Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: TWC Generation 3  (Lest 8496 ganger)

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #90 på: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 13:17 »
Hvordan vil denne funke for en som ikke har Tesla?
Også TN 400V 3x16A støttet på alle merker?
Gir den 1-fas til de som vil ha det selv om den er koblet 3-fas IT?
Gjør den easee-trikset og justerer strøm slik at 3-fas biler også kan få 3-fas på IT?
(Min gamle etron ville ikke lade på TWC2 3-fas IT, dvs. boksen stoppet ladingen).

Siden en ikke får kjøpt laderen uten å ha en konto hos Tesla med en aktiv bil er det begrenset for andre. Avhengig av installasjonen skal laderen fungere på andre produsenters EV, men alle bilmerker/modeller støtter jo ikke 3-fas. Mulig det er redusert hastighet på disse, eller ikke virker.
Edit: med skal fungere tenker jeg da på basis installasjon 230V ufaset. Det er avhengig av at bilen kan kommunisere med TWC Gen 3 sin protokoll, men jeg vet ikke noe om tilleggskrav. Med wifi kan en enkelt sette opp TWC til maks ampere. Tesla bruker ikke OCPP. Se forøvrig: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_UK.pdf
« Siste redigering: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 13:35 av Autowinder »
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #91 på: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 13:44 »
Har du fått TWC3, rukket å få installert og begynne å "like den" allerede? Trodde de første i Norge fortsatt var på vei med Posten?
Eg fekk min 10 juni, så denne vore i salg iallefall fra mai.

Det skal holde hardt, wifi modellen gen 3 var ikke tilgjengelig når jeg bestilte 1/8, men jeg så den kom i september og fikk byttet til siste utgave.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8991
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #92 på: ſøndag 10. Oktober 2021, klokken 14:31 »
Hvordan vil denne funke for en som ikke har Tesla?
Også TN 400V 3x16A støttet på alle merker?
Gir den 1-fas til de som vil ha det selv om den er koblet 3-fas IT?
Gjør den easee-trikset og justerer strøm slik at 3-fas biler også kan få 3-fas på IT?
(Min gamle etron ville ikke lade på TWC2 3-fas IT, dvs. boksen stoppet ladingen).

Siden en ikke får kjøpt laderen uten å ha en konto hos Tesla med en aktiv bil er det begrenset for andre. Avhengig av installasjonen skal laderen fungere på andre produsenters EV, men alle bilmerker/modeller støtter jo ikke 3-fas. Mulig det er redusert hastighet på disse, eller ikke virker.
Edit: med skal fungere tenker jeg da på basis installasjon 230V ufaset. Det er avhengig av at bilen kan kommunisere med TWC Gen 3 sin protokoll, men jeg vet ikke noe om tilleggskrav. Med wifi kan en enkelt sette opp TWC til maks ampere. Tesla bruker ikke OCPP. Se forøvrig: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_UK.pdf
Gjetter du bare? Hva er ufaset?

Svaret på iallfall to av spørsmålene står i dette innlegget:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50212.msg1007833#msg1007833

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #93 på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 17:54 »
Det skulle stå enfaset. Jeg har lest gjennom bruksanvisningen, men montering venter på ferdig bygg. Men den lader nok ikke all vehicles selv om den er satt til det. Enfase er nok det beste det kan bli uansett om bilens protokoll ikke snakker med TWCs protokoll, det er vel du enig i ? Og hva bilen har av kapasitet til ladehastighet.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8991
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #94 på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 19:13 »
Mener du at TWC kun snakker Tesla proprietær protokoll, eller mener du at dette kun gjelder ved 3-fas? Må vel klare å kommunisere med veggboksen enten den skal lade 1-fas eller 3-fas? Det er tre ledd som må fortelle om mulig strømstyrke, veggboks (via kommunikasjon?), ladekabel (via motstand i type 2 kontakt?) og til sist vet bilen selv hva den kan trekke. Minste bestemmer hva bilen prøver seg på?

Ingen verken nøling eller tull med KIA og 32A 1-fas iallfall, men har ikke andre biler enn Tesla som kan takle 3-fas 230V.

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #95 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 00:41 »
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene. Endel eldre elbiler er det jeg mener faller utenfor selv med den innstillingen i oppsettet. Citroën, DS og Renault har i kjent fransk stil kjørt egne løp, så det har vært litt trøblete. Men håp om at det bedrer seg.
Så er det ombordladeren på de enkelte bilene som også er ulike; noen tar enfase og andre kan lade trefase og alle igjen kan ha ulike max input grenser.
Og ja, er bilen som bestemmer hva den kan trekke sålenge alt annet er trygt i koblingen. Er det varmgang eller andre uregelmessigheter tar TWC over.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9325
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #96 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 10:16 »
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene.
Type 2 lading bruker PWM signalering, og er det som brukes med "All vehicles". Biler trenger ikke støtte CCS for å kunne lade på Type 2 (f.eks MB B ed, tidlige Zoe, i3 uten DC lading).

CCS inkluderer støtte for Type 2, men omfatter og en høyere nivå kommunikasjon som er basert på Power Line Communication (som forvirrende nok forkortes til PLC som frusterer folk som jobber med automasjon) som brukes ved DC lading. PLC er det samme som dingsene man kan plugge i stikkontakten for å skape ett nettverk bruker.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #97 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 13:23 »
Tesla snakker med TWC etter sin protokoll derfor et valg om kun Tesla i oppsettet. Settes boksen til «All vehicles» støttes en åpen standard. 78% av alle nye elbiler har nå CCS som standard så det er mer samkjørt de siste årene.
Type 2 lading bruker PWM signalering, og er det som brukes med "All vehicles". Biler trenger ikke støtte CCS for å kunne lade på Type 2 (f.eks MB B ed, tidlige Zoe, i3 uten DC lading).

CCS inkluderer støtte for Type 2, men omfatter og en høyere nivå kommunikasjon som er basert på Power Line Communication (som forvirrende nok forkortes til PLC som frusterer folk som jobber med automasjon) som brukes ved DC lading. PLC er det samme som dingsene man kan plugge i stikkontakten for å skape ett nettverk bruker.
Ja jeg er klar over at CCS er basert på PLC, og sa heller ikke at CCS er et krav for å lade på TWC, men mener at med den på plass i majoriteten av nye elbilmodeller er det med på at kompatibiliteten er større og sjansene større for riktig kontroll begge veier. Med suksessen til CCS ifbm i3, iPace og TM3/Y kom sakte men sikkert mange andre på banen for å benytte CCS sin fremgang med ladenettverkene i Europa. Så er jo bilprodusenter først og fremst det og ikke programvarespesialister og elektroingeniører historisk sett. Det er vel på vei over i et nytt regime etter hvert, mens Tesla har dette i fokus siden de ikke har historien å drasse på, kun lager elbiler og er produsenter til stor del av egen teknologi. Det har de vist under den siste tidens mangel på komponenter i markedet, hvor Tesla setter sine spesialister til å kode om og produsere egne løsninger for å omgå beskrankningene i markedet.
Det har sikkert ikke bare vært bransjeledende it-kompetanse hele tiden hos BMW, VAG, PSA, GM, Ford m.fl. tenker jeg, det er derfor frem til 2019-ish såpass mye rart når det gjelder å få ladefart, trefase og annet til å spille sammen. Siden Tesla også har vært litt proprietære hva angår valg av løsninger og har vært Konkurrenten noen år, har jo de «gamle» bilprodusentene teamet opp med ladeboksprodusenter for å sikre at boksen passer bilen de leverer. Men det er blitt bedre over tid.
Edit: For mer info om anbefalinger, trender i arbeidet med harmoniseringen av elbillading fremover se: https://mdpi-res.com/d_attachment/wevj/wevj-12-00063/article_deploy/wevj-12-00063-v2.pdf
Mye av undersøkelsene speiler vel også at det samme er tilfellet i Norge, selv om UK har større andel av abonnement hos hver ladenettverksaktør (lock-in) enn det vi har her hjemme.
« Siste redigering: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 13:52 av Autowinder »
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 9325
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #98 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 14:30 »
Ja jeg er klar over at CCS er basert på PLC, og sa heller ikke at CCS er et krav for å lade på TWC, men mener at med den på plass i majoriteten av nye elbilmodeller er det med på at kompatibiliteten er større og sjansene større for riktig kontroll begge veier.
Fra svaret ditt fremstod det som om det er CCS som er den åpne standarden som TWC støtter. Ville bare få frem at det ikke er tilfelle, men at det er type 2. f.eks lader Norges mest solgte elbil på type 2 uten å støtte CCS.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #99 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 17:33 »
Går helt fint, jeg antok vi snakket litt forbi hverandre. Det fine med oppsettsvalget er for meg når jeg går fra hus til nybygget leilighet og fellesgarasje med dedikert oppstillingsplass, at jeg kan sette TWC til bare å lade Tesla. Grepet er jo fortsatt ikke låsbart når det ikke er i bruk, og da slipper en sniklading av (de fleste) andre når en er på jobb eller reise. Og stille om via telefon ved behov er jo enkelt også.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

kodax

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2144
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #100 på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 18:45 »
Gen3 konfigureres lett til kun å lade de Tesla-ene du har godkjent 😎
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #101 på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 21:36 »
Ok, gjøres det i konfigurasjonsappen som dukker opp når en scanner QR-koden? Er det noe sikkerhet og passord på TWC boksen (jeg har ikke fått installert den enda), eller kan hvem som helst som har QR-koden logge seg rett inn?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8991
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #102 på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 21:58 »
Langt (unikt) wifi-passord som følger med i dok, og står vel på innsiden av boksen også, om man ikke fjerner det ved montering.

Lagret bare nettet på tlf, og slo av autotilkobling, så er det enkelt å koble opp når man vil.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8991
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #103 på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 22:01 »
Skal sies at jeg syns nettdelen av det kunne vært gjort smidigere etter man er ferdig med oppsettet og den er koblet til et annet wifi. Det er veldig basic. Håper den kommer inn i Tesla-appen eller noe etterhvert, og gjerne med litt mer nerdestats/funksjonalitet. Ser ikke det som usannsynlig.

Autowinder

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1206
    • Vis profil
Sv: TWC Generation 3
« Svar #104 på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 08:57 »
Fant Pw på introguiden, ved QR koden. Litt nerdedata er alltid fint, men mistenker at det ikke er pri 1 med slikt og easter eggs i denne delen av Tesla 😄
TM3 LR AWD «Amore Odiata»