:02
Nok OT-poster om at FSD er rådyr her nå, kanskje?


Elg nok fort hjort at dæ rein ut i dådyra toillate dyr-disKUsjonan, ja.


;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Sitat fra: Autowinder på søndag 22. november 2020, klokken 12:43
Gjenstår å se, når en må holde i rattet likevel, er det like greit å kjøre selv. Et rådyr som sprang rett over veien rett foran bilen på tur til fjellet oppdaget ikke FSD eller autobremssystemet i det hele tatt, og burde fint klart det. Det var under 10 meter unna. Nyvasket bil og klarvær og dagslys. Da lurer man på om det er verd det.
Det du har nå av FSD er ikke "det du har i morgen". Jeg tenker fremtidig. Om et år eller to tror jeg det har kommet vesentlig lenger enn nå, spesielt med tanke på det jeg har sett av preview-utgaven som testes i disse dager.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 24. november 2020, klokken 22:33
Det du har nå av FSD er ikke "det du har i morgen". Jeg tenker fremtidig. Om et år eller to tror jeg det har kommet vesentlig lenger enn nå, spesielt med tanke på det jeg har sett av preview-utgaven som testes i disse dager.

Men samtidig har Tesla i flere år allerede solgt FSD, uten at det har gitt nevneverdig tilbake til kundene. Selv dropper jeg FSD. Musk har lovet at FSD skal komme som abonnementsordning. Så da sitter jeg heller på gjerdet og venter til den dagen de har sluppet Full Self Driving i en fungerende helårsløsning på det norske markedet før jeg slår til. Inntil da er det penger rett ut av vinduet for noe man har null anelse hva fremtiden vil bringe.

Autowinder

Sitat fra: JorEl på mandag 23. november 2020, klokken 07:11
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 06:42
Sitat fra: JorEl på søndag 22. november 2020, klokken 21:18
Men radaren burde vel ha sjangs til å plukke det opp ; Fremovervendt radar gir lang rekkevidde-visning av fjerntliggende objekter...160meter står det hos Tesla.
Regner med rådyret ikke kom gående i kjørefeltet. Radaren har ikke veldig bred vinkel fremover, og vil ikke oppdage noe som kommer brått inn fra siden. Vidvinkel kamera er det som kan håndtere slikt.
Nå har jeg jo ikke sett situasjonen, men om dyret er 10m forran bilen, så kunne Teslaen kanskje gjort et forsøk på å bremse litt, eller svingt unna? Edit; Men bilen traff ikke dyret, og det var derfor jeg fleipet med at bilen hadde stålkontroll. Vanskelig å klage på en kollisjon som ikke har skjedd. Men snart har vi FSDbeta og alt blir så meget bedre :)
Rådyret krysset veien fra venstre side mot høyre og må da ha passert radarens synsfelt underveis. Størrelsen var ca 25-30kg.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

alv1

Model Y vurderes og blir sannsynlig neste bil, men ser ingen grunn til å forhåndsbestille.

anorway

Sitat fra: alv1 på onsdag 25. november 2020, klokken 18:42
Model Y vurderes og blir sannsynlig neste bil, men ser ingen grunn til å forhåndsbestille.

Jeg ser ingen grunn til å ikke reservere?
Tesla økte prisene nå på X og S med over 50k. Skal ikke se bort fra at de gjør det på Y også..

Når jeg forhåndsbestilte fikk jeg Y for 521.242,- kr. Nå starter Y på 549.142,-.

Så har tjent bra på det:) Hvis jeg ikke tar helt feil har noen forhåndsbestilt tidligere enn meg også til enda lavere pris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: anorway på onsdag 25. november 2020, klokken 22:21
Sitat fra: alv1 på onsdag 25. november 2020, klokken 18:42
Model Y vurderes og blir sannsynlig neste bil, men ser ingen grunn til å forhåndsbestille.

Jeg ser ingen grunn til å ikke reservere?
Tesla økte prisene nå på X og S med over 50k. Skal ikke se bort fra at de gjør det på Y også..

Når jeg forhåndsbestilte fikk jeg Y for 521.242,- kr. Nå starter Y på 549.142,-.

Så har tjent bra på det:) Hvis jeg ikke tar helt feil har noen forhåndsbestilt tidligere enn meg også til enda lavere pris.

Ja, jeg har bestilt TMY LR med svart lakk for 492.120....inkl leveringskost....er jo nesten latterlig billig når en ser hva som nå kommer på Y....

Angående Model S så ser det ut til at det er en oppgradert versjon en nå får om en bestiller nå...ref Palledium og div... men er mye hysj, hysj....men er nok derfor de og satte ned prisen til de som bestilte Model S for en måned siden....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: anorway på onsdag 25. november 2020, klokken 22:21
Sitat fra: alv1 på onsdag 25. november 2020, klokken 18:42
Model Y vurderes og blir sannsynlig neste bil, men ser ingen grunn til å forhåndsbestille.

Jeg ser ingen grunn til å ikke reservere?
Tesla økte prisene nå på X og S med over 50k. Skal ikke se bort fra at de gjør det på Y også..

Når jeg forhåndsbestilte fikk jeg Y for 521.242,- kr. Nå starter Y på 549.142,-.

Så har tjent bra på det:) Hvis jeg ikke tar helt feil har noen forhåndsbestilt tidligere enn meg også til enda lavere pris.


Prisen har jo allerede gått opp pga valutakurs, så jeg vil vel påstå at de som vurderer TMY nå, like greit klarer seg uten å reservere, for det er større sjanse for at prisen går ned enn opp. Ganske stor sannsynlighet for en prisreduksjon når man nå og vet at den kommer med de nye, større batteriene som skal være billigere å produsere.


Klart, det er en gamble, og om prisen går ned før levering, så får man jo den rimeligere prisen, og man er beskyttet mot enda høyere pris. Men den risikoen ansees altså som svært liten. Ihvertfall av meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Teggedurien

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 26. november 2020, klokken 14:46
Sitat fra: anorway på onsdag 25. november 2020, klokken 22:21
Sitat fra: alv1 på onsdag 25. november 2020, klokken 18:42
Model Y vurderes og blir sannsynlig neste bil, men ser ingen grunn til å forhåndsbestille.

Jeg ser ingen grunn til å ikke reservere?
Tesla økte prisene nå på X og S med over 50k. Skal ikke se bort fra at de gjør det på Y også..

Når jeg forhåndsbestilte fikk jeg Y for 521.242,- kr. Nå starter Y på 549.142,-.

Så har tjent bra på det:) Hvis jeg ikke tar helt feil har noen forhåndsbestilt tidligere enn meg også til enda lavere pris.

Ja, jeg har bestilt TMY LR med svart lakk for 492.120....inkl leveringskost....er jo nesten latterlig billig når en ser hva som nå kommer på Y....

Angående Model S så ser det ut til at det er en oppgradert versjon en nå får om en bestiller nå...ref Palledium og div... men er mye hysj, hysj....men er nok derfor de og satte ned prisen til de som bestilte Model S for en måned siden....

Når bestilte du din?

Jon65

Eneste fornuftige grunn til å ikke bestille må jo være at likviditeten er så anstrengt at man ikke kan unnvære depositumbeløpet (og da bør man kanskje uansett droppe nybilkjøp....). Rentene man taper på å legge inn en bestilling på forhånd er jo tilnærmet null. Og hvis man ikke tør fordi man er redd for at beløpet går tapt hvis Tesla går konk er det jo bare å betale med kredittkort.

Eller er det noen andre grunner jeg ikke har sett?

kodax

Kanskje noen ikke vil bestille fordi de sa at det ikke var noe vits i å bestille tidligere, og da er det ekstra surt å bestille nå til høyere pris :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA