Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Autowinder på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:17
Sitat fra: daktari på søndag 10. oktober 2021, klokken 11:01
Hvordan vil denne funke for en som ikke har Tesla?
Også TN 400V 3x16A støttet på alle merker?
Gir den 1-fas til de som vil ha det selv om den er koblet 3-fas IT?
Gjør den easee-trikset og justerer strøm slik at 3-fas biler også kan få 3-fas på IT?
(Min gamle etron ville ikke lade på TWC2 3-fas IT, dvs. boksen stoppet ladingen).

Siden en ikke får kjøpt laderen uten å ha en konto hos Tesla med en aktiv bil er det begrenset for andre. Avhengig av installasjonen skal laderen fungere på andre produsenters EV, men alle bilmerker/modeller støtter jo ikke 3-fas. Mulig det er redusert hastighet på disse, eller ikke virker.
Edit: med skal fungere tenker jeg da på basis installasjon 230V ufaset. Det er avhengig av at bilen kan kommunisere med TWC Gen 3 sin protokoll, men jeg vet ikke noe om tilleggskrav. Med wifi kan en enkelt sette opp TWC til maks ampere. Tesla bruker ikke OCPP. Se forøvrig: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_UK.pdf
Gjetter du bare? Hva er ufaset?

Svaret på iallfall to av spørsmålene står i dette innlegget:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50212.msg1007833#msg1007833

Autowinder

Det skulle stå enfaset. Jeg har lest gjennom bruksanvisningen, men montering venter på ferdig bygg. Men den lader nok ikke all vehicles selv om den er satt til det. Enfase er nok det beste det kan bli uansett om bilens protokoll ikke snakker med TWCs protokoll, det er vel du enig i ? Og hva bilen har av kapasitet til ladehastighet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Mener du at TWC kun snakker Tesla proprietær protokoll, eller mener du at dette kun gjelder ved 3-fas? Må vel klare å kommunisere med veggboksen enten den skal lade 1-fas eller 3-fas? Det er tre ledd som må fortelle om mulig strømstyrke, veggboks (via kommunikasjon?), ladekabel (via motstand i type 2 kontakt?) og til sist vet bilen selv hva den kan trekke. Minste bestemmer hva bilen prøver seg på?

Ingen verken nøling eller tull med KIA og 32A 1-fas iallfall, men har ikke andre biler enn Tesla som kan takle 3-fas 230V.

Autowinder

Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene. Endel eldre elbiler er det jeg mener faller utenfor selv med den innstillingen i oppsettet. Citroën, DS og Renault har i kjent fransk stil kjørt egne løp, så det har vært litt trøblete. Men håp om at det bedrer seg.
Så er det ombordladeren på de enkelte bilene som også er ulike; noen tar enfase og andre kan lade trefase og alle igjen kan ha ulike max input grenser.
Og ja, er bilen som bestemmer hva den kan trekke sålenge alt annet er trygt i koblingen. Er det varmgang eller andre uregelmessigheter tar TWC over.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:41
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene.
Type 2 lading bruker PWM signalering, og er det som brukes med "All vehicles". Biler trenger ikke støtte CCS for å kunne lade på Type 2 (f.eks MB B ed, tidlige Zoe, i3 uten DC lading).

CCS inkluderer støtte for Type 2, men omfatter og en høyere nivå kommunikasjon som er basert på Power Line Communication (som forvirrende nok forkortes til PLC som frusterer folk som jobber med automasjon) som brukes ved DC lading. PLC er det samme som dingsene man kan plugge i stikkontakten for å skape ett nettverk bruker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

#95
Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:16
Sitat fra: Autowinder på onsdag 13. oktober 2021, klokken 00:41
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene.
Type 2 lading bruker PWM signalering, og er det som brukes med "All vehicles". Biler trenger ikke støtte CCS for å kunne lade på Type 2 (f.eks MB B ed, tidlige Zoe, i3 uten DC lading).

CCS inkluderer støtte for Type 2, men omfatter og en høyere nivå kommunikasjon som er basert på Power Line Communication (som forvirrende nok forkortes til PLC som frusterer folk som jobber med automasjon) som brukes ved DC lading. PLC er det samme som dingsene man kan plugge i stikkontakten for å skape ett nettverk bruker.
Ja jeg er klar over at CCS er basert på PLC, og sa heller ikke at CCS er et krav for å lade på TWC, men mener at med den på plass i majoriteten av nye elbilmodeller er det med på at kompatibiliteten er større og sjansene større for riktig kontroll begge veier. Med suksessen til CCS ifbm i3, iPace og TM3/Y kom sakte men sikkert mange andre på banen for å benytte CCS sin fremgang med ladenettverkene i Europa. Så er jo bilprodusenter først og fremst det og ikke programvarespesialister og elektroingeniører historisk sett. Det er vel på vei over i et nytt regime etter hvert, mens Tesla har dette i fokus siden de ikke har historien å drasse på, kun lager elbiler og er produsenter til stor del av egen teknologi. Det har de vist under den siste tidens mangel på komponenter i markedet, hvor Tesla setter sine spesialister til å kode om og produsere egne løsninger for å omgå beskrankningene i markedet.
Det har sikkert ikke bare vært bransjeledende it-kompetanse hele tiden hos BMW, VAG, PSA, GM, Ford m.fl. tenker jeg, det er derfor frem til 2019-ish såpass mye rart når det gjelder å få ladefart, trefase og annet til å spille sammen. Siden Tesla også har vært litt proprietære hva angår valg av løsninger og har vært Konkurrenten noen år, har jo de «gamle» bilprodusentene teamet opp med ladeboksprodusenter for å sikre at boksen passer bilen de leverer. Men det er blitt bedre over tid.
Edit: For mer info om anbefalinger, trender i arbeidet med harmoniseringen av elbillading fremover se: https://mdpi-res.com/d_attachment/wevj/wevj-12-00063/article_deploy/wevj-12-00063-v2.pdf
Mye av undersøkelsene speiler vel også at det samme er tilfellet i Norge, selv om UK har større andel av abonnement hos hver ladenettverksaktør (lock-in) enn det vi har her hjemme.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på onsdag 13. oktober 2021, klokken 13:23
Ja jeg er klar over at CCS er basert på PLC, og sa heller ikke at CCS er et krav for å lade på TWC, men mener at med den på plass i majoriteten av nye elbilmodeller er det med på at kompatibiliteten er større og sjansene større for riktig kontroll begge veier.
Fra svaret ditt fremstod det som om det er CCS som er den åpne standarden som TWC støtter. Ville bare få frem at det ikke er tilfelle, men at det er type 2. f.eks lader Norges mest solgte elbil på type 2 uten å støtte CCS.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Går helt fint, jeg antok vi snakket litt forbi hverandre. Det fine med oppsettsvalget er for meg når jeg går fra hus til nybygget leilighet og fellesgarasje med dedikert oppstillingsplass, at jeg kan sette TWC til bare å lade Tesla. Grepet er jo fortsatt ikke låsbart når det ikke er i bruk, og da slipper en sniklading av (de fleste) andre når en er på jobb eller reise. Og stille om via telefon ved behov er jo enkelt også.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

kodax

Gen3 konfigureres lett til kun å lade de Tesla-ene du har godkjent 😎
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Autowinder

Ok, gjøres det i konfigurasjonsappen som dukker opp når en scanner QR-koden? Er det noe sikkerhet og passord på TWC boksen (jeg har ikke fått installert den enda), eller kan hvem som helst som har QR-koden logge seg rett inn?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Langt (unikt) wifi-passord som følger med i dok, og står vel på innsiden av boksen også, om man ikke fjerner det ved montering.

Lagret bare nettet på tlf, og slo av autotilkobling, så er det enkelt å koble opp når man vil.

geear

Skal sies at jeg syns nettdelen av det kunne vært gjort smidigere etter man er ferdig med oppsettet og den er koblet til et annet wifi. Det er veldig basic. Håper den kommer inn i Tesla-appen eller noe etterhvert, og gjerne med litt mer nerdestats/funksjonalitet. Ser ikke det som usannsynlig.

Autowinder

Fant Pw på introguiden, ved QR koden. Litt nerdedata er alltid fint, men mistenker at det ikke er pri 1 med slikt og easter eggs i denne delen av Tesla 😄
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

#103
Det er jo ikke veldig mye originalitet der når delenummeret er identisk med Gen 2 som jeg først hadde og returnerte. Jeg var ikke sikker på jeg hadde fått riktig produkt før jeg pakket opp og så merket med mac adressen på installasjonsguiden, alt øvrig av innpakking og utseende (bortsett fra innmaten i enheten) er helt identisk, så det er rom for feil i logistikken såvidt jeg kan skjønne.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

AlexØ

Bestilte TWC Gen3 for 2 ukersiden.
Det er nå 12 dager siden jeg fikk Email om at en var sent med DHL
Fortsatt får jeg beskjed at sporing nummeret er ugyldig.
Mailet support emailen til Tesla den 11. Ikke et pip tilbake.

:+1: :+1: :+1: :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA