Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Generation 3

Startet av kodax, onsdag 15. januar 2020, klokken 23:41

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 18:28
Fikk akkurat spretta forseglingsteipen og åpna lokket på eska, herregud så nice TWC3 er! Mindre enn jeg hadde sett for meg, og glassfronten er rett og slett bare lekker!
Picture or it dident happen

geear

Dårlig lys, men her er et par. Laderen ved siden av er Viridian Ecolite (som også er en liten veggboks sammenlignet med Schneider, BMW osv).

Counterpointer

Vridian er jo svær, men TWC 3 ser jo mye slankere ut.

Godt du får den etterlengtede knappen

geear

Ingen dipswitcher på denne, ekstremt enkel å sette opp. Valgte all vehicles. Lastet ned software og oppdaterte seg selv med en gang den fikk wifi. Står på 32A IT 230V 3-fas, og lader Model Y på maks (28A 11kW) og 2019 e-Niro med 32A 1-fas 7,1kW (den har ikke 3-fas).

Og vipps var hele irritasjonen med mangelen på nøkkel, eller knapp i ladeluka på 3/Y, helt borte. ;)

keepitsimple

Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 20:58
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?
Nei alt er riktig og rimelig. Mitt poeng er at det ene er lov og det andre bare er en veileder. Det betyr at det kan finnes andre måter å etterleve loven. Det er loven vi må følge, ikke veilederen.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Handyman

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 21:17
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 20:58
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?
Nei alt er riktig og rimelig. Mitt poeng er at det ene er lov og det andre bare er en veileder. Det betyr at det kan finnes andre måter å etterleve loven. Det er loven vi må følge, ikke veilederen.
Jeg refererte til et forskriftskrav, og ikke en veileder. En gyldig forskrift må man følge, og kan straffes om man bryter den.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Hva med å diskutere FEL og andre forskrifter i en egen tråd?

keepitsimple

Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 23:06
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 21:17
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 10:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 29. september 2021, klokken 20:58
Kilde DSB:
Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). At et lynnedslag i nærheten også kan svi av bilens elektronikk og batterier, hvis det ikke er installert overspenningsvern, er heller ikke i tråd med kravene i §16.

Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.


Altså; dersom du installerte ladekontakten før kravet kom i 2014 er du unntatt kravene.
Hvis man da kun lader på høyst 10A skal man være rimelig sikret mot varmgang, forutsatt at man sjekker tilstanden jevnlig. Man er derimot ikke sikret mot at jordfeilvernet settes ut som følge av likestrøm, men dette er i realiteten kun en teoretisk og svært sjelden feil.
Gråsonen for nødlading er nok ikke særlig stor, da intensjonen i forskriften er at all lading skal følge kravene.
§ 16.Planlegging og vurdering av risiko
Elektriske anlegg skal planlegges og utføres slik at mennesker, husdyr og eiendom er beskyttet mot fare og skader ved normal bruk og slik at anlegget blir egnet til den forutsatte bruk.
Det er loven. Resten er en veiledning. Jeg har selv en TWC3 og liker den, men det kan jo være greit å skille på hva som er lov og veiledning.
Er det noe i det DSB skriver som du mener er feil? Mener du kanskje Forskrift, og ikke veiledning? Eller var det noe jeg skrev som var feil?
Nei alt er riktig og rimelig. Mitt poeng er at det ene er lov og det andre bare er en veileder. Det betyr at det kan finnes andre måter å etterleve loven. Det er loven vi må følge, ikke veilederen.
Jeg refererte til et forskriftskrav, og ikke en veileder. En gyldig forskrift må man følge, og kan straffes om man bryter den.
Jeg er enig i at du må følge en forskrift. Jeg bare stilte spørsmål ved at du refererte en lang tekst der bare første delen faktisk er en del av forskriften FEL (resten finner du i en veileder fra DSB).

I hvilken forskrift står HELE den teksten? Den står iaf ikke her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Handyman

Sitat fra: keepitsimple på torsdag 30. september 2021, klokken 23:55
Jeg er enig i at du må følge en forskrift. Jeg bare stilte spørsmål ved at du refererte en lang tekst der bare første delen faktisk er en del av forskriften FEL (resten finner du i en veileder fra DSB).

I hvilken forskrift står HELE den teksten? Den står iaf ikke her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1998-11-06-1060
Skjønner, da forstår jeg hva du mener, og jeg tror vi er vi ganske enige.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rævedilter

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 10:47
Har du fått TWC3, rukket å få installert og begynne å "like den" allerede? Trodde de første i Norge fortsatt var på vei med Posten?

Eg fekk min 10 juni, så denne vore i salg iallefall fra mai.

geear

#85
Jøsses, jeg som ikke har fulgt med, med andre ord. Så bare dette innlegget som sa den lå der den 20. sept, og 21. sept ble den tilgjengelig for bestilling:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50212.msg1005351#msg1005351

Har 230V 3-fas lading fungert fullt ut helt siden da, eller kom det med samme oppdateringen som gjorde at TWC2 fikk det, nå nylig?

kodax

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 21:03
Ingen dipswitcher på denne, ekstremt enkel å sette opp. Valgte all vehicles. Lastet ned software og oppdaterte seg selv med en gang den fikk wifi. Står på 32A IT 230V 3-fas, og lader Model Y på maks (28A 11kW) og 2019 e-Niro med 32A 1-fas 7,1kW (den har ikke 3-fas).

Og vipps var hele irritasjonen med mangelen på nøkkel, eller knapp i ladeluka på 3/Y, helt borte. ;)

Denne var enkel å installere, ja. Og med ladelukeknapp og innebygget vern til den prisen, så skal man lade mye i mange år før andre løsninger potensielt har tjent seg inn.  :+1:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Hvordan vil denne funke for en som ikke har Tesla?

Også TN 400V 3x16A støttet på alle merker?

Gir den 1-fas til de som vil ha det selv om den er koblet 3-fas IT?

Gjør den easee-trikset og justerer strøm slik at 3-fas biler også kan få 3-fas på IT?
(Min gamle etron ville ikke lade på TWC2 3-fas IT, dvs. boksen stoppet ladingen).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

#88
Sitat fra: daktari på søndag 10. oktober 2021, klokken 11:01
Hvordan vil denne funke for en som ikke har Tesla?
Også TN 400V 3x16A støttet på alle merker?
Gir den 1-fas til de som vil ha det selv om den er koblet 3-fas IT?
Gjør den easee-trikset og justerer strøm slik at 3-fas biler også kan få 3-fas på IT?
(Min gamle etron ville ikke lade på TWC2 3-fas IT, dvs. boksen stoppet ladingen).

Siden en ikke får kjøpt laderen uten å ha en konto hos Tesla med en aktiv bil er det begrenset for andre. Avhengig av installasjonen skal laderen fungere på andre produsenters EV, men alle bilmerker/modeller støtter jo ikke 3-fas. Mulig det er redusert hastighet på disse, eller ikke virker.
Edit: med skal fungere tenker jeg da på basis installasjon 230V ufaset. Det er avhengig av at bilen kan kommunisere med TWC Gen 3 sin protokoll, men jeg vet ikke noe om tilleggskrav. Med wifi kan en enkelt sette opp TWC til maks ampere. Tesla bruker ikke OCPP. Se forøvrig: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_UK.pdf
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Rævedilter på fredag 01. oktober 2021, klokken 10:07
Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 10:47
Har du fått TWC3, rukket å få installert og begynne å "like den" allerede? Trodde de første i Norge fortsatt var på vei med Posten?
Eg fekk min 10 juni, så denne vore i salg iallefall fra mai.

Det skal holde hardt, wifi modellen gen 3 var ikke tilgjengelig når jeg bestilte 1/8, men jeg så den kom i september og fikk byttet til siste utgave.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA